علاِم کمبود و رفع مشکلات مواد مغذی گیاهان

علاِم کمبود و رفع مشکلات مواد مغذی گیاهان

علاِم کمبود و رفع مشکلات مواد مغذی گیاهان گیاهان اگر بخواهند مشتاقانه رشد کنند، شکوفا شوند و محصول بدهند، به نسبت ها و سطوح صحیح مواد مغذی با پیکربندی مناسب نیاز دارند.
در طول چرخه زندگی گیاه، به انواع و نسبت های مختلف مواد مغذی نیاز دارد. اگر با استفاده از تکنیک های هیدروپونیک در داخل خانه رشد می کنید، به ویژه مهم است که مواد مغذی مناسب را در نسبت های صحیح در زمان مناسب تهیه کنید.

به این دلیل که باغ های هیدروپونیک از خاک (که حاوی مواد مغذی است) استفاده نمی کنند، بلکه از محیط های استریل ناحیه ریشه استفاده می کنند که نیاز به افزودن تمام مواد مغذی به آن دارند تا گیاهان بتوانند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را جذب کنند.

گیاهان زمانی که با نوع نامناسبی از مواد مغذی تغذیه می شوند، زمانی که در زمان نامناسبی با مواد مغذی تغذیه می شوند، زمانی که مواد مغذی زیادی به آنها داده می شود، یا زمانی که مواد مغذی کافی به آنها داده نمی شود، رنج می برند. آنها همچنین در صورت تغذیه با مواد مغذی آسیب می بینند، اما از نظر بیولوژیکی برای جذب در گیاه در دسترس نیستند.

در دسترس بودن مواد مغذی نه تنها تحت تأثیر میزان مواد مغذی که باغبان برای گیاهان فراهم می کند، بلکه تحت تأثیر محیط ناحیه ریشه و سایر عوامل است. به عنوان مثال، اسیدیته یا قلیایی بودن آب مواد مغذی بر اینکه گیاهان می توانند مواد مغذی را جذب کنند، تأثیر می گذارد.

کیفیت فرمول های مواد مغذی نیز بر میزان در دسترس بودن مواد مغذی برای گیاهان تأثیر می گذارد. کودهای Advanced Nutrients با بالاترین کیفیت مواد منبع دارویی ساخته می شوند. ما از اشکال برتر “کلات ها” استفاده می کنیم ، که ماده ای است که با مواد مغذی پیوند می یابد و به آنها کمک می کند تا به ریشه ها نفوذ کنند و به راحتی در داخل گیاهان حمل شوند.

بنابراین اگر مشکلات مرتبط با مواد مغذی را تجربه می‌کنید، مطمئن شوید که از محصولات Advanced Nutrients استفاده می‌کنید، و pH آب ماده مغذی و محیط ناحیه ریشه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که pH در محدوده ایده‌آل بین 5.8 و 6.3 است.

نحوه استفاده از این راهنما

مشکلات مواد مغذی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله کمبود یا تامین بیش از حد مواد مغذی. اما مشکلات هرگز آنقدر که به نظر می‌رسند ساده نیستند، بنابراین باید این راهنما را با دقت بخوانید و از آن استفاده کنید- در غیر این صورت ممکن است ضرر بیشتری نسبت به سود داشته باشید.

عناصر غذایی گیاهی به دو دسته درشت مغذی ها و ریز مغذی ها طبقه بندی می شوند .

درشت مغذی ها عناصری هستند که گیاهان بیشتر به آنها نیاز دارند. درشت مغذی ها نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد هستند که نیتروژن، فسفر و پتاسیم بیشتر به عنوان درشت مغذی ها شناخته می شوند.

ریز مغذی ها عناصری هستند که گیاهان در مقادیر کمتر به آنها نیاز دارند. آنها گاهی اوقات عناصر کمیاب نامیده می شوند. اینها عبارتند از آهن، منگنز، مس، روی، مولیبدن، کبالت، بور و کلر. کلسیم، منیزیم و گوگرد و گاهی اوقات به عنوان ریز مغذی ها طبقه بندی می شوند.

