دلایل خشک شدن نهال تازه کاشته شده

دلایل خشک شدن نهال تازه کاشته شده

دلایل خشک کردن نهال تازه کاشته شده ممکن است برای هر نهال و برای هر منطقه متفاوت باشد. برای بسیاری از باغداران پیش آمده است که نهال ها پس از انتقال از نهالستان به باغ رشد نکرده و یا پس از مدت ها استقرار نهال ها خشک شده اند.

از آنجایی که دلایل زیادی برای خشکی نهال تازه کاشته شده وجود دارد، بهترین راه حل پیشگیری است. در زیر به علل اصلی ریزش نهال و راه حل ها خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1. برخی از دلایل اصلی خشک شدن نهال ها :

البته دلیل خشک شدن نهال تازه کاشته شده غیر از نوع نهال، آب و هوا و خیلی موارد دیگر، عوامل بسیار دیگری نیز دارد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود:

2. کمبود آب :

همه ما می دانیم که گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند، اما آیا می دانستید که نهال های تازه کاشته شده هر روز به آب بیشتری نیاز دارند؟ شایع ترین علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده در اولین فصل رشد، خشک شدن ریشه و خاک به دلیل کمبود آب است.

در تابستان، نهال تازه کاشته شده طولی نمی کشد تا تمام آب چاله کاشت را مصرف کند و سپس علائم کم آبی را نشان می دهد. علائم شدیدی مانند کدر شدن برگ ها، پژمردگی، توقف رشد، قهوه ای شدن برگ ها و ساقه ها از بارزترین علل خشک شدن نهال تازه کاشته شده هستند.

بسته به آب و هوای منطقه خود، نهال ها را دو یا سه بار در هفته در فصل رشد پس از کاشت حدود 10 لیتر و در هوای گرم بیشتر آبیاری کنید. اگر دسترسی به آب دشوار است، از قوطی‌های آبیاری چوبی یا روش‌های دیگر مانند «سطل‌های قطره‌ای» یا لوله‌های قطره‌ای استفاده کنید تا در شرایط خشک راحت‌تر آب را تامین کنید.

3. آبیاری بیش از حد :

اگر ریشه ها در آبی که زهکشی ندارد غوطه ور شوند، ریشه ها به راحتی خفه می شوند. کمبود اکسیژن به ریشه ها شایع ترین علت خشک شدن نهال تازه کاشته شده است.

به یاد داشته باشید که ریشه ها برای تنفس به هوا نیاز دارند. این کار را فقط می توان بر روی یک خاک با بافت خوب که توسط کرم های خاکی و سایر موجودات حمل می شود انجام داد.

هنگام آبیاری، بررسی کنید که خاک مرطوب باشد، اما نه آنقدر مرطوب که آب برای یک دقیقه یا بیشتر روی سطح بماند. علائم آبیاری بیش از حد شامل پیچ خوردگی برگ، ریزش برگ و عدم درخشندگی در برگ های نهال است که باعث خشک شدن نهال تازه کاشته شده می شود. علاوه بر این، افزودن مواد آلی به چاله کاشت، خاک را تغذیه می کند.

4. کاشت بیش از حد عمیق :

کاشت عمیق باعث خشک شدن نهال تازه کاشته شده می شود.در اکثر گونه ها قسمت پایینی بدن نهال با محیط مرطوب خاک سازگاری ندارد و با سطح زمین بیشتر سازگار است. این امر به ویژه در مورد درختان جوانی که هنوز پوست محافظ ضخیم ایجاد نکرده اند صادق است.

با کاشت بیش از حد عمیق، ساقه ها ممکن است شروع به پوسیدگی کنند. علائم کاشت عمیق ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا نشان دهد و همچنین به صورت مستعد آفات و بیماری ها و عدم رشد ظاهر شود.

توصیه می‌شود اطراف نهالی‌هایی را که فکر می‌کنید خیلی عمیق کاشته شده‌اند را حفر کنید تا ببینید ریشه‌ها کجا هستند و اجازه دهید به آرامی به سمت بیرون پایین بیایند. بهترین راه این است که ریشه ها را در همان عمقی که قبلا در نهالستان کاشته شده اند، بکارید.

 

دلایل خشک شدن نهال تازه کاشته شده

5. علف های هرز :

علف های هرز گیاهی است که در مکان نامناسبی رشد می کند. تمامی علف های رطوبت دوست در نزدیکی نهال تازه کاشته شده در مکان اشتباهی قرار دارند!

برای یک نهال، انتقال به یک بستر جدید می‌تواند شگفت‌انگیز باشد و نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد تا به رشد آن بدون استرس کمک کند.

اگر به علف های هرز اجازه رشد در ناحیه ریشه داده شود، آب مورد نیاز نهال ها را قبل از رسیدن به ریشه ربوده و باعث تشنگی نهال ها می شود.اگر خشک شدن نهال تازه کاشته شده ناشی از علف های هرز باشد، اولین نهال ها سعی می کنند ریشه های عمیقی را به خاک بفرستند تا آب را جمع آوری کنند، اما ممکن است قبل از انجام این کار بمیرند. بنابراین با حذف کامل علف های هرز از سطح 1 متری اطراف محل کاشت از نهال ها مراقبت کنید.

6. کوددهی بیش از حد :

برای جلوگیری از، از بین رفتن نهال ها، باید از کود بیش از حد خاک خودداری کنید. درست مانند زمانی که درخت خود را بیش از حد آبیاری می کنید، آبیاری بیش از حد می تواند ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد و شایع ترین علت نهال تازه کاشته شده است.

آسیب‌های شیمیایی ناشی از علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها یا سایر مواد شیمیایی که طبق دستورالعمل‌های برچسب استفاده نمی‌شوند یا در شرایط نامساعد جوی مانند بادهای شدید یا گرما استفاده نمی‌شوند، می‌توانند باعث آسیب شوند.

7. حیوانات و حشرات :

درختان تازه کاشته شده استرس بیشتری دارند و در مقابل آفات و بیماری ها مستعدتر می شوند.

متأسفانه برخی از حیوانات با تشکیل نهال سازگاری زیادی ندارند که باعث خشک شدن نهال تازه کاشته شده می شود.به عنوان مثال، خرگوش ها و سایر جوندگان کوچک اطراف پایه درختان را می جوند یا سنجاب ها که تمایل دارند پوست درخت را جدا کنند.

بهتر است حیوانات را از درختان و درختچه های تازه کاشته شده دور نگه دارید، بنابراین حفاظ آهنی را نصب کنید.

8. عدم داشتن تکیه‌گاه جهت نگهداری نهال :

شاید تا به حال به آن فکر نکرده باشید، اما عدم پشتیبانی می تواند دلیل خشک شدن نهال تازه کاشته شده باشد. محکم ایستادن در برابر باد چیزی نیست که یک شبه برای نهال تازه کاشته شده اتفاق بیفتد.نهال ها در صورت افتادن نمی توانند بایستند.

درخت یا چوب تکیه گاه یک جزء ضروری برای کمک به ماندن درختان جدید در زمان رشد ریشه است.

ایجاد تکیه گاه باید به خوبی انجام شود. مطمئن شوید که میله عمودی و حدود یک سوم طول آن در زمین قرار گرفته است. برای جلوگیری از خشک شدن نهال تازه کاشته شده، چوب را باید با یک فاصله دهنده لاستیکی یا مواد نرم دیگر بین چوب و میله یا چوب نگهدارنده قرار داد.

 

دلایل خشک شدن نهال تازه کاشته شده
سخن پایانی :

کارشناسان گروکنت دلایل زیادی برای موفقیت در نهال های جوان مورد نیاز است. اینها شامل محیط رشد، دما، رطوبت، نور خورشید و پنجره های باد است. شناسایی عوامل اصلی به شما امکان می دهد تا اقدامات اصلاحی در کاشت های آینده انجام دهید.

 

grokent.co@gmail.com
دوشنبه, سه‌شنبه, چهارشنبه, پنج‌شنبه, جمعه, شنبه, یکشنبه9:00 ق.ظ – 5:00 ب.ظ
+989374860799
+989374860799
+989374860799
+989374860799