لامپ فلورسنت برای گیاهان

لامپ فلورسنت برای گیاهان می تواند بسیار مفید باشد. این لامپ ویژگی های منحصر به فردی دارد و استفاده از آن سبب رشد کامل تر و بهتر گیاهان می شود. لامپ فلورسنت نوعی لامپ کم مصرف محسوب می شود که در گذشته به آن لامپ های مهتابی نیز گفته می شد.

خرید انواع لامپ فلورسنت

امروزه لامپ فلورسنت بنفش، سفید و آفتابی به بازار عرضه می شود. در این مقاله به مزایای استفاده از لامپ فلورسنت برای گیاهان | مزایای نور لامپ مهتابی برای رشد گیاه می پردازیم. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم :

پیش از بررسی مزایای استفاده از لامپ فلورسنت برای گیاهان بهتر است به موضوع لامپ فلورسنت چیست بپردازیم.

لامپ فلورسنت در دسته لامپ های کم مصرف یا لامپ مهتابی جای می گیرد. این لامپ ها در اواخر سال ۱۹۲۰ به بازار عرضه شدند. لامپ های فلورسنت به این گونه کار می کنند که ابتدا ولتاژ اعمال شده به دو سر لامپ سبب گرم شدن گاز درون لامپ می شود و سپس جیوه داخل آن نیز بخار می شود.

طی این فرایند اشعه فرابنفش تولید شده و به پوشش فلورسنت داخلی لامپ تابیده می شود. فسفر موجود در لامپ، اشعه فرابنفش را جذب و سپس نور مرئی را از خود تولید می کند. لامپ های فلورسنت نور خنثی و طبیعی دارند. به همین دلیل در اغلب مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپ فلورسنت چیست

اجزای لامپ فلورسنت

  • استارتر: این بخش وظیفه برقراری جریان الکتریکی که پس از وصل کردن کلید به وجود می آید را برعهده دارد.
  • بالاست: بالاست ها یکی از اجزای تشکیل دهنده لامپ های فلورسنت هستند که به همراه استارتر وظیفه تنظیم و اعمال ولتاژ را برعهده دارند. این تجهیزات ابتدا ولتاژ را زیاد و سپس آن را کاهش می دهند.
  • الکترود (کاتد): این تجهیزات رشته های مارپیچی شکل هستند که از تنگستن ساخته شده اند و با اکسید فلز پوشانده شده اند. این تجهیزات گرم می شوند و الکترون زیادی به داخل تیوپ می فرستند.
  • گاز لوله: داخل لوله از جیوه، آرگون، نئون و کریپتون پر شده است.
  • فلورسنت: سطح داخلی این لامپ از فسفر پوشانده شده است تا بتواند نور نامرئی را به نور مرئی تبدیل کند.

لامپ فلورسنت مناسب گیاهان

مهم ترین عاملی که بر روی رشد و پرورش گیاهان اثرگذار است، نور است. یکی از راه های تأمین نور، استفاده از لامپ رشد گیاه، نورهای مصنوعی و مکمل است.

در سال های گذشته دانشمندان به این موضوع پی بردند که لامپ فلورسنت برای گیاهان می تواند مفید باشد. استفاده از لامپ فلورسنت یک روش ارزان جهت تأمین نور است.

در مزایای نور لامپ مهتابی برای رشد گیاه باید بگوییم این محصولات می توانند نوری مشابه نور خورشید در محیط های تاریک گلخانه ها ایجاد کنند و از این رو افرادی که محیط های نگهداری گیاهانشان کم نور است یا به نور طبیعی دسترسی ندارند، می توانند از لامپ فلورسنت برای گیاهان خود استفاده کنند.

امروزه طیف نوری گسترده ای از لامپ های فلورسنت تولید می شود. به همین دلیل می توان برای هر گیاه از لامپ مخصوص استفاده کرد. این لامپ ها ابعاد گوناگونی دارند و اندازه آن ها به گونه ای تعیین شده است که می توان محیط های وسیعی را به کمک آن ها پوشش داد.

این لامپ ها می توانند نوری نزدیک به نور خورشید را شبیه سازی کنند. به همین دلیل در جاهایی مانند انباری، زیرزمین، پارکینگ و … که هیچ نور طبیعی وجود ندارد، می توان از لامپ فلورسنت برای گیاهان استفاده کرد.

لامپ فلورسنت برای گیاهان
 

انواع لامپ فلورسنت رشد گیاه

  • لامپ فلورسنت لوله ایاین لامپ ها برای محیط های بزرگ تر مناسب هستند و ابعاد نسبتاً بزرگ تری دارند.
  •  : این لامپ ها جهت اتصال به سرپیچ های معمولی طراحی شده اند و به راحتی در محیط های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع لامپ فلورسنت رشد گیاه
 

مزایای لامپ فلورسنت رشد گیاه

  1. شبیه ترین نور به خورشید
  2. توان های مصرفی متنوع
  3. نصب و راه اندازی ساده
  4. تولید حرارت بسیار کم
  5. تنوع در ظاهر و ابعاد
  6. قیمت مقرون بصرفه
  7. مصرف انرژی کم
  8. بازدهی نور بالا
  9. طول عمر بالا
  10. حجم کم
لامپ فلورسنت برای گیاهان
 

نور مورد نیاز گیاهان

گیاهانی که نور کم دریافت می کنند، معمولاً برگ های زرد و ضعیف دارند و ریشه آن ها نازک است. از طرف دیگر نور بیش از حد نیز سبب می شود تا برگ ها پیچ بخورند.

استفاده از لامپ رشد گیاه پیشنهاد بسیار خوبی است زیرا می توان حجم تابش نور را تنظیم کرد. اما باید توجه کرد اگر لامپ رشد گیاه از خود حرارت زیادی تولید کند (مانند لامپ رشته ای)، گیاه دچار سوختگی می شود. از هر منبع نوری که استفاده می شود، باید فاصله ایمنی گل تا نور رعایت شود.

میزان نور مورد نیاز گیاهان به نوع گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از گیاهان به نور زیاد و برخی دیگر به نورهای کمتری احتیاج دارند. پیش از خرید لامپ فلورسنت برای گیاهان و دیگر لامپ های رشد گیاه، میزان نور مورد نیاز برای پرورش گیاه مورد نظر را بررسی کنید.

بسیاری از گیاهان به صورت دائمی به نور نیاز دارند و برخی دیگر دوره های تاریکی دارند. اگر از این لامپ برای رشد گیاهان خود استفاده می کنید، بهتر است فاصله ایمنی بین گیاه تا لامپ را حفظ کنید.

یکی از بهترین ویژگی های لامپ فلورسنت، تولید گرمای بسیار کم و ناچیز نسبت به سایر لامپ های رشد گیاه است. به همین دلیل برای گیاهان گلدار گزینه های بسیار مناسبی هستند. همچنین این لامپ ها دو برابر لامپ رشته ای و لامپ گازی بازدهی انرژی دارند.

طول عمر بالای این محصولات نیز از دیگر مزایای این لامپ ها است. طول عمر متوسط آن ها ۲۰۰۰۰ ساعت است، در صورتی که لامپ های رشته ای نصف این مدت زمان عمر می کنند.


استاندارد لامپ فلورسنت رشد گیاه

لامپ های رشد گیاه فلورسنت در توان های مصرفی بسیار گوناگونی به بازار عرضه می شوند. برای خرید این لامپ ها بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید.

هر گیاه به یک میزان نور و انرژی نیاز دارد. به عنوان مثال، لامپ فلورسنت با استاندارد ۲۰ الی ۴۰ وات برای کاشت و پرورش بذر مناسب است. همچنین برای گیاهانی که به نور کم نیاز دارند (مانند شیپوری) نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

برخی از لامپ های فلورسنت نیز وجود دارند که دو برابر لامپ فلورسنت استاندارد از خود نور تولید می کنند. این لامپ ها نیز همانند سایر انواع لامپ خنک هستند و گرمای زیادی از خود تولید نمی کنند. این لامپ ها برای رشد و پرورش گیاهان بزرگ مناسب هستند.

خرید لامپ فلورسنت رشد گیاه

برای خرید لامپ فلورسنت برای گیاهان می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان و نمایندگان اصلی در ارتباط باشید. قیمت لامپ فلورسنت رشد گیاه به عواملی همچون توان، ابعاد، سرپیچ، قطر لامپ، رنگ، دمای نور، برند و شرکت سازنده بستگی دارد.