اطلاعات زیر بر کمبود، مازاد و برهم کنش مواد مغذی تمرکز دارد. شما قادر خواهید بود اطلاعاتی را بخوانید و عکس‌هایی را مشاهده کنید که نشان می‌دهند یا توضیح می‌دهند که گیاهان شما چگونه به نظر می‌رسند و/یا چگونه تحت تأثیر کمبودهای خاص قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که شایع ترین کمبودها شامل آهن، منگنز، روی، کلسیم یا نیتروژن است.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که فعل و انفعالات بین مواد مغذی می‌تواند بر سندرم‌های کمبود تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نسبت صحیح جذب آهن و گوگرد برای جذب بهینه نیتروژن بسیار مهم است.

وقتی می‌خواهید بفهمید که آیا مشکل گیاه ناشی از یک مشکل مواد مغذی است، مهم است که نه تنها به شکل ظاهری علامت گیاه توجه کنید، بلکه در کجای گیاه ظاهر می‌شود.

در واقع، مکان روی گیاه که یک علامت نشان می دهد، عامل مهمی است که به شما کمک می کند تا علت کمبود را تعیین کنید.

به این دلیل که مواد مغذی درشت و ریز مغذی به دو دسته تقسیم می شوند: متحرک و غیر متحرک. کمبود مواد مغذی متحرک ابتدا در رشد سالمندان ظاهر می شود. کمبودهای غیر متحرک مواد مغذی ابتدا در رشد جدید ظاهر می شود.

عناصر متحرک عبارتند از نیتروژن، فسفر، پتاسیم، مولیبدن، منیزیم و روی. عناصر غیر متحرک عبارتند از آهن، مس، منگنز، کلر، کبالت، بور، کلسیم و گوگرد.

به عنوان مثال، شناسایی کمبود گوگرد دشوار است، اما اغلب در ابتدا در رشد سالمندان ظاهر می شود. گوگرد یک عنصر نیمه متحرک در نظر گرفته می شود.

اگر فکر می‌کنید مشکل خاصی از مواد مغذی را شناسایی کرده‌اید، قبل از شروع به افزایش یک ماده مغذی که گفته می‌شود کمبود دارد، حتماً عیب‌یابی دیگری انجام دهید.

شاید اصلاً کمبود مواد مغذی نباشد. ممکن است چیزی در محیط باغ شما اشتباه باشد. و مشکلات ناشی از آفات، بیماری ها، کپک ها و کپک ها اغلب علائمی را نشان می دهند که شبیه علائم ناشی از مواد مغذی است.

به عنوان مثال، اگر گیاهی در بالا زرد است و مقداری قهوه‌ای شدن آن وجود دارد، و بقیه گیاه در پایین سالم است، ممکن است نور شما خیلی نزدیک به گیاه باشد و آن را می‌سوزاند.

اگر لکه‌های زرد ریز روی برگ‌ها می‌بینید، می‌تواند ناشی از کنه‌های عنکبوتی باشد، نه مشکلات غذایی.

و قبل از اینکه شروع به اضافه کردن مواد مغذی اضافی برای اصلاح کمبود ادعایی کنید، ناحیه ریشه را بشویید. به نظر می رسد غیر شهودی است، اما گاهی اوقات مواد مغذی بیش از حد می تواند باعث واکنش شیمیایی شود که باعث می شود برخی از مواد مغذی برای گیاهان در دسترس نباشند.

هنگامی که ناحیه ریشه خود را با آب مقطر و فاز نهایی مواد مغذی پیشرفته شستشو می دهید، مواد مغذی و آلاینده های انباشته شده را پاک می کنید که ممکن است در توانایی گیاه برای جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کنند.

برای استفاده از این راهنما، توضیحات را بخوانید و به تصاویر نگاه کنید. گیاهان خود را به دقت بررسی کنید. اگر مشکلاتی را می بینید که نمی توانید به تنهایی آنها را برطرف کنید یا در مورد آنها مطمئن نیستید با پشتیبانی فنی Advanced Nutrients تماس بگیرید .

با تمرین و پشتکار، به تدریج قادر خواهید بود مشکلات ناشی از مواد مغذی را تشخیص دهید.

برای عکس های مشکل مواد مغذی و اطلاعات بیشتر روی ماده غذایی فهرست شده در زیر کلیک کنید.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که فعل و انفعالات بین مواد مغذی می‌تواند بر سندرم‌های کمبود تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نسبت صحیح جذب آهن و گوگرد برای جذب بهینه نیتروژن بسیار مهم است.

هنگامی که می‌خواهید بفهمید که آیا مشکل گیاهی ناشی از کمبود مواد مغذی است، مهم است که نه تنها به شکل ظاهری کمبود، بلکه در کجای گیاه نیز توجه کنید.

در واقع، مکان روی گیاه که علامت کمبود آن را نشان می دهد، عامل مهمی است که به شما کمک می کند تا علت کمبود را تعیین کنید.

به این دلیل که مواد مغذی درشت و ریز مغذی به دو دسته تقسیم می شوند: متحرک و غیر متحرک. کمبود مواد مغذی متحرک ابتدا در رشد سالمندان ظاهر می شود. کمبودهای غیر متحرک مواد مغذی ابتدا در رشد جدید ظاهر می شود.

عناصر متحرک عبارتند از نیتروژن، فسفر، پتاسیم، مولیبدن، منیزیم و روی. عناصر غیر متحرک عبارتند از آهن، مس، منگنز، کلر، کبالت، بور، کلسیم و گوگرد.

تشخیص کمبود گوگرد دشوار است، اما اغلب در ابتدا در رشد سالمندان ظاهر می شود. گوگرد یک عنصر نیمه متحرک در نظر گرفته می شود.

اگر فکر می‌کنید که مشکل کمبود خاصی را شناسایی کرده‌اید، حتماً قبل از شروع به افزایش یک ماده مغذی که گفته می‌شود کمبود دارد، عیب‌یابی دیگری انجام دهید.

شاید اصلاً کمبود مواد مغذی نباشد. ممکن است چیزی در محیط باغ شما اشتباه باشد.

به عنوان مثال، اگر گیاهی در بالا زرد است و مقداری قهوه‌ای شدن آن وجود دارد، و بقیه گیاه در پایین سالم است، ممکن است نور شما خیلی نزدیک به گیاه باشد و آن را می‌سوزاند.

و قبل از اینکه شروع به اضافه کردن مواد مغذی اضافی برای اصلاح کمبود ادعایی کنید، ناحیه ریشه را بشویید. به نظر غیر منطقی می رسد، اما گاهی اوقات مواد مغذی بیش از حد می تواند باعث واکنش شیمیایی شود که باعث می شود برخی از مواد مغذی در دسترس گیاهان قرار نگیرند.

هنگامی که ناحیه ریشه خود را با آب مقطر و فاز نهایی مواد مغذی پیشرفته شستشو می دهید، مواد مغذی انباشته شده و سایر آلاینده هایی را که ممکن است در توانایی گیاه برای جذب مواد مغذی تداخل داشته باشند، پاک می کنید.

برای استفاده از این راهنما، توضیحات را بخوانید و به تصاویر نگاه کنید. گیاهان خود را به دقت بررسی کنید. اگر مشکلاتی را مشاهده کردید که به تنهایی نمی توانید آنها را برطرف کنید، با پشتیبانی فنی Advanced Nutrients تماس بگیرید. با تمرین و پشتکار، به تدریج قادر خواهید بود مشکلات ناشی از مواد مغذی را تشخیص دهید.

 

تعریف اصطلاحات گیاهی: واژگان علوم گیاهی

در زیر عباراتی است که معمولاً برای نام‌گذاری قسمت‌های گیاه یا برای توصیف اینکه چگونه مشکلات مواد مغذی روی گیاهان به نظر می‌رسد استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که برگ های گیاه بخشی از گیاه هستند که عوارض کمبود آن به راحتی قابل مشاهده است.
در اینجا شرایط وجود دارد:

خال خال – تکه هایی از مناطق سبز و روشن و غیر سبز روی برگ ها.

شلیک – زرد شدن و به دنبال آن مرگ سریع برگهای پایینی، حرکت به سمت بالا و ظاهری مشابه که گویی کسی کف گیاهان را آتش زده است.

نکروز : کمبودهای شدید منجر به مرگ کل گیاه یا قسمت هایی از گیاه می شود که ابتدا تحت تأثیر کمبود قرار گرفته اند. بافت گیاه قهوه ای می شود و می میرد. بافتی که قبلاً روی یک گیاه زنده از بین رفته است، نکروز نامیده می شود.

نکروز – لکه های مرده روی برگ ها.

کلروز – زرد شدن بافت برگ. یک علامت شایع کمبود زیرا بسیاری از مواد مغذی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر فرآیند فتوسنتز تأثیر می گذارند. اگر برگها زرد هستند، این نشانه مطمئنی است که مشکلی جدی در باغ شما وجود دارد.

کلروز بین رگبرگ – زرد شدن بین رگبرگهای برگ اما خود رگبرگها هنوز سبز هستند. در علف‌ها، به این «راه‌راهی» می‌گویند.

روزتینگ – میانگره های بسیار کوتاه.

نوک زدن – لکه ها یا نقاط کوچک روی برگ ها.

آگزیل – زاویه بین سمت بالایی ساقه و برگ، شاخه یا دمبرگ.

جوانه زیر بغل – جوانه ای که در زیر بغل رشد می کند.

گل – واحد تولید مثل یک گیاه ماده.

ساقه گل – ساختاری که از گل حمایت می کند. میانگره – ناحیه ساقه بین هر دو گره مجاور.

میانگره – ناحیه ساقه بین هر دو گره مجاور.

ساقه جانبی (شاخه) – شاخه ای از ساقه یک گیاه.

برگ : رویش گیاهی که از یک گره در ساقه رشد می کند. بیشتر برگها صاف هستند و حاوی کلروپلاست هستند. وظیفه اصلی آنها تبدیل انرژی از نور خورشید به انرژی شیمیایی (غذا) از طریق فتوسنتز است. برگ های سالم سبز لیمویی هستند.

گره – قسمتی از ساقه گیاه که برگ، شاخه یا ریشه هوایی از آن رشد می کند. هر گیاه گره های زیادی دارد.

دمبرگ – ساقه برگ که برگ را به گیاه می چسباند.

ریشه – ریشه یک ساختار گیاهی است که غذا و آب را از خاک به دست می آورد، انرژی را ذخیره می کند و برای گیاه حمایت می کند. بیشتر ریشه ها در زیر زمین رشد می کنند.

کلاهک ریشه – ساختاری در انتهای (نوک) ریشه ها. مریستم آپیکال (منطقه در حال رشد) ریشه را می پوشاند و از آن محافظت می کند.

ساقه (همچنین به نام محور) – تکیه گاه اصلی گیاه.

ریشه شیری – ریشه اصلی برخی از گیاهان. ریشه شیر مستقیماً در زیر گیاه گسترش می یابد.

جوانه انتهایی – در راس (نوک) ساقه قرار دارد. جوانه های انتهایی دارای بافت خاصی به نام مریستم آپیکال هستند که از سلول هایی تشکیل شده است که می توانند به طور نامحدود تقسیم شوند.

 


 

نیتروژن – (N) (متحرک در گیاه، متحرک در خاک)

علاِم کمبود و رفع مشکلات مواد مغذی گیاهانکمبود نیتروژن اغلب ابتدا در برگ‌های مسن‌تر ظاهر می‌شود و به صورت سبز روشن ظاهر می‌شود.

با پیشرفت علائم، رنگ برگ ها زرد شده و ساقه ