کپک خاکستری یا بوتریتیس

کپک خاکستری یا بوتریتیس ، چگونه روی گیاهان شاهدانه شما تأثیر می گذارند؟ هر پرورش دهنده شاهدانه در مقطعی با این بازدیدکنندگان ناخواسته روبرو می شود: قارچ ماری جوانا ، نوع دیگری از آفت ماری جوانا . کشف کنید آنها چه هستند؟ چه انواعی وجود دارد؟ و چگونه بر محصول شما تأثیر می گذارند؟… اما آنچه مهمتر است، ما به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از قارچ  جلوگیری کنید؟ و در صورتی که آنها قبلاً در بین گیاهان ماری جوانا وجود داشته باشند، ترفندهایی برای حل آن به شما خواهیم گفت.

کپک خاکستری یا بوتریتیس
کپک خاکستری یا بوتریتیس

قارچ ماری جوانا چیست؟

بیایید کمی در مورد زیست شناسی صحبت کنیم زیرا دانستن منشأ آن برای درک کمی بیشتر در مورد قارچ مهم است. قارچ ها یا قارچ ها گروهی از ارگانیسم های یوکاریوتی (سلول هایی که دارای هسته متمایز هستند) هستند و در این گروه کپک ها، مخمرها و موجوداتی هستند که قارچ تولید می کنند.

قارچ ماری جوانا

آنها با پادشاهی متفاوت از گیاهان، پروتیست ها و حیوانات مطابقت دارند، اگرچه بسته به ویژگی هایشان به این پادشاهی آخر نزدیکتر هستند. این میکروارگانیسم‌ها معمولاً برای زندگی نیاز به پیوستن به موجودات دیگر دارند، از حیوانات، غذا یا در بزرگ‌ترین حالت تا گیاهان. این شامل گیاهان ماری جوانای ارزشمند ما می شود که معمولاً طعمه به اصطلاح “قارچ ماری جوانا” می شوند.

اقدامات پیشگیری از چیست؟

هرگز نباید بدون محیطی تمیز کار کنید

اگر چیزی نباید در هیچ نوع محصولی گم شود، آن بهداشت است . به خصوص زمانی که در داخل خانه رشد می کند.

کل مکان باید تمیز و ضدعفونی شود، حتی اگر در خارج از منزل باشد، زیرا باید محصولاتی را خریداری کنید که به شما امکان می دهد بستر را استریل کنید تا آن را به گونه ای عرضه کنید که برای گیاه مضر نباشد.

بنابراین تمیز بودن همه چیز کلید جلوگیری از ظهور قارچ است، و اگرچه ممکن است اینطور به نظر نرسد، اما تمیز کردن از ظاهر شدن کنه قرمز یا مگس سفید نیز جلوگیری می کند.

اما از خود خواهید پرسید و چگونه ضدعفونی کنم؟ در اینجا چند ترفند وجود دارد:

  • اگر در داخل خانه رشد می کنید، ابتدا کل فضا را با سفید کننده تمیز کنید، از جمله تمام وسایل و هر چیزی که با گیاه در تماس است.
  • حتماً برگ های مرده ای که می ریزند ، برگ های روی گیاه خشک و هر چیزی غیر از خاکی که به درستی کود داده شده است را بردارید.
  • وقتی رشد شما به پایان رسید، مطمئن شوید که کاملاً همه چیز را تمیز کنید. به عنوان مثال: خاک استفاده شده را بردارید و از بسترهای استریل شده جدید استفاده کنید، همه چیز را با سفید کننده تمیز کنید و مطمئن شوید که هیچ باقی مانده ای وجود ندارد.
  • اگر کشت در فضای باز انجام می شود، حتماً آثار گیاهی را از بین ببرید، خاک را بردارید، محصولات را بکار ببرید تا مطمئن شوید که شرایط بهینه برای دریافت گیاهان جدید است و سپس بستر استریل شده را اعمال کنید.
  • مهم نیست که از آب باران برای آبیاری گیاهان خود استفاده نکنید . ممکن است آلوده باشد. و کمتر آبی که از شیر آب خارج می شود.

آب و هوای محصول را کنترل کنید

بله، چیزی کلیدی برای کنترل قارچ ها در محصولات ماری جوانا وجود دارد، آن آب و هوا است. این به این دلیل است که آب و هوای کنترل نشده محیط های مساعدی را برای ظهور و تولید مثل باکتری ها ایجاد می کند.

برای آن باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. اتاقی که ماری جوانا را در آن پرورش می دهید، بله، این کار را در داخل خانه انجام خواهید داد، همیشه باید تهویه شود، که از رکود هوا جلوگیری می کند و دائماً آن را تجدید می کند.
  2. اگر قصد دارید در فضای باز رشد کنید، مطمئن شوید که گیاهان خود را به درستی هرس کرده اید تا آفتاب و هوا بتوانند به شاخه های نزدیک به زمین نفوذ کنند و از تکثیر باکتری ها جلوگیری شود.
  3. اگر در فضای باز رشد می کنید، شاخه های نزدیک به زمین را هرس کنید تا از تماس برگ ها با زمین و آلوده شدن به باکتری های جدید جلوگیری کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که رطوبت در مرحله گلدهی بیش از 50٪ نباشد.
  5. از رطوبت گیر استفاده کنید، زیرا این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند رطوبت محیط را فیلتر و جذب کنند.

باید بدانید که عناصر دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای جلوگیری از قارچ‌ها استفاده کنید، مانند بره موم ، زیرا این محصول بر پایه بره موم ساخته می‌شود که ماده‌ای طبیعی توسط زنبورها به عنوان قارچ‌کش ، ضد ویروس و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود.

حال اگر با همه این موارد قارچ در محصول شما ظاهر شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که نوع قارچ ماری جوانا را شناسایی کنید و سپس اقدامات لازم را برای از بین بردن آن انجام دهید. در ادامه بیشتر به اطلاع شما می رسانیم.

نوع قارچ 

اگرچه قارچ‌ها به دلیل آسیب‌هایی که می‌توانند نه تنها به گیاهان ، بلکه به مردم نیز وارد کنند، ترس ایجاد می‌کنند، اما همه آنها شر نیستند. به عنوان مثال، مخمرها هستند که اجازه تخمیر آبجو و نان را می دهند. در حالی که قارچ و ترافل در خوراک شناسی ارزش دارند.

قارچ ماری جوانا

برخی از قارچ ها برای تولید صنعتی آنتی بیوتیک ها و همچنین آنزیم ها استفاده می شوند، گونه های دیگر به عنوان عوامل بیولوژیکی برای کنترل آفات عمل می کنند.

اما قارچ‌های مضری مانند قارچ‌هایی که مایکوتوکسین‌ها، ترکیبات فعال زیستی (آلکالوئیدها) تولید می‌کنند نیز وجود دارند که برای انسان و حیوانات سمی هستند. علاوه بر این، بیماری های قارچی بر افراد، حیوانات و گیاهان تأثیر می گذارد. در مورد دوم ، عمل آن بر موارد زیر تأثیر می گذارد:

  1. در سطح مصرف غذا.
  2. بازده محصول کاهش می یابد.

کپک خاکستری یا بوتریتیس

کپک خاکستری یا بوتریتیس روی ماری جوانا می تواند باعث نکروز گل، برگ، جوانه، جوانه یا نهال شود. عفونت عموماً در شرایط مرطوب رخ می دهد و هر چه میزان رطوبت گیاه بیشتر باشد، احتمال ابتلا به کپک خاکستری بیشتر می شود.

به خاطر داشته باشید که این قارچ بیماری زا به روش زیر عمل می کند:

  1. در محصولات داخلی یا خارجی ظاهر می شود.
  2. در مرحله گلدهی و همچنین در زمان پخت یا خشک شدن جوانه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
  3. رطوبت و عدم وجود تهویه کافی یک محرک بزرگ است.
  4. به سرعت تکثیر می شود.
  5. باعث پوسیدگی می شود.

چگونه می توان وجود این قارچ  را تشخیص داد؟

  1. حمله بوتریتیس می تواند غیرمنتظره باشد، یعنی محصول شما می تواند در اوج گلدهی سالم و قوی باشد و کپک خاکستری به طور ناگهانی ظاهر شود.
  2. بسیار مهم است که به هر نشانه ای که حضور آن را آشکار می کند توجه داشته باشید:
  3. جوانه ها، ساقه ها و برگ ها شروع به رنگ خاکستری می کنند.
  4. هنگامی که رشد می کند، گل ها، جوانه ها یا سایر قسمت های گیاه پوسیده می شوند.
  5. یک پودر خاکستری روی بافت گیاه مرده یا در حال مرگ ایجاد می شود و به راحتی قابل مشاهده است.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای کپک خاکستری یا بوتریتیس

  • بدون شک بهترین درمان این است که از حضور آن با قرار ندادن گیاهان ماری جوانا در شرایط نامطلوب رطوبت و تهویه جلوگیری شود.
  • با این حال، گاهی اوقات وضعیت از کنترل خارج می شود و قارچ حمله می کند، در این صورت برای جلوگیری از آسیب بیشتر، اقدام سریع حیاتی خواهد بود.
  • از قارچ کش هایی که مخصوص حمله به بوتریتیس طراحی شده اند و حتی به صورت پیشگیرانه از آن استفاده کنید.
  • فوراً قسمت آسیب دیده را برش دهید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.
  • اگر گیاهان آماده برش نیستند، گزینه دیگر استفاده از تسریع کننده چرخه برای تسریع برداشت است.
  • البته این گزینه آخر فقط در صورتی است که بتوان آن را کنترل کرد زیرا به هیچ وجه نمی توان از جوانه های مبتلا به کپک خاکستری استفاده کرد زیرا برای سلامتی مضر هستند.

قارچ ماری جوانا

حشیش سفیدک پودری

این قارچ بیماریزا که به نام کپک یا سفیدک پودری نیز شناخته می شود ، ترس بسیاری از پرورش دهندگان شاهدانه است. هنگامی که ظاهر می شود برگ ها، میوه ها، شاخه ها و شاخساره های گیاهان را با لایه ای سفید رنگ می پوشاند که شبیه خاکستر است و اگر به شدت حمله کند برگ ها را زرد و خشک می کند.

اغلب در بهار ظاهر می شود ، اما می تواند در زمان های دیگر سال نیز ظاهر شود، باد به پراکندگی آن در سراسر محصول کمک می کند و بنابراین می تواند بر تعداد زیادی از گیاهان تأثیر بگذارد. به وبلاگ Oidio Marihuana نگاهی بیندازید .

چگونه می توان وجود سفیدک پودری را تشخیص داد؟

  1. این قارچ با ظاهر شدن پودر سفید رنگی که با چشم قابل مشاهده است به راحتی شناسایی می شود که معمولاً از تیغه برگ شروع می شود و سپس گسترش می یابد.
  2. کپک پودری می تواند به دلیل عوامل مختلف مربوط به شرایط آب و هوایی، محیط، کود گیاهی یا فقر ژنتیکی گیاهان ظاهر شود.
  3. همانطور که در مورد اکثر قارچ‌ها اتفاق می‌افتد، رطوبت به ظاهر آن کمک می‌کند، به همین دلیل در محصولاتی که در معرض باران یا آبیاری بیش از حد به دماهای پایین و نور کم هستند، رایج است.
  4. همچنین زمانی که کودهای دارای نیتروژن اضافی مورد سوء استفاده قرار می گیرند یا از درمان های شیمیایی سوء استفاده می شود ظاهر می شود.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای سفیدک پودری

بهترین گزینه همیشه جلوگیری از ظاهر شدن آن خواهد بود. چگونه این کار را انجام می دهید؟ از ایجاد محیطی که برای حمله به آن ها نیاز دارند اجتناب کنید:

  • کنترل رطوبت نسبی ، تهویه خوب و روشنایی متحدان عالی هستند.
  • از دماهای بالا و/یا تغییرات ناگهانی دما اجتناب کنید.
  • در مصرف کودها زیاده روی نکنید.

قارچ ماری جوانا

اما اگر قبلاً در محصول شما وجود داشته باشد، اینها توصیه می شود.

  • برای جلوگیری از گسترش قارچ ، قسمت های آلوده را از بین ببرید.
  • بره موم ، گوگرد یا دم اسب به کنترل آن کمک می کند .
  • اگر تهاجم بسیار قوی است از قارچ کش های شیمیایی استفاده کنید .
  • اگرچه اگر در مرحله گلدهی پیشرفته هستید، ممکن است استفاده از محصولات شیمیایی امکان پذیر نباشد، در این صورت سعی کنید قارچ را کنترل کرده و در سریع ترین زمان ممکن برداشت کنید.

کپک

سفیدک کرکی یکی دیگر از قارچ‌هایی است که برای محصولات ماری جوانا مضر است و خبر بد این است که یک بازدیدکننده ترسو است که به راحتی پشت سر نمی‌گذارد. با سفیدک پودری اشتباه گرفته می شود، اما بر خلاف آن، به جای اینکه روی سطح گیاهان بماند، در قسمت های داخلی می ماند و به بافت های گیاه نفوذ می کند. به همین دلیل زمان می‌برد تا خود را نشان دهد ، در داخل حشیش، روی برگ‌ها یا ساقه‌ها رشد می‌کند و می‌تواند هم در دوره رویشی و هم در طول گلدهی ظاهر شود.

چگونه وجود کپک را تشخیص دهیم؟

  1. اگرچه کپک دوست دارد پنهان شود، اما شما می توانید آن را با ظهور لکه های سفید و زرد روی برگ ها تشخیص دهید ، این اولین علامت آن است.
  2. لکه ها بافت روغنی دارند.
  3. برگها در قسمت بالایی رنگ مایل به زرد و در قسمت پایین رنگ مایل به خاکستری بیشتری را نشان می دهند.
  4. لکه ها جزئی از برگ ها هستند، نه مانند سفیدک پودری که گرد و غباری است که آنها را می پوشاند.
  5. هنگامی که گیاه آلوده می شود بنیه خود را از دست می دهد ، رشد آن کند می شود و برگ های زرد رنگ می ریزند.
  6. کپک می تواند در حالت نهفته ایجاد شود، یعنی در حالت خواب صبر می کند تا شرایط بهینه برای تکثیر پیدا کند، حالت دیگر استعمارگر (تکثیر) است.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای کپک

  • در توده های گیاهی تخریب شده، در دماهای گرم و مرطوب شکل می گیرد، بنابراین تمیز نگه داشتن محصول مهم است.
  • برگ هایی که از گیاهان شاهدانه می ریزند یا بقایای هرس مکان های ایده آلی برای تولید مثل هستند.

اقدامات پیشگیرانه:

  • از تجمع توده گیاهی مرده محصول خودداری کنید.
  • تهویه و کنترل رطوبت.
  • شرایط بهداشتی را در محصول حفظ کنید.
  • دم اسب را روی گیاهان اسپری کنید
  • اگر کپک از قبل وجود داشته باشد، بهتر است مناطق آسیب دیده یا کل گیاهان آسیب دیده را از بین ببرید تا از پخش شدن جلوگیری شود.
  • قارچ کش ها را روی گیاهان یا از طریق محلول های غذایی حاوی تریازول یا باسیل استفاده کنید.

قارچ ماری جوانا

دوده یا پررنگ

دوده یا پررنگ به عنوان قارچ فرصت طلب شناخته می شود زیرا از عسلک باقی مانده توسط برخی حشرات انگلی روی گیاهان برای رشد استفاده می کند. بنابراین در هر گیاه حساس به حمله این آفات (سفید، شته، سایر آفات) ظاهر می شود و اگر شرایط مناسب را نیز بدست آورد، تکامل می یابد.

این بیماری قارچی که به نام هومینا، قارچ دوده ای یا قارچ دوده ای نیز شناخته می شود ، برگ ها و ساقه گیاهان را با پوششی سیاه یا قهوه ای تیره می پوشاند. هاگ آن به سرعت پخش می شود و خسارت قابل توجهی به محصولات وارد می کند و به همین دلیل باید به محض ظاهر شدن آفات مراقب بود.

چگونه وجود دوده یا پررنگ را تشخیص دهیم؟

  1. یکی از مزایای آن این است که تشخیص آن بسیار آسان است زیرا می توانید لکه های سیاهی را که روی سطح برگ ها ظاهر می شود مشاهده کنید.
  2. دوده خود به خود بوجود می آید، عمل آن باعث می شود گیاه در انجام فتوسنتز با مشکل مواجه شود ، که رشد را کند می کند، گیاه را ضعیف می کند و برداشت را کاهش می دهد.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای دوده یا پررنگ

  • حمله به منشا بهترین درمان است، یعنی آفتی که باعث ظهور آن می‌شود باید ریشه‌کن شود، زیرا پس از مبارزه با حشرات، کپک می‌میرد و گسترش نمی‌یابد.
  • همچنین باید از مساعد بودن محیط برای ظاهر آن جلوگیری کرد، یعنی از دمای بالا اجتناب کرد.

سایر نکات برای پیشگیری یا درمان دوده یا پررنگ عبارتند از:

  • گیاهان را به طور منظم و دقیق بررسی کنید تا وجود آنها را رد کنید.
  • آفات را با قارچ کش های ارگانیک کنترل کنید تا از تغییر محصول خود جلوگیری کنید.
  • صابون های حشره کش ساخته شده از ساپونین ها یک روش طبیعی برای کنترل حشراتی هستند که ظاهر دوده را تقویت می کنند.
  • پس از از بین بردن حشرات ، بقایای عسلک و قارچ را با صابون بشویید تا از گسترش آنها جلوگیری شود.
  • از صابون معمولی با آب تحت فشار استفاده کنید ، آب گرم یا داغ موثرتر است و سپس با فشار اسپری کنید و برگ های آسیب دیده را با پارچه ای بمالید که حتی بهتر است.

فوزاریوم

فوزاریوم می تواند یک قارچ کشنده برای گیاهان شاهدانه باشد و معمولاً ریشه های گیاهی را که مرطوب نگه داشته می شوند آلوده می کند. محصولات هیدروپونیک به طور کلی به حمله آن حساس هستند، اما اگر گلدان ها به درستی اکسیژن یا زهکشی نشده باشند، در خاک یا نارگیل نیز ظاهر می شوند. این قارچ شرایطی را در آوند چوبی گیاه ایجاد می کند، این بافت گیاهی است که وظیفه انتقال مایعات را بر عهده دارد. در نتیجه، جریان مواد مغذی را مسدود می کند که به طور جدی روی گیاه تأثیر می گذارد و از رشد آن جلوگیری می کند یا باعث مرگ آن می شود.

چگونه می توان وجود فوزاریوم را تشخیص داد؟

  1. فوزاریوم به سرعت عمل می کند و اگر به سرعت آن را کنترل نکنید، می تواند گیاهان را در محصول شما بکشد.
  2. ابتدا برگها در قسمت زیرین زرد می شوند.
  3. اثر بعدی ناروال کلروز برگها است.
  4. برگ‌ریزی رخ می‌دهد و در نهایت گیاه پژمرده می‌شود.
  5. برای تشخیص قارچ فوزاریوم ، به داخل ساقه‌هایی که معمولاً قهوه‌ای مایل به قرمز می‌شوند نگاه کنید.

قارچ ماری جوانا

درمان ها و راه حل های فوزاریوم

  • یک راه موثر، ایمن و همچنین کم هزینه استفاده از قارچ ها و باکتری های مفید دیگر مانند تریکودرما و میکوریزا است.
  • اینها با هم کار می کنند تا از ریشه ها در برابر حمله قارچ های مضر مانند پیتیوم و فوزاریوم محافظت کنند.

از جمله نکات پیشگیری و از بین بردن این قارچ ماری جوانا عبارتند از:

  • بهداشت و تمیزی کافی اتاق رشد، گلخانه یا باغچه بیرونی.
  • در محصولات سرپوشیده، قبل از ورود به اتاق رشد لباس خود را عوض کنید و اگر می خواهید گیاهان را لمس کنید، دست های خود را بشویید.
  • بهداشت ابزارهای کشت قبل و بعد از هر بار استفاده ضروری است.
  • گلدان ها را با سفید کننده ضد عفونی کنید و قبل از استفاده با آب فراوان بشویید.
  • هنگامی که از کمپوست یا کود خانگی استفاده می کنید، بررسی کنید که چرخه کامل شده و عاری از آفات باشد.
  • محصولات ضد استرس باعث تقویت گیاه شده و مقاومت بیشتری در برابر حمله فوزاریوم ایجاد می کنند.

قارچ ماری جوانا

یادداشت اضافی در مورد فوزاریوم

اگر این قارچ بدخیم به شدت به محصول شما حمله کند، محصولاتی برای از بین بردن آن وجود دارد، اما گاهی اوقات اگر عملکرد آن شدید باشد، ممکن است ارزش مبارزه با آن را نداشته باشد. در این صورت، گزینه خوبی برای شروع دوباره از ابتدا خواهد بود، اما ابتدا به درستی کل منطقه رشد را ضد عفونی کنید.

پوسیدگی ریشه

خشکی ریشه یا پوسیدگی ریشه بیماری است که به ریشه حمله می کند و در اثر عمل چندین گونه قارچ ایجاد می شود. ریشه ها از رنگ سفید مشخص خود به رنگ قهوه ای روشن تبدیل می شوند و با پیشرفت بیماری تیره تر می شوند. معمولاً به دلیل آبیاری بیش از حد، زهکشی ناکافی یا به دلیل عملکرد حشرات کوچک یا سایر موجودات که ریشه ها را خراب می کنند ظاهر می شوند.

چگونه پوسیدگی ریشه را تشخیص دهیم؟

علائم ناشی از آسیب به سیستم ریشه عبارت است از کلروز و تغییر رنگ در برگها، زرد شدن آنها، همچنین باعث:

  1. برگ ریزان.
  2. پژمرده شدن
  3. تضعیف عمومی گیاه.
  4. با پیشرفت مشکل، گیاهان از قدرت کمتری برخوردار می شوند تا اینکه سرانجام می میرند.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای پوسیدگی ریشه

درمان آن واقعاً دشوار است زیرا زمانی که مشکل پیشرفت کرده است بعید است که ریشه ها بازیابی شوند، بهترین جایگزین پیشگیری از آن است.

  • از آبیاری زیاد خودداری کنید.
  • آب راکد را رها نکنید، به درستی تخلیه کنید،
  • از آبیاری با آب گرم یا در ساعات مرکزی روز خودداری کنید.
  • استفاده از تریکودرما به محافظت از گیاهان ما در برابر این نوع بیماری کمک می کند.

اگر علائمی را تشخیص داده اید و ریشه ها کاملاً آسیب ندیده اند، می توانید این گزینه ها را امتحان کنید:

  • گیاه را با احتیاط از زمین جدا کرده و ریشه ها را زیر آب لوله کشی بشویید.
  • تمام ریشه هایی که به شدت آسیب دیده اند را با استفاده از قیچی تمیز ببرید، بهتر است بین هر برش قیچی را با الکل بشویید.
  • تمام خاک را بردارید و گلدان را به طور موثر با محلول حاوی سفید کننده بشویید.
  • برای از بین بردن قارچ، ریشه های سالم را در محلول قارچ کش آغشته کنید.
  • در بستر جدید بکارید.

قارچ ماری جوانا

پژمردگی ورتیسیلیومی

این بیماری در گونه‌های گیاهی متعددی با عمل یک یا دو قارچ از جنس‌های Verticillium، Verticillium dahliae و Verticillium albo-atrum منشأ می‌گیرد.

علائمی که روی گیاه ظاهر می شود مشابه علائم قارچ فوزاریوم است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم.
پژمردگی ورتیسیلیوم موجود در شاهدانه به ریشه های گیاهی که روی آن انگلی می زند حمله می کند و باعث ایجاد نوعی پژمردگی به نام ورتیسیلیوم می شود.

چگونه پژمردگی ورتیسیلیوم را تشخیص دهیم؟

این بیماری از ریشه شروع می شود و به شاخه ها سرایت می کند و با انسداد مجاری رسانای شیره عمل می کند. با ایجاد نکروز در قسمت های خاصی از ماری جوانا، تکامل ورتیسیلیوم به طور تصادفی رخ می دهد، در برخی موارد چند ماه طول می کشد و در برخی دیگر کندتر است.

توسط:

  1. لکه های زرد رنگ بین رگبرگ ها و لبه برگ ها.
  2. لکه های خاکستری روی سطح برگ.
  3. گل و برگ پژمرده.
  4. لکه های قهوه ای روی ساقه.
  5. ریشه های مسدود شده
  6. یک علامت تکرار شونده این است که برگ های قسمت پایینی گیاه زرد می شوند، در صورت پیشرفت بیماری رنگ آن مایل به خاکستری یا قهوه ای می شود.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای پژمردگی ورتیسیلیوم

اگرچه تکراری به نظر می رسد، اما مانند موارد دیگر، هیچ گزینه ای بهتر از جلوگیری و جلوگیری از ظهور قارچ Verticillium در گیاهان ماری جوانا وجود ندارد. برای جلوگیری از بروز این بیماری در گیاهان خود نکاتی را به شما ارائه می کنیم:

  • از کمپوست به عنوان بستری که قبلاً استریل شده است استفاده کنید.
  • مراقب زهکشی بستر باشید.
  • اگر در خاک مستقیم رشد می کنید و قبلاً با ورتیسیلیوم مشکل داشتید، توصیه می شود محل کشت را تغییر دهید، زیرا قارچ تا 15 سال باقی می ماند.
  • یک استراتژی برای جلوگیری از گسترش این قارچ پس از شناسایی، افزودن کمپوست تخمیر شده مناسب به محصول است.
  • هنگامی که این عمل را انجام می دهید، فراموش نکنید که از شر هر چیزی که در ناحیه آسیب دیده است، از بستر گرفته تا گیاه خلاص شوید، آن را در کیسه ای قرار دهید و دور بیندازید یا بسوزانید.

قارچ ماری جوانا

زنگ

زنگ یک بیماری قارچی است که توسط قارچ‌های Puccinia و Melampsora ایجاد می‌شود، قدرت تخریب بالایی دارد و معمولاً به برگ‌ها و ساقه‌های ماری جوانا حمله می‌کند و خیلی سریع پخش می‌شود، زیرا هاگ‌ها به راحتی توسط باد و در شرایط مناسب این قارچ‌ها منتقل می‌شوند. شروع به توسعه کند. این قارچ ها با رطوبت زیاد یا تهویه کم مورد علاقه هستند و در محصولات بیرونی معمولاً در ماه های بهار و پاییز در فصول بارانی ظاهر می شوند.

چگونه زنگ را تشخیص دهیم؟

  1. شناسایی این قارچ به محض ظهور بسیار مهم است زیرا با نصب آن در محصول می تواند بسیار آسیب رسان باشد، به اپیدرم گیاه نفوذ کرده و به سرعت پخش می شود.
  2. هنگامی که این قارچ ها در محصول شما وجود دارند با وجود این موارد نشان داده می شوند:
  3. نمایان شدن برجستگی های کوچک قهوه ای، قرمز یا زرد در سطح زیرین برگ ها.
  4. وجود یک ماده چسبنده که به گیاهان می چسبد.
  5. لکه های زرد رنگ ممکن است در قسمت بالایی ظاهر شوند.
  6. معمولاً به گیاهان ضعیف و تحت تنش حمله می کند و می تواند در همه بسترها بدون توجه به خاک، کوکو یا آبی ظاهر شود.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل های زنگ زدگی

  • برگ هایی که قبلاً آسیب دیده اند قابل درمان نیستند، زیرا آسیب از قبل وجود دارد، اما می توان از قارچ کش های سیستمیک برای جلوگیری از حمله قارچ به کل گیاه استفاده کرد.
  • با استفاده از درمان‌هایی مشابه درمان‌های سفیدک پودری و سفیدک پودری می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.گزینه دیگر استفاده از گوگرد است.

اسکلروتینیا

اسکلروتینیا عموماً روی ساقه ها ظاهر می شود و به ریشه سرایت می کند، از جمله اثرات آن پوسیدگی ناحیه آسیب دیده و پژمرده شدن برگ ها است. همچنین به عنوان پوسیدگی سفید شناخته می شود، هنگامی که به گیاه حمله می کند، ساختارهای خاکستری یا سیاهی به نام اسکلروتیوم عدسی شکل در داخل میسلیوم ظاهر می شود.

در برخی موارد اندازه آنها بزرگتر است، مانند نخود، وقتی روی ساقه نهال ظاهر می شود، باعث میرایی یا غرق شدن می شود.

چگونه اسکلروتینیا را تشخیص دهیم؟

  1. ظاهر بسیار مشخصی دارد زیرا بر روی گیاهان به شکل میسلیوم سفید رنگ ظاهر می شود که ظاهر آن بسیار شبیه به پنبه است.
  2. سپس به یک توده فشرده سخت تیره تر به نام اسکلروتیا تبدیل می شود.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل های زنگ زدگی

اگر گیاه از قبل توسعه یافته باشد و به عنوان یک پرورش دهنده به موقع متوجه حضور آن شوید، نجات گیاه بسیار امکان پذیر است، این به میزان پوسیدگی ایجاد شده بستگی دارد.

توصیه می شود….

  • سعی کنید از ظاهر آن جلوگیری کنید تا سیل ایجاد نشود.
  • منطقه رشد را ضد عفونی نگه دارید.
  • خاک را به خوبی تخلیه کنید و محصول را به اندازه کافی تهویه کنید.
  • از زخم هایی که نفوذ قارچ را تسهیل می کند خودداری کنید.
  • برای درمان پوسیدگی سفید، می‌توان از قارچ‌کش‌های سیستمیک استفاده کرد یا از درمان‌هایی مشابه درمان‌های مورد استفاده برای کپک پودری استفاده کرد.
  • اگر گیاهان تحت تأثیر اسکلروتینیا قرار گرفته باشند و پیشرفته باشد، بهترین گزینه حذف آن از محصول است تا از انتشار هاگ جلوگیری شود.

قارچ ماری جوانا

پیتیوم

پیتیوم یک پاتوژن ضعیف است، به این معنی که گیاهان را تنها در صورتی تحت تاثیر قرار می دهد که در شرایط نامناسب یا تحت تنش قرار بگیرند ، مانند:

  • آب اضافی.
  • دمای خیلی کم یا زیاد.
  • نوسانات ناگهانی دما.

پیتیوم موجود در ماری جوانا یک قارچ انگلی است که از طریق ریشه در گیاه نفوذ می کند و سیستم عروقی آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و از تغذیه مناسب گیاه جلوگیری می کند.

چگونه پیتیوم را تشخیص دهیم؟

برای کشف وجود این قارچ، رفتار گیاه را مشاهده کنید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. در گیاهان بالغ، برگها ظاهری ضعیف و زرد رنگ پیدا می کنند و نکروز می شوند، به همین دلیل با کمبود مواد مغذی اشتباه گرفته می شود.
  2. ریشه های گیاه قهوه ای می شوند.
  3. در مورد دانه ها ظاهری نرم و چسبناک به خود می گیرند.
  4. در نهال ها و بذرها در مرحله جوانه زنی این قارچ صدمات جبران ناپذیری وارد می کند، کاری نمی کند و می میرند.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل برای Pythium

  • با بررسی مکرر نهال ها و قلمه ها به دلیل حساس بودن این قارچ از بروز این قارچ جلوگیری کنید، توصیه می شود:
  • منطقه رشد را ضد عفونی نگه دارید .
  • فقط از بسترهای تمیز، استریل، ابزار و آب تمیز استفاده کنید.
  • قارچ کش های خاصی در بازار برای درمان این قارچ توصیه می شود.

آلترناریا

آلترناریا، اگرچه در محصولات ماری جوانا چندان رایج نیست، اما اگر درمان نشود، وجود آن می تواند مشکل بزرگی باشد. هاگ های آن توسط باد حمل می شوند و در بقایای تجزیه شده تکثیر می شوند و به طور کلی ابتدا قدیمی ترین برگ ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

چگونه Alternaria را تشخیص دهیم؟

  1. روی گیاهانی که تحت تأثیر این قارچ قرار دارند، لکه‌های دایره‌ای قهوه‌ای ظاهر می‌شوند و در اطراف آن برگ رنگ زردی به خود می‌گیرد.
  2. این هاگ ها می توانند در هر زمانی از سال وجود داشته باشند به دلیل محیط مناسبی که در هنگام رطوبت زیاد یا تغییرات دما به دست می آورند، به این معنی که در بهار و پاییز بیشتر دیده می شوند.

قارچ ماری جوانا

درمان و راه حل های آلترناریا

برخی از قارچ کش های سیستمیک به طور موثر با آلترناریا مبارزه می کنند، اما بهتر است از بروز آن جلوگیری کنید تا این کار را انجام دهید:

  • از تغییرات ناگهانی دما خودداری کنید.
  • رطوبت نسبی را کنترل کنید.
  • محل رشد را تمیز و تهویه نگه دارید.

ماری جوانا با قارچ مهمترین چیز را حفظ کنید

  • قارچ‌های ماری‌جوانا می‌توانند به‌طور جدی بر محصولات شما تأثیر بگذارند، بدون اینکه تبعیض قائل شوند که در فضای باز یا سرپوشیده هستند، بنابراین باید از وجود آنها آگاه باشید.
  • اگرچه قارچ‌کش‌ها می‌توانند جلوی پیشرفت آن را بگیرند و به ریشه‌کنی آن دست یابند، اما بهترین جایگزین پیشگیری از طریق کنترل شرایط کشت و رعایت بهداشت مناسب است.