بهترین کود کاکتوس چیست؟

بهترین کود کاکتوس چیست؟

بهترین کود کاکتوس چیست؟ برای افزایش عملکرد گیاهان و افزایش رشد کمی و کیفی آن ها استفاده از کودهای شیمیایی ضروری است. یکی از گیاهانی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد کاکتوس است که برای رشد مناسب آن و شادابی هر چه بیشتر این نوع گل ها استفاده از کود کاکتوس ضروری است. هر چند که این گیاهان نیاز به مراقبت خاصی ندارند اما استفاده از این مواد مغذی رشد آن ها را افزایش می دهد.

با توجه به نظرسنجی های به عمل آمده که از باغبانان و کشاورزان صورت گرفته، نشان داده که کمتر از 50 درصد از این افراد در اصول باغداری و کشاورزی کمتر از کودهای شیمیایی استفاده می کنند همانطور که میدانید امروزه یکی از راه های اصلی و بالا بردن کیفیت محصولات باغی و کشاورزی استفاده از کودهای شیمیایی است.

و نکته تاسف بار این است که این افراد محصولات تولیدی کمی را تولید می کنند در حالی که به دنبال روش های برای مبارزه با آفات و بسیاری از بیماری ها هستند. استفاده از کود شیمیایی و کود کاکتوس در رشد گیاهان و کاکتوس سبب افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات شده است

به همین دلیل ما مشاهده می کنیم که محصولاتی که برای رشد آن ها از کود شیمیایی مناسب استفاده شده خصوصیاتی چون. رشد بهتر، سالم تر و شاداب تر دارند. در این مقاله ما به بررسی بهترین روش اصولی  و چگونگی کوددهی ( بارور شدن) می پردازیم که به واسطه این روش ها محصولات با کیفیت تری داشته باشیم.

معرفی فروشگاه کود کاکتوس گروکنت

یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه فروش انواع کودهای شیمیایی، انواع سموم برای بسیاری از گیاهان و کاکتوس شرکت گروکنت است که میتوانید انواع کود را به صورت عمده و خرد این این مجموعه تهیه کنید.

بهترین کود کاکتوس چیست؟
بهترین کود کاکتوس چیست؟

همانطور که میدانید گیاهان هم مانند انسان ها و سایر موجودات برای رشد و زنده مانی نیاز به یک سری عناصر مورد نیاز دارند که هیدروژن،  اکسیژن، و کربن  را از آب و هوا می گیرند اما در کنار این موارد گفته شده سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم از دیگر عناصر پرمصرف برای گیاه است که ضروری است برای رشد بهتر گیاه تامین شود که کود شیمیایی این عناصر مورد نیاز را در اختیار گیاه قرار می دهند. که در زیر به معرفی این عناصر با ارزش و مفید می پردازیم.

نیتروژن

یکی از عناصر مورد نیاز و مهم در رشد گیاه نیتروژن می باشد هر چند که کمبود این عنصر ممکن است رشد گیاه را با محدودیت روبرو کند اما در صورت استفاده بیش از حد از این عنصر باز هم رشد گیاه دچار محدودیت می شود و اینکه ممکن است رشد گیاه افزایش هم پیدا کند اما منجر به تولید گل و میوه نشود. بنابراین در مصرف این عنصر باید دقت داشت که به میزان مورد نیاز  در دسترس گیاه قرار گیرد.

هر چند که در طبیعت مقدار این عنصر تا حدودی کم است اما گیاه می تواند تا حدودی این عناصر را جذب کند زیرا در تولید بافت های جدید به گیاه کمک می کند. امروزه یکی از مواد اصلی در کود کاکتوس نیتروژن می باشد. و این نکته را باید در نظر داشت که برای رشد هر نوع گیاهی عناصر مختلفی ضروری است  ممکن است که در طولانی مدت همیشه رشد کافی را به دلیل کمبود یک عنصر نداشته باشند.

فسفر و پتاسیم و نقش آن ها در کیفیت رشد گیاهی

یکی دیگر از عناصر پرمصرف برای رشد گیاه و تغذیه خاک فسفر است که در تحریک رشد ریشه و جوانه زنی و گلدهی نقش مثبتی را ایفا می کند و حتی در افزایش کیفی و کمی رشد دانه هم موثر است. جذب این عنصر نیازمند خاک اسیدی با PH بین 8/6 تا 5/6 است که علاوه بر موارد گفته شده سبب افزایش فعالیت ارگانیسم های موجود در خاک هم می شود.

پتاسیم  هم از عناصر ضروری برای رشد گیاه است که در افزایش توان و رشد گیاه موثر است و مهمترین نقشی که برای گیاه ایفا می کند مقاومت آن ها را در برابر انواع تنش ها و بسیاری  از آفات و بیماری ها افزایش می دهد و به تنظیم فعالیت های متابولیکی گیاه هم کمک شایانی می کند.

عناصر کم مصرف و لازم برای رشد گیاه

همانطور که گفته شده گیاه برای رشد بهتر نیاز به عناصری دارد که به عناصر کم مصرف معروف هستند ولی برای رشد گیاه و افزایش کیفیت محصولات تولیدی ضروری است که این عناصر عبارتند از: بور، مس، آهن.

کلسیم، منیزیم ، گوگرد و … که کلسیم علاوه بر نقشی که در بهبود ساختمان خاک دارد در اتصالات ذرات ارگانیک و معدنی هم کمک می کند، منیزیم تنها مولکول فلزی موجود در کلروفیل است که گیاه بدون وجود آن نمی تواند نور خورشید را پردازش کند و گوگرد هم یکی از عناصر دیگری است و در واقع جزئی از پروتئین است که برای رشد گیاه وجودشان ضروری است. خاک های سالم دارای مقدار مشخصی از عناصر گفته شده است که رشد گیاه در آن بسیار به خوبی صورت می گیرد.

نقش کود کاکتوس و مواد معدنی در رشد محصولات کشاورزی و باغبانی

کودهای آلی و مصنوعی به بهترین شکل مواد غذایی مورد نیاز برای گیاه را تامین می کنند. کود آلی از مواد آلی چون استخوان، گیاه، کود کمپوست و بسیاری از رسوبات معدنی طبیعی تولید می شوند ولی کودهای مصنوعی از بسیاری از مواد خام فرآوری شده شیمیایی ساخته می شوند و با توجه به اینکه مواد مغذی که در کودهای آلی وجود دارد به راحتی تجزیه نمی شوند و برای جذب

به یک دوره چند ماهه یا چند ساله نیاز است به همین دلیل بهترین زمان مصرف برای این نوع کودها، فصل پاییز است که توسط باران های فصل زمستان و پاییز به آرامی تجزیه و در فصل بهار در دسترس گیاهان قرار گیرد. این نوع کودها در بهبود ساختمان خاک و فعالیت میکروارگانیسم ها نقش مهمی را ایفا می کنند. که در این نوع کودها تمامی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان موجود می باشد.

کودهای مصنوعی با توجه به حلالیت بالا  در آب به راحتی و بلافاصله بعد از اضافه کردن به خاک جذب خاک و گیاه شده و نیاز به زمان طولانی ندارد. اما باید توجه داشت که به میزان زیاد از این نوع کود استفاده نشود که سبب آسیب زدن به رشد گیاه  حتی سوزاندن شاخ و برگ گیاه می شود.این کودها هر چند که در رشد سریع گیاه موثر عمل می کنند اما در بهبود ساختمان خاک و حاصلخیزی طولانی مدت کار کمی انجام می دهند.

زمان مناسب برای استفاده از این کودها فصل بهار می باشد. امروزه برای اطمینان از در دسترس بودن مواد مغذی در دسترس گیاه به برخی از کودهای آلی همانند کود فرمالدئید به آن مقداری کود مصنوعی هم اضافه می کنند.

 

کود خانگی کاکتوس
pH خاک چیست و چه تاثیری بر رشد گیاه دارد؟

در صورتی که PH خاک بیش از اندازه کم یا زیاد باشد ممکن است برخی از مواد مغذی موجود در خاک جذب گیاه نشود به همین دلیل توجه به واکنش خاک هم برای رشد گیاه ضروری است. مناسب ترین خاک برای رشد بیشتر گیاهان PH بین 6-7 دارد که این فاکتور با استفاده از دستگاه PH متر اندازه گیری می شود. برای بالا بردن این فاکتور می توان به خاکستر آهک یا چوب استفاده کرد.

در حالی که گوگرد و سولفات آلومینیوم سبب اسیدی شدن خاک می شود. نکات مهمی که باید در نظر داشت این است که به مرور و در طول چند سال باید PH خاک را تغییر داد. استفاده از کمپوست تاثیر مثبتی در تعدیل PH خاک دارد.

  چه نوع کودی برای رشد کاکتوس مناسب است؟

با توجه به زندگی آپارتمان نشینی امروزه توجه به گل و گیاه برای زیباتر شدن محیط منزل بیشتر شده است و یکی از این گل هایی که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته کاکتوس است. زیرا در عین زیبایی نیاز به مراقبت خاصی ندارد و در سخت ترین شرایط هم به خوبی رشد خود را دارد. اما برای رشد بهتر ضروری است که از کود کاکتوس هم استفاده شود.

روش های خانگی برای تهیه کود کاکتوس

برای رشد بهتر گیاه کاکتوس می توان از یک سری کودها استفاده کرد. برای تهیهکود کاکتوس ضروری است که در مرحله اول شرایط غذایی گیاه کاکتوس را بدانیم و اینکه به چه عناصری بیشتر نیاز دارد. هر چند که گیاه کاکتوس می تواند شرایط سخت را تحمل کند اما در صورتی که نیازهای غذایی آن به خوبی تامین نگردد،  رشد کافی و مناسب را ندارد.

که برای تقویت گل کاکتوس و رشد و شادابی آن می توان از کود کاکتوس خانگی استفاده کرد که برای خریدکود کاکتوس می توان با پرنیای کویر تماس گرفته شود. یکی از مواردی که باید در نظر گرفته شود این است که گیاه کاکتوس به خودی خود رشد کندی دارند و نباید با اضافه کردن کود این انتظار را داشت که سریعا رشد کاکتوس افزایش پیدا کند.

 

کود و خاک مناسب برای رشد کاکتوس

مواد تشکیل دهنده کود خانگی برای کاکتوس

برای تهیه کود کاکتوس در مرحله اول باید بدانیم که برای رشد کاکتوس چه ترکیباتی لازم است و در صورتی که از مواد منحصر به فردی استفاده شود بدون شک کود تولیدی بهتر می شود.که برای  تهیهکود کاکتوس خانگی و استفاده مناسب و صحیح از اجزای صحیح  آن باید از واحد گالن استفاده کرد و برای تهیه اجزای فرعی آن استفاده از واحدهایی چون قاشق چایخوری، غذاخوری یا گرم و اونس هم می توان استفاده کرد.

  • شن و ماسه

یکی از مواد اصلی برای تهیه کود کاکتوس استفاده از  شن و ماسه است که نقش مهمی را در زهکشی  و هوادهی موجود در خاک انجام می دهند. برای تهیه کود کاکتوس استفاده از شن و ماس با اندازه مناسب ضروری است و باید به نسبتی استفاده شود که به سنگین باشد و نه مشکلی برای گیاه به وجود آورد و اینکه باید توجه داشت که شن و ماسه را با خاک رس ترکیب نشود.

  • پیت ماس

از دیگر مواد اصلی برای تهیهکود کاکتوس پیت ماس ها هستند که به دلیل وجود بافت طبیعی که دارند سبب تسهیل در گردش هوا در خاک شده و ظرفیت آبرسانی در خاک را افزایش می دهند و اینکه باید دقت داشت که از این ماده هم به مقدار مشخصی استفاده شود و در صورت استفاده بالا از این ماده خاک قابلیت تخلیه ندارد و رشد گیاه به کندی صورت می گیرد.

ضروری است که پیش از استفاده از این محصول آن را با آب مرطوب کرده و با سایر مواد ترکیب کرد. که بهترین مرکز برای خرید پیت ماس و خاک و بستر کشت مناسب خرید از فروشگاه پرنیای کویر است.

  • پرلیت

یکی دیگر از مواد مورد نیاز در تهیه کود کاکتوس به روش خانگی استفاده از پرلیت است. این ماده در کودهایی با پایه خاک و پیت ماس هم مناسب است. پرلیت هایی که در تهیه کود کاکتوس مورد استفاده قرار می گیرند همان سنگ های آتشفشانی هستند. سبک بودن پرلیت سبب می شود که تخلیه خوبی داشته باشد اما در مقایسه با شن و ماسه هزینه آن زیاد است.

از معایب آن می توان به این موارد اشاره کرد که پرلیت قادر نیست که آب را در کود حفظ کند و ضروری است که بیش از ترکیب کردن با سایر مواد آن را مرطوب کرد. و با توجه به وزن سبکی که دارند در مواقع آبدهی به گیاه ممکن است به سطح آمده و شناور شوند.