ییماری کپک پودری

ییماری کپک پودری یک بیماری قارچی است با نام علمی Powdery mildew که در صورت تماس آن گیاه با اسپورهای هر گونه قارچ در راسته Erysiphales می تواند انواع گونه های گیاهی را تحت تأثیر قرار دهد که یک مشکل نسبتاً شایع برای پرورش دهندگان می باشد، بیماری کپک پودری باعث ضررهای جبران ناپذیر برای گیاه شما می شود.

ییماری کپک پودریدر صورت عدم درمان ، بیماری کپک پودری می تواند به گیاهان با ارزش شما آسیب برساند یا حتی آنها را از بین ببرد ، بنابراین باید با بروز اولین علائم این بیماری قارچی در محصولات خود فوراً درمان گیاهتان را شروع کنید.شما این مطالب را از گروکنت می خوانید! در حالی که کپک پودری یکی از قاتلان احتمالی محصول است که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند ، اما از این بیماری بسیار دور است.

انواع مختلفی از بیماری کپک پودری وجود دارد که برخی سریعتر از بقیه رشد می کنند و برخی سریعتر گسترش می یابند. همچنین راهکارهای متنوعی وجود دارد که تولیدکنندگان می توانند برای مبارزه با کپک پودری استفاده کنند ، که بسیاری از آنها طبیعی و ارگانیک و به دور از مواد شیمیایی است و هیچ گونه آسیبی برای محصولات زراعی و افرادی که از آن استفاده می کنند، ندارد.

ییماری کپک پودری

علت ایجاد ییماری کپک پودری چیست؟

برای ایجاد کپک پودری دو چیز باید رخ دهد:

  1. اسپورهای Erysiphales باید به سطوح گیاه مانند برگ و ساقه بچسبند.
  2. محدوده دما باید بین 50 تا 65 درجه فارنهایت (10 تا 18 درجه سانتیگراد) و رطوبت زیر 50 درصد باشد.

کپک پودری توسط اسپورها پخش می شود ، بنابراین نگه داشتن آنها در خارج از اتاق رشد شما اولین خط دفاعی در برابر هجوم این بیماری است. نظافت و بهداشت اتاق کشت باید اولویت اصلی شما باشد ، نه تنها برای کاهش خطر از دست دادن محصولات خود بوسیله کپک پودری ، بلکه برای جلوگیری از انواع دیگر مشکلات ، مانند کپک پشه ای و پوسیدگی جوانه ها.شما این مطالب را از دیجی فارمر می خوانید!

اسپورهای Erysiphales را می توان در آب و هوای مختلف یافت – و حتی می توانند در حیاط محیط کشت شما کمین کنند. با نگه داشتن تمام وسایل باغ در خارج از خانه و همه وسایل کشت ایندور در داخل اتاق کشت، از آلودگی محصولات خود جلوگیری کنید.

یکی دیگر از کلیدهای تمیز نگه داشتن اتاق کشت، تمیز نگه داشتن خودتان است. از رفتن مستقیم از حیاط به اتاق کشت ایندور خود اجتناب کنید – لباس های شما مقدار زیادی از آلودگی ها را از بیرون به داخل اتاق کشت شما انتقال می دهد. قبل از ورود به اتاق کشت، لباس خود را عوض کنید ، کفش های خود را بردارید و دستان خود را بشویید تا مطمئن شوید که هاگ کپک ها به اتاق کشت گیاه شما راه نمی یابد.

گردش مناسب هوا نیز ضروری است ! گیاهان را شلوغ نکنید و مطمئن شوید که اتاق به درستی تهویه هوا می شود. هنگامی که یک فن برای گردش هوا در اتاق کشت خود نصب می کنید ، یک فیلتر ورودی وصل کنید تا ذرات گرد و غبار ، هاگ یا بقایای هوا را که به طور بالقوه وارد اتاق می شوند و محصولات شما را آلوده می کند ، بگیرد.

ییماری کپک پودری

ییماری کپک پودری چه شکلی است؟

ییماری کپک پودری بیماری کپک پودری شبیه پودر سفید است. روی برگهای گیاه ، به صورت خوشه های کوچک و گرد به حالت آردی ظاهر می شود. هنگامی که کپک پودری روی گیاه ظاهر شود، باعث زرد شدن و پژمرده شدن برگها می شود.

چگونه می توان ییماری کپک پودری را از بین برد

بنابراین ، اگر در محصولات خود بیماری کپک پودری پیدا کردید ، چه کاری می توانید انجام دهید؟

در اینجا 12 استراتژی درمانی رایج آورده شده است که می توانید برای مبارزه با این مهاجم مزاحم ااتاق کشت خود استفاده کنید.

نورهای تمیز کننده ی UV

1. نورهای تمیز کننده ی UV

ییماری کپک پودری نورهای تمیز کننده ی UV یک نوع لامپ ماوراء بنفش است که بیماری کپک پودری و سایر بیماریهای محصول مانند کپک خاکستری را از بین می برد و به شما این امکان را می دهد که بدون انگشت گذاشتن روی محصولات خود از هجوم کپک پودری جلوگیری کنید. استفاده از اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن کپک پودری یک استراتژی نسبتاً جدید برای حفاظت از محصول است که کل اتاق رشد شما را نیز استریل می کند.

مارک های زیادی از نورهای تمیز کننده ی UV در بازار وجود دارد. این لامپ ها در طیف نوری 254 نانومتر نور تولید می کنند ، محدوده طول موج خاصی از انرژی UVC که برای از بین بردن قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها شناخته شده است.

با این حال ، نورهای تمیز کننده ی UV انتخاب مناسبی برای همه ی پرورش دهندگان نیست زیرا این نورها گران هستند ، بنابراین اگر شما یک پرورش دهنده معمولی با بودجه کم هستید ، این ممکن است بهترین راه حل شما برای پیشگیری از بیماری کپک پودری نباشد. یکی دیگر از نقاط ضعف استفاده از UV CleanLight این است که قرار گرفتن طولانی مدت بدن در معرض این نور خطر سوختگی شبکیه چشم و آب مروارید را افزایش می دهد.

روغن چریش

2. روغن چریش

روغن چریش که از میوه ها و دانه های درخت چریش که بومی شبه قاره هند است گرفته شده است ، به دلیل ارگانیک بودن ، یک داروی محبوب برای بیماری کپک پودری است.شما این مطالب را از دیجی فارمر می خوانید! روغن چریش به عنوان یک آفت کش طبیعی عمل می کند ، به طوری که پرورش دهندگان معمولاً یک قاشق چای خوری را به یک لیتر آب قبل از اسپری کردن آن روی برگ ها اضافه می کنند. مزایای روغن چریش عبارتند از:

نسبتاً ارزان است.
کاملا طبیعی است، بنابراین برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک یک انتخاب عالی است.

اما روغن چریش کامل نیست و دارای اشکال های زیر می باشد:

حساسیت به دما. اگر خیلی سرد باشد ، روغن چریش به یک حالت ژله مانند تبدیل می شود. لازم است آب را تا دمایی گرم کنید که مانع از سفت شدن روغن چریش هنگام تماس با گیاه شود ، سپس مخلوط را در دمای مناسب برای سمپاشی سرد کنید.

جوش شیرین

3. جوش شیرین

جوش شیرین که به بی کربنات سدیم نیز معروف است ، یک درمان رایج برای کپک پودری است. PH بالای آن در درمان و جلوگیری از بیماری کپک پودری موثر است ، زیرا سطح گیاه را بسیار قلیایی می کند تا اسپورها رشد نکنند. مزایای استفاده از جوش شیرین برای درمان کپک پودری شامل موارد زیر است:

ارزان است و در همه فروشگاه های مواد غذایی موجود می باشد.
استفاده از آن آسان است به سادگی یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با یک قاشق چای خوری نمک Epsom مخلوط کنید تا یک درمان موثر برای بیماری کپک پودری تولید شود.

اشکال استفاده از جوش شیرین این است که سطح pH گیاهان شما را تغییر می دهد ، که به نوبه خود باعث می شود عنصر آهن کمتر محلول شود و در نتیجه کمتر در دسترس محصولات شما قرار گیرد.

بی کربنات پتاسیم

4. بی کربنات پتاسیم

مانند جوش شیرین ، بی کربنات پتاسیم سطح PH محصولات شما را تغییر می دهد ، اما قوی تر است و بیماری کپک پودری را سریعتر از بین می برد. یک درمان پیشگیرانه موثر و همچنین یک انتخاب عالی برای یک درمان واقعی!شما این مطالب را از دیجی فارمر می خوانید! کافی است سه قاشق چای خوری بی کربنات پتاسیم را با سه قاشق غذاخوری روغن نباتی ، نصف قاشق چای خوری صابون دست و 4 لیتر آب مخلوط کنید تا محلول ایجاد کننده کپک پودری را از بین ببرد.

گوگرد

 

5. گوگرد

گوگرد یک روش درمانی معروف برای ییماری کپک پودری است. گوگرد هنگام سم پاشی روی محصولات نه تنها کپک پودری را کنترل می کند بلکه از بروز عفونت های جدید نیز جلوگیری می کند. مزایای استفاده از گوگرد برای درمان بیماری کپک پودری شامل موارد زیر است:

این ماده به صورت مایع یا پودر موجود است ، بنابراین می توانید یکی از مواردی را که استفاده از آن در اتاق رشد شما راحت تر است انتخاب کنید.
طبیعی و ارگانیک است.

اما گوگرد یک اشکال بزرگ دارد: می تواند سیستم تنفسی شما را تحریک کند و باعث احساس سوزش در پوست و چشم شما شود. هنگام کار با گوگرد ، همیشه از دستکش ، وسایل ماسک و عینک محافظ استفاده کنید.

شیر

6. شیر

برخی از پرورش دهندگان با استفاده از محلول شیر لبنی برای از بین بردن کپک پودری از گیاهان قسم می خورند و دلیل اصلی ارزان بودن شیر و دسترسی آسان آن در هر خواربارفروشی را ذکر می کنند. با روش استفاده از شیر، پرورش دهندگان 400 میلی لیتر شیر را با 600 میلی لیتر آب مخلوط کرده و سپس محلول را روی مناطق آسیب دیده اسپری می کنند.

سیر

7. سیر

محلول تهیه شده با عصاره سیر یکی دیگر از داروهای طبیعی برای کپک پودری است ، زیرا سیر حاوی گوگرد است ، یک قارچ کش قوی. از عصاره های سیر موجود در بازار و همچنین روغن های فشرده شده از حبه سیر می توان برای ایجاد یک درمان موثر برای بیماری کپک پودری استفاده کرد.شما این مطالب را از گروکنت می خوانید!

هیدروژن پراکسید

8. هیدروژن پراکسید

یکی دیگر از روشهای رایج برای پرورش دهندگان که در باغ خود با کپک پودری سروکار دارند ، استفاده از پراکسید هیدروژن است. یک قاشق غذاخوری با یک گالن آب مخلوط می شود و محلول موثری است که بر روی محصولات شما پاشیده می شود.

پراکسید هیدروژن یک گزینه عالی برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک است ، اما باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی رقیق شده است ، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند به گیاهان با ارزش شما آسیب برساند یا حتی آنها را بکشد. با استفاده از محلول سه درصد پراکسید هیدروژن ، که در اکثر فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود ، از سوزاندن تصادفی محصولات خود جلوگیری کنید.

سرکه سیب

9. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مواد موجود است که می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری کپک پودری استفاده شود. برای ایجاد این محلول ، دو تا سه قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک گالن آب مخلوط کنید ، سپس روی برگ ها اسپری کنید. شما این مطالب را از گروکنت می خوانید! مراقب باشید که این نسبت را حفظ کنید ، زیرا سرکه زیاد می تواند به محصولات شما آسیب برساند.

نمایی از STREPTOMYCES LYDICUS در زیر میکروسکوپ
نمایی از STREPTOMYCES LYDICUS در زیر میکروسکوپ
نمایی از Streptomyces Lydicus در زیر میکروسکوپ

10. Streptomyces Lydicus

این یک گونه باکتریایی است که از نظر تجاری در دسترس است و از اتصال اسپور Erysiphales به سطح گیاه جلوگیری می کند. Streptomyces lydicus به طور طبیعی موجود و ارگانیک است.

قارچ کش

11. قارچ کش ها

مس مانند گوگرد ، در از بین بردن عوامل بیماری زای مضر کپک پودری موثر است. اگر قارچ کش مس موجود در بازار را برای درمان گیاه خود انتخاب می کنید ، دستورالعمل های روی برچسب را با دقت دنبال کنید تا از صحت نسبت ها اطمینان حاصل کنید. استفاده بیش از حد از مس نه تنها به محصولات شما بلکه به بدن شما نیز آسیب می رساند ، بنابراین هنگام کار با این نوع قارچ کش از استنشاق آن خودداری کنید.

نکته دیگر در مورد قارچ کش ها این است که برچسب ها را با دقت بخوانید و از هر گونه حاوی مایکلوبوتانیل اجتناب کنید. یکی از قارچ کش ها که حاوی مایکلوبوتانیل است Eagle 20 است.

مایکلوبوتانیل در از بین بردن کپک پودری موثر است ، به همین دلیل این قارچ کش بسیار محبوب است. در دمای پایین ، مصرف آن برای انسان بسیار مناسب است. با این حال ، هنگامی که مایکلوبوتانیل تا 400 درجه فارنهایت (205 درجه سانتیگراد) گرم می شود ، هیدروژن سیانید منتشر می کند ، ترکیبی که برای انسان کشنده است. اگر در حال پرورش محصولاتی هستید که برای مصرف گرم و داغ می شوند، استفاده از مایکلوبوتانیل را به هر قیمتی که شده متوقف کنید.

استفاده از قارچ کش ها برای مدیریت بیماری کپک پودری می تواند هنگام آزمایش به شما آسیب برساند. سطوح قابل قبول سموم دفع آفات برای محصولات دارویی از ایالتی به ایالت دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است ، برخی از ترکیبات در برخی از بازارها قابل قبول هستند اما در برخی دیگر نه ، و برخی از بازارها برای محصولات سازگار نسبت به بازارهای دیگر آستانه بالاتری دارند. شما این مطالب را از دیجی فارمر می خوانید! در برخی از نقاط ، به ویژه اورگان ، کلرادو و کانادا ، مایکلوبوتانیل در کشت محصولات دارویی کاملاً ممنوع است ، در حالی که در بازارهای دیگر ، مانند کالیفرنیا ممنوع نیست.

قبل از شروع رشد ، مهم است که محدودیت های قارچ کش را برای محصولات درمانی در بازار خاص خود مشخص کنید و واضح است اما ارزش تکرار را دارد: از هر چیزی که می تواند به شما آسیب برساند خودداری کنید ، حتی اگر در کشتن کپک پودری برترین باشد. نجات گیاه از کپک پودری ارزش مسمومیت بالقوه خود یا دیگران را ندارد.

باسیلیوس سابتلیس

12. میکروب مفید باسیلیوس سابتلیس Bacillus subtilis

میکروب های مفید بیشتر یک استراتژی پیشگیری از کپک پودری هستند تا درمان کپک پودری!  اما افزایش تعداد میکروب های مفید در باغ شما وقتی متوجه عفونت کپک پودری می شوید ، مطمئناً می تواند تلاش های درمانی شما را تقویت کند.شما این مطالب را از گروکنت می خوانید!

وقتی Bacillus subtilis در قسمت ریشه ی  محصولات شما وجود داشته باشد ، به گیاهان کمک می کند تا از دو طریق با قارچ های بیماری زا مبارزه کنند:

این باعث مقاومت سیستمیک طبیعی گیاهان می شود.
این میکروب به طور فیزیکی ریشه گیاهان را می پوشاند تا از نفوذ قارچ ها (و باکتری ها و ویروس های مضر) به پوست ریشه جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد محصولات شما را آلوده کند.

چای کمپوست

چای کمپوست به عنوان راهی برای ارائه میکروب های مفید به محصول شما

بسیاری از پرورش دهندگان با چای کمپوست که میکروب های مفید را به محصولات آنها وارد می کند ، از کپک پودری جلوگیری می کنند. تولید کنندگان می توانند چای کمپوست خود را تهیه کنند یا چای کمپوست غلیظی را خریداری کنند که آماده رقیق شدن و استفاده فوری است. فواید چای کمپوست عبارتند از:

می توان آن را به صورت ارگانیک تهیه کرد.
می توانید چای کمپوست را خودتان تهیه کنید.

COMPOST TEA 1

ییماری کپک پودری زمان زیادی طول می کشد تا یک چای کمپوست مناسب تهیه شود.
چای کمپوست بوی بسیار ناخوشایندی دارد.

تهیه چای کمپوست خود یک فرایند نسبتاً ساده است. برخی از پرورش دهندگان با ترکیب آن با اسید هیومیک یا هیدرولاز ماهی و ترک مخلوط به مدت دو تا سه روز ، پیش کمپوست را انتخاب می کنند. این یک مرحله ضروری نیست ، اما گامی است که بسیاری از پرورش دهندگان کمپوست را بهتر و موثرتر می کنند.

نحوه ی تولید چای کمپوست

ییماری کپک پودری مراحل زیر برای تهیه یک چای کمپوست با کیفیت بالا می باشد:

یک سوم سطل را با کمپوست پر کنید
بقیه سطل را با آب بدون کلر پر کنید
مخلوط را به مدت سه یا چهار روز بجوشانید و گهگاه آن را هم بزنید
مخلوط را در یک سطل دیگر از طریق یک پارچه صاف کنید
مایع را با آب بدون کلر بیشتر رقیق کنید تا رنگ چای روشن شود

برخی از پرورش دهندگان به جای مخلوط کردن آب با کمپوست، کمپوست خود را در کیسه نایلونی جوراب ساق بلند یا مشبک قرار داده و در آب غوطه ور می کنند ، مانند اینکه در حال استفاده از چای کیسه ای بزرگ هستند. این که آیا شما این روش را انتخاب می کنید یا روش ذکر شده در بالا بستگی به نظر شخصی خودتان دارد.

شما این مطالب را از گروکنت می خوانید! برای سرعت بخشیدن به این روند ، برخی از پرورش دهندگان ترجیح می دهند سنگ های هوا را به سطل های خود اضافه کنند تا چای را تحریک و اکسیژن رسانی کنند. چای کمپوست تهیه شده با این روش به جای چند روز ، فقط 24 تا 36 ساعت طول می کشد.

بنابراین ، بهترین روش برای مقابله با کپک پودری در عمل رشد شما چیست؟ پاسخ کوتاه این است که واقعاً “بهترین” درمان وجود ندارد. این به آنچه شما می توانید در بودجه و منابع خود به طور موثزتز انجام دهید برمی گردد.

COMPOST TEA 3

پیشگیری از بیماری کپک پودری برای گیاهان دارویی

اگر در باغ خود با بیماری کپک پودری روبرو هستید ، 12 استراتژی ذکر شده می تواند گزینه های موثری برای از بین بردن آلودگی بدون کشتن محصولات با ارزش شما باشد.

اما یک راه حتی بهتر برای جلوگیری از از دست دادن محصولات درمانی خود در اثر کپک پودری وجود دارد: از بروز آن در وهله اول جلوگیری کنید.

نکات بیشتر برای جلوگیری از کپک پودری عبارتند از:

محصولات خود را شلوغ نکنید: هنگامی که گیاهان بیش از حد نزدیک یکدیگر قرار می گیرند ، هوا نمی تواند به طور موثر در بین آنها گردش کند. این باعث افزایش رطوبت در اتاق و ایجاد محیطی می شود که در آن کپک پودری می تواند رشد کند.

محیط کشت ایندور خود را به درستی روشن نگه دارید: عوامل بیماری زای قارچی که باعث شکوفایی کپک پودری می شوند به محیط مرطوب و تاریک احتیاج دارند ، بنابراین گیاهانی که از نور کافی برخوردار نباشند در معرض خطر بیشتری نسبت به گیاهان با نور بیشتر و روشن تر هستند.شما این مطالب را از گروکنت می خوانید! اگر ساقه ها و برگهایی در قسمتهای پایینی گیاهان شما رشد می کنند که به دلیل موقعیت خود نمی توانند نور مورد نیاز خود را بدست آورند ، هرس آنها را در نظر بگیرید تا احتمال پخش شدن تخم ریزی کپک پودری را از بین ببرید.

میکروب های مفید را بخشی از استراتژی رشد خود قرار دهید: میکروب های  Bacillus subtilis می توانند با القاء مکانیسم های دفاعی طبیعی ، ایمنی محصول شما را در برابر آفات و عوامل بیماری زا تقویت کنند.

افزایش سیستم های دفاعی طبیعی محصولات شما تنها مزیتی نیست که از افزودن میکروب های مفید به رشد خود به دست می آورید.

ییماری کپک پودری حتی زمانی که پیشگیری از بیماری کپک پودری را در باغ خود در اولویت قرار می دهید ، باز هم این امکان وجود دارد که اسپورها به گیاه شما رسیده و در محصولات شما تکثیر شوند.شما این مطالب را از گروکنت می خوانید! پس پیشگیری ، بهترین خط دفاعی شما اقدام سریع برای از بین بردن کپک است. وقتی محصولات دارویی خود را برای آزمایش خلوص ارسال می کنید ، هر گونه اثری از کپک پودری باعث از بین رفتن آنها می شود. به عنوان یک پرورش دهنده که محصول درمانی را پرورش می دهد ، ایمنی مشتریان باید در اولویت اول باشد.

در پایان اگر علائمی از این بیماری در گیاه خود خود مشاهده کردید همین حالا تلفن خود را بردارید و آن را با کارشناسان گروکنت در میان بگذارید. شما میتوانید در این قسمت نیز مقاله نحوه شناسایی و نابودی کنه گیاه را مطالعه کنید.