نحوه کالیبره کردن PH متر

نحوه کالیبره کردن PH متر

نحوه کالیبره کردن PH متر به عنوان یک پرورش دهنده باید در نظر داشته باشید که یک سری عوامل وجود دارد که انکارناپذیر است که در این میان PH برجسته است ، بنابراین دریافت دقیق آن از محیط کشت و خاک از نظر مراقبت و نیاز تعیین کننده خواهد بود. ماری جوانا، بنابراین ضروری است که PH متر به درستی کالیبره شود .

اگر اولین محصول شماست، لازم نیست بترسید زیرا کالیبره کردن PH متر ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد، فقط باید یک سری مراحل و دستورالعمل ها را دنبال کنید تا به نتیجه صحیح برسید. در بازار می توانید کنتورهای دستی و دیجیتال را پیدا کنید، بنابراین در زیر کمی در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

چرا باید PH متر خود را کالیبره و نگهداری کنم؟

انجام مکرر کالیبراسیون ضروری است زیرا الکترود شیشه ای نمی تواند پتانسیل های نوع الکترواستاتیکی را ارائه دهد که برای مدت زمان طولانی بازتولید می شوند، به همین دلیل است که این روش باید با حداقل دو محلول بافر استاندارد دیگر که در محدوده PH برای اندازه گیری هستند تکرار شود. با توجه به مواردی که از pH 4 تا pH 10 مناسب تر هستند ، این امکان تنظیم آن را با مقدار بافر و خواندن دقیق تر را فراهم می کند.

نحوه کالیبره کردن PH متر
نحوه کالیبره کردن PH متر

PH متر دیجیتال کالیبره کنید

نحوه کالیبره کردن PH متر از میان این کنتورها تنوع زیادی در قیمت ها و مدل ها خواهید یافت، با وجود تنوع زیادی که وجود دارد، مراحل کالیبره کردن آنها یکسان است و از راه حل های مختلف برای کالیبره استفاده می شود.

  1. برای شروع لازم است که دستکش بپوشیم، لازم است مقدار کافی از محلول کالیبره را در ظروف جداگانه بریزیم.
  2. به طور معمول، اکثر سنسورهای PH شامل محلول کالیبراسیون pH 4 ، 7 و 10 هستند، برای تضمین دقیق بودن نتیجه، باید هنگام استفاده از محلول کالیبراسیون از تمیز بودن سنسور اطمینان حاصل کنید .

    نحوه کالیبره کردن PH متر
    نحوه کالیبره کردن PH متر
  3. شما باید سنسور انتهای اندازه گیری را در محلول با کمترین ph، یعنی pH 4 فرو کنید ، سپس باید دکمه کالیبراسیون را فشار دهید ، مواقعی وجود دارد که لازم است آن را برای چند ثانیه فشار دهید.PH متر را کالیبره کنید
  4. هنگامی که قبلاً آن را در pH 4 کالیبره کردید، به تمیز کردن متر ادامه دهید و آزمایش را با بقیه محلول های کالیبراسیون دو PH از دست رفته ادامه دهید و همین روش را تکرار کنید.PH متر را کالیبره کنید

PH متر دستی را کالیبره کنید

نحوه کالیبره کردن PH متر وقتی برای اولین بار آن را می بینید، شما را به یاد قلم می اندازد، زیرا ظاهری بلند و نازک دارد، معمولاً به جای دکمه دارای پیچ و سنسور PH هستند .

  1. توصیه می شود که سنسور متر را در محلول کالیبره فرو کنید .PH متر را کالیبره کنید
  2. برخلاف انواع دیجیتالی که در آنها باید یک دکمه را فشار دهید، در آنها باید پیچی را که در بالا قرار دارد بچرخانید تا زمانی که متری را برای نشان دادن pH محلول بدست آورید.PH متر را کالیبره کنید
  3. پس از انجام این کار، می توانید این روش را در دو یا سه محلول که در دمای اتاق هستند تکرار کنید و با یک متر تمیز، این کار به دستیابی به نتیجه بسیار دقیق تر و با حاشیه خطای کمتر کمک می کند.
  4. PH متر را کالیبره کنید

نکاتی برای کالیبراسیون صحیح PH متر

سعی کنید در هر مرحله که در بالا ذکر شد دقیق باشید و هیچ جزئیاتی را از دست ندهید، به یاد داشته باشید که ممکن است بین مدل ها تفاوت هایی وجود داشته باشد اما اساساً رویه در همه آنها یکسان است، بنابراین مطمئن شوید که:

  • مرتباً متر خود را کالیبره کنید و سعی کنید هنگام اندازه گیری pH تا حد امکان دقیق باشید و سعی کنید نتایج دقیق را بدست آورید، عملی ترین راه برای دستیابی به این امر کالیبره کردن PH متر خود چندین بار است، انجام آن واقعاً ساده است و از بین نمی رود. زمان زیادی علاوه بر مراقبت بهتر از محصول خود.PH متر را کالیبره کنید
  • مطمئن شوید که PH متر خود را به درستی ذخیره کنید زیرا آنها حاوی الکترودی هستند که بسیار حساس است و اندازه گیری PH به آن بستگی دارد، اگر آسیب ببیند می تواند به طور قابل توجهی نتایج را تغییر دهد زیرا دقت خود را از دست می دهد، به هر قیمتی از الکترود جلوگیری کنید. در تماس با آب دیونیزه و مقطر وارد می شود زیرا تمایل دارد به شیشه واقع در قسمت سنسور آسیب برساند.
  • کتابچه راهنمای دستورالعمل را به خوبی بخوانید زیرا به شما امکان می دهد PH متر خود را بهتر بشناسید و از از دست دادن هر مرحله مهمی در هنگام کالیبره کردن آن جلوگیری کنید.
  • مراقب باشید که از بافرهای PH مناسب برای تجهیزات شما استفاده کنید زیرا از خواندن دقیق اطمینان حاصل می کنید. هنگامی که PH متر خود را با بافر کالیبره می کنید، بهتر کار می کند، زیرا در زیر و بالاتر از PH که انتظار می رود اندازه گیری شود، کالیبره می شود.
  • PH متر را کالیبره کنید
  • نحوه کالیبره کردن PH متر تامپون هایی که قرار است برای کالیبره کردن کنتور استفاده کنید باید نو باشند ، زیرا هنگام استفاده از تامپون قدیمی ممکن است آلوده شود و PH اشتباه ایجاد کند و همچنین از متر کثیف استفاده کنید زیرا می تواند حاشیه PH را بالای PH جابجا کند. محدوده ایده آل، توصیه می شود که از +/- 30 میلی ولت تجاوز نکند و شیب آن بین 85 تا 105 درصد باشد.

اگر قرائت‌ها نتایج اشتباهی را نشان دهند، پیشنهاد می‌شود سنسور را در محلول تمیزکننده آغشته کنید، این به تنظیم هرگونه تغییر در حاشیه فوق‌الذکر کمک می‌کند. نتایج بدست آمده است.

  • اطمینان حاصل کنید که هرگز الکترود سنسور را با انگشتان خود لمس نکنید زیرا روغنی که روی پوست انگشتان شما یافت می شود نه تنها می تواند بر روی خوانش تاثیر بگذارد بلکه به طور غیر قابل برگشتی به سنسور PH نیز آسیب می رساند، بنابراین تنها راه صحیح تمیز کردن آن این است که راه حل های ارائه شده برای این منظور.
  • مطمئن شوید که ph متر را در محلول ذخیره ای که در آن محیط خشک و خنک وجود دارد، نگهداری کنید.
  • سعی کنید PH متر را در حالی که در محلول است حرکت دهید تا حباب های هوا را که ممکن است بر فرآیند کالیبراسیون تأثیر بگذارد از بین ببرید.