بیماری گیاهی چیست؟

بیماری گیاهی چیست؟

بیماری گیاهی چیست؟ گیاهان و گل هایی که در خانه، بالکن یا باغ خود پرورش می دهیم نیز می توانند مانند ما بیمار شوند. اگر در مدت زمان کوتاهی در بیماری مداخله نکنیم، گیاهان ما یا برای همیشه آسیب می بینند یا به طور کامل می میرند. ما روش‌های مبارزه با بیماری‌ها را برای تازه‌کارانی که عاشق پرورش گیاهان هستند، اما درک درستی از گیاهان ندارند، گردآوری کرده‌ایم.

بسیاری از افراد   در خانه، بالکن یا باغ خود گل و گیاه می کارند  تا  به  زیبایی محل زندگی خود بیفزایند  و از فواید آن برای  سلامت جسمی  و  روحی بهره مند شوند و انرژی خوبی را جذب کنند. گیاهان  و  گل ها ما را خوشحال می کنند در حالی که هوای محیطی را که در آن زندگی می کنیم تمیز می کنند.

در واقع، متخصصان مراقبت از گیاه به نام « سبز درمانی » را در مواردی مانند افسردگی و اضطراب توصیه می کنند. مطالعات نشان می دهد که باغبانی   سطح سروتونین  و  دوپامین ، هورمون های مرتبط با شادی، لذت و عشق را افزایش می دهد. این ویژگی های گیاهان و گل هاست که وقتی به یک گل نگاه می کنید، در پس شادی وصف ناپذیری قرار دارند.

 

پس آیا گیاهان و گلهای ما که با فوایدشان سلامت جسمی و روحی ما را بهبود می بخشند، بیمار می شوند؟

بله، گیاهان و گل های ما در خانه هایمان نیز بیمار می شوند. علاوه بر این،  بیماری های قارچی  و  باکتریایی  در گیاهان زینتی شایع است. علاوه بر این، اگر در مدت زمان کوتاهی در بیماری مداخله نکنیم، گیاهان ما یا برای همیشه آسیب می بینند یا به طور کامل می میرند. برای اینکه با این نتایج مواجه نشوید، توجه به مراقبت از گیاه ضروری است. ما روش‌های مبارزه با بیماری‌ها را برای تازه‌کارانی که عاشق پرورش گیاهان هستند، اما اصلاً گیاهان را نمی‌فهمند، گردآوری کرده‌ایم.

از گیاهان خود در برابر رطوبت محافظت کنید

بیماری گیاهی چیست؟بسیاری از گل‌ها و گیاهانی که در باغ‌ها و بالکن‌ها رشد می‌کنند معمولاً در پایان فصل تابستان که بارندگی‌ها شروع می‌شود و رطوبت هوا افزایش می‌یابد بیمار می‌شوند. از طرف دیگر گیاهان آپارتمانی به دلیل آبیاری بیش از حد در معرض اثرات بیماری زا رطوبت قرار دارند. بنابراین، صرف نظر از گیاهی که می روید، مفید است که بدانید به چه مقدار آب، در چه فواصل زمانی و در چه زمانی از روز باید آن را آبیاری کنید. شما به راحتی می توانید این اطلاعات را در اینترنت پیدا کنید. همچنین می توانید در مورد این موضوع با گل فروشی های محله خود یا کارشناسان گلخانه ها مشورت کنید.

این بیماری به دلیل رطوبت بیش از حد گیاه رخ می دهد و بیشتر در گل رز دیده می شود. لکه های سیاه ابتدا روی برگ های گیاه آلوده ظاهر می شود. اگر مداخله نشود، برگها در مدت کوتاهی به طور جزئی یا کامل می ریزند. گیاه ضعیف می شود و در دوره بعدی شروع به گل ندادن می کند.

روش درمان : ابتدا باید میزان آبیاری گیاه را دریابید و از برنامه آبیاری پیروی کنید. نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که گیاه را بدون خشک کردن زیاد آبیاری نکنید. در جایی که بیماری روی گیاه دیده می شود، برگ ها را تمیز کنید. تهویه مناسب اتاقی که گل در آن قرار دارد نیز موثر خواهد بود، بنابراین می توانید رطوبت اتاق را نیز کاهش دهید.

با این حال، مراقب باشید که گل خود را مستقیماً در جریان هوا رها نکنید. اسپری های آفت کش مخصوص این بیماری را از گلخانه ای که مجاز به فروش آفت کش است تهیه کنید و به مقدار توصیه شده روی گل خود بمالید.

 

بیماری شپش Mealy

بیماری گیاهی چیست؟ شپش آردآلو که یک بیماری سرسخت و به سرعت در حال گسترش است در بین مردم به بیماری برفک نیز معروف است. معمولاً در گلهایی مانند پونستیا، میخک و دیفنبایا یافت می شود. شپشک های آرد آلود ناشی از رطوبت  از شیره گیاه  تغذیه می کنند . این حشره تپه های سفید برفک مانند روی گره ها یا ساقه های برگ ایجاد می کند. این بیماری همچنین یک ماده چسبنده روی دمبرگ یا گل ها باقی می گذارد. این ماده بر فتوسنتز گیاه تأثیر می گذارد و گیاه شروع به پژمرده شدن می کند.

روش درمان : ابتدا تپه های سفید روی گیاه خود را با پنبه یا پارچه تمیز و نرم تمیز کنید. داروی شیمیایی توسعه یافته برای مبارزه با بیماری را از متخصص دریافت کنید و آن را در مقدار و زمان مشخص شده روی گیاه خود بمالید.

بیماری سفیدک پودری

رطوبت بیش از حد، نور ناکافی گیاه یا کاشت مکرر گیاهان در باغ باعث بیماری سفیدک پودری می شود. در باغ  ، گل لاله، گل خراطین، پیچ امین الدوله، گل داوودی، ادریسی، بلوط  و  درختان میوه ؛ در خانه،   این بیماری در گیاهانی مانند بنفشه و  بگونیا دیده می شود.  اگر لکه های پودری روی برگ و ساقه  گیاهان مشاهده کردید به این معنی است که گیاهان شما به بیماری سفیدک پودری مبتلا هستند.

روش درمان : از آنجایی که بیماری توسط قارچ هایی ایجاد می شود که در محیط مرطوب رشد می کنند، گیاه خود را با قارچ کش ( قارچ کش ) که از نمایندگی مجاز خریداری می کنید اسپری کنید. اطمینان حاصل کنید که برگ ها خیس و مرطوب باقی نمی مانند. هنگام مبارزه با بیماری، گیاهان خود را صبح ها آبیاری کنید. شاخه ها و برگ ها را در جایی که بیماری دیده می شود کوتاه کنید و برگ های پوسیده پایه گل را جدا کنید.

بیماری سوختگی ریشه

علائم این بیماری به سرعت روی گیاه ظاهر می شود و به زودی در تمام باغ پخش می شود. این بیماری باعث پوسیدگی بذر گل های کاشته شده قبل از جوانه زدن می شود. در گیاه بیمار، پژمردگی ناگهانی و دائمی رخ می دهد. در مراحل پیشرفته، ریشه های جانبی ریخته شده و در نهایت کل سیستم ریشه از بین می رود.

روش درمان : از آنجایی که این بیماری به سرعت گسترش می‌یابد و به سرعت گیاه را از بین می‌برد، باید با کاربردهای پیشگیرانه از بروز بیماری جلوگیری کرد. قبل از کاشت گیاه در زمین، مطمئن شوید که گلدان شما و اگر در باغچه کاشت می کنید، ابزار و وسایلی که استفاده می کنید تمیز باشند. همچنین مطمئن شوید که رطوبت در خاک جمع نمی شود. اگر بیماری ایجاد شود،  بهبود مدیریت آبیاری و زهکشی می تواند عفونت را کاهش دهد. اسپری های قارچ کش و آفت کش های خاک نیز می توانند در برابر این بیماری موثر باشند.

 

روش های ارگانیک برای مبارزه با بیماری های گیاهی

از آنجایی که آفت‌کش‌های شیمیایی تولید شده برای مبارزه با بیماری‌های گیاهی را فقط در گلخانه‌هایی می‌توان یافت که مجاز به فروش آفت‌کش‌ها هستند، ممکن است همیشه امکان تهیه آنها وجود نداشته باشد. بسیاری از دوستداران گیاهان نیز داروهای شیمیایی را در درمان گیاهان آپارتمانی ترجیح نمی دهند. در این صورت کمک های ارگانیکی که به راحتی در خانه قابل تهیه هستند به کمک شما می آیند.

در زیر می توانید دستور العمل های ارگانیک را بیابید که می تواند به درمان بیماری های گیاهی کمک کند  . به یاد داشته باشید، این دستور العمل ها روی قارچ هایی که به دلیل رطوبت تشکیل شده اند، موثر نیستند. این محلول ها عموماً برای بیماری های شپش آردآلود و سفیدک پودری استفاده می شوند.

کمک از مادربزرگ هایمان،

ابتدا دو قاشق غذاخوری  صابون را در 1 لیتر آب حل کنید سپس 2 قاشق غذاخوری  روغن زیتون را به  آن اضافه کنید و مخلوط کنید.

همیشه قبل از استفاده این محلول را تکان دهید. اگر این کار را نکنید، روغن زیتون در بالا جمع می شود و با آب صابون مخلوط نمی شود.

کنترل گیاهی در برابر بیماری های گیاهی

۱ قاشق غذاخوری  برگ مریم گلی  یا  آویشن تازه را به ۱ لیتر آب اضافه کنید و در مخلوط کن خوب مخلوط کنید. بگذارید مخلوط یک شب بماند و در قوطی اسپری بریزید.

بیش از حد سمپاشی نکنید، زیرا سمپاشی بیش از حد باعث مرطوب شدن گیاه می شود.

محلول فلفل کاین

یک پیمانه فلفل بسیار تند، یک پیمانه برگ افسنطین ( درمنه )  را با هم مخلوط کرده و در مخلوط کن کاملا له کنید . مخلوط را به یک لیتر آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

پس از اینکه محلول به دمای اتاق رسید، آن را روی گل های خود اسپری کنید

بیماری های گیاهی pdf,درمان بیماری باکتریایی گیاهان,بیماری گیاهان باغی,جزوه بیماری شناسی گیاهی pdf,انواع باکتری های گیاهی,

بیماری های گیاهان زینتی,بیماری قارچی گیاهان,مثلث بیماری گیاهی,

بیماری گیاهی چیست؟