مزایای استفاده از چالکود

مزایای استفاده از چالکود

مزایای استفاده از چالکود در فصول بهار، تابستان و پاییز که درختان فعال هستند و به خواب زمستانی نمی روند، کوددهی درختان میوه کار آسانی است و می توان عناصر لازم را به روش های مختلف مانند کود جامد، شخم زدن، محلول پاشی و روش تزریقی روی درختان میوه اعمال کرد.

اما روش کود دهی در فصل زمستان کاملا متفاوت است. در فصل زمستان درخت می خوابد و کوددهی اشتباه آن را تحریک می کند و شاخه های جوان را از خواب زمستانی بیدار می کند. چون شاخه های جوان نمی توانند سرمای زمستان را تحمل کنند، در نتیجه دچار سرما و یخبندان می شوند. بنابراین کشاورزان قبل از ساخت باغ، حتما با روش چالکود آشنا شوند.

بهترین زمان چالکود برای درختان :

مزایای استفاده از چالکود استفاده از چالکود برای کمبود درخت میوه است. آنها معمولا چالکود را در فصل زمستان توصیه می کنند. به گفته کارشناسان، بهترین زمان برای انجام چالکود بهمن ماه است. از دلایلی که فصل زمستان و بهمن ماه بهترین زمان برای چالکود درختان میوه است، باید به موارد زیر اشاره کرد:

از آنجایی که آبیاری درختان در فصل زمستان متوقف می شود، امکان کودشویی وجود ندارد و همین دلیل باعث می شود زمان کافی برای تغذیه خاک و بهبود بخشیدن به خاک در فصل بهار وجود داشته باشد.

اگرچه درختان در فصل زمستان نیاز به خواب زمستانی دارند، اما باید انرژی لازم را از زمین دریافت کنند ، کوددهی مستقیم به درخت میوه صدمه میزند، ولی چالکود زمستانه که به عنوان یک کود دهی غیر مستقیم شناخته شده انرژی لازم را برای درختان میوه در زمستان تامین می کند و در نتیجه این کار از ضعیف شدن سیستم دفاعی درخت جلوگیری می کند.

مزایای استفاده از چالکود به درخت انرژی لازم برای تولید گل و میوه در بهار را می دهد.

مزایای استفاده از چالکود :

• از آنجایی که فرمول چالکود عمدتاً کود تجزیه شده است، نیتروژن آزاد شده بسیار افزایش یافته و به جذب عناصر کود شیمیایی کمک می کند.

• درختان برای ایجاد نتایج بهتر به ریز مغذی ها نیاز دارند چالکود به جذب بهتر ریز مغذی ها در فصل زمستان کمک می کند.از آنجایی که چالکود خاک را متخلخل می کند، بنابراین رطوبت خاک را بهبود می بخشد.

• اگر به دنبال نفوذ آب به خاک هستید، در زمستان چالکود را فراموش نکنید.

• یکی از مشکلات کشاورزان وجود یون بی کربنات در خاک رس و سنگین است. استفاده از چالکود می تواند به کاهش غلظت یون های بی کربنات در خاک های متراکم کمک کند.

• چالکود به تجزیه و تحلیل و گسترش درختان میوه کمک می کند، وجود سوراخ های هوا تغذیه بهتری را برای ریشه های درخت فراهم می کند.

 

مزایای استفاده از چالکود

 

 

• استفاده از چالکود در فصل زمستان به درخت کمک می کند تا انرژی لازم را حفظ کرده و فصل گلدهی و میوه دهی را در فصل بهار به خوبی آغاز کند.

کود مخصوص چالکود :

مزایای استفاده از چالکود برای اهمیت چالکود در زمستان، کود مخصوص چالکود را به شما معرفی می کنیم و تاثیر آن را در رشد درخت بررسی می کنیم. به عنوان یک باغبان، قبل از ساختن باغ میوه، مراحل و فرآیند چالکود را بشناسید.

کودهای فسفر دار: فسفات یک ماده معدنی است و به عنوان یکی از مواد مغذی اصلی گیاهان عمل می کند، فسفات ساختار سلول های گیاهی را تقویت می کند و نقش مهمی در رشد ریشه و ساقه، تقسیم سلولی، تولید انرژی و تنظیم فرآیندهای متابولیک دارد.

گوگرد: عنصر گوگرد برای درختان نیز بسیار مهم است، گوگرد یکی از عناصر اصلی در تولید کلروفیل است و نقش مهمی در فتوسنتز و تولید انرژی دارد. گوگرد ترکیب معدنی خاک را تثبیت می کند و از تجمع فلزات مضر در گیاهان جلوگیری می کند.

منیزیم: منیزیم یک ماده مغذی ضروری است و در فرآیندهای ژنتیکی، تنظیم رشد سلولی، تولید کلروفیل و تولید انرژی در گیاهان نقش مهمی دارد. این عنصر جذب نیتروژن، فسفر و کلسیم را در گیاه بهبود می بخشد و در نتیجه رشد بهتر و سریعتر گیاه را تضمین می کند.

آهن: آهن یکی از مهم ترین مواد مغذی درختان است، این عنصر در تولید کلروفیل و سایر فرآیندهای لازم برای تولید انرژی نقش دارد، همچنین آهن به تقویت سیستم ایمنی گیاه و پیشگیری از بیماری ها مختلف کمک می کند.

کود مرغی و کود حیوانی پوسیده دو نوع کود آلی هستند که تأثیر یکسانی بر رشد درختان دارند، هر دو نوع کود حاوی مواد مغذی مهمی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. کود مرغی باعث افزایش سطح نیتروژن در خاک شده و با تامین مواد مغذی مورد نیاز درخت به سرعت تکثیر می شود.کود مرغی و کود حیوانی تجزیه شده در خاک باعث بهبود ساختار خاک و افزایش قدرت نگهداری آب در خاک می شود و می تواند تاثیر مثبتی بر رشد درخت داشته باشد.

با استفاده از کود حیوانی کمپوست شده، توانایی خاک برای ذخیره و آزادسازی مواد غذایی افزایش می یابد.

یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان در فصل زمستان از بین رفتن درختان است، چالکود استحکام برگ ها را افزایش داده و از شکوفه ریزی درختان جلوگیری می کند.

کشاورزانی که می خواهند ریشه درختان میوه را تقویت کنند باید در زمستان چالکود انجام دهند.

وقتی چالکود را در چهار طرف درخت میوه درست می کنید، چون ریشه ها به دنبال مواد مغذی ژنتیکی هستند، برای جذب این عناصر پخش می شوند.

مزایای استفاده از چالکودهمانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از چالکود به بهبود ساختار خاک نیز کمک می کند.از آنجایی که کودهای مورد استفاده در چالکود به عنوان کودهای تاخیری شناخته می شوند و محلول در آب نیستند، می توان در طول سال و تا زمستان آینده ریشه درختان را با این کودها تغذیه کرد.

 

مزایای استفاده از چالکود

سخن پایانی :

مزایای استفاده از چالکود در آخرین کلمات به دو نکته مهم اشاره می کنیم، کود دامی که در چالکود استفاده می کنید باید تجزیه شده و فرآیند خود را کامل کند. لازم به ذکر است که فرآیند تجزیه کود دامی یک فرآیندی است که تولید گرما می کند و در صورت استفاده از کود دامی تازه، ریشه درختان میوه را می سوزانید و در صورت نشت چاله های متصل به کود دامی در طول سال می توانید از کمپوست استفاده کنید.

grokent.co@gmail.com
دوشنبه, سه‌شنبه, چهارشنبه, پنج‌شنبه, جمعه, شنبه, یکشنبه9:00 ق.ظ – 5:00 ب.ظ
+989374860799
+989374860799
+989374860799
+989374860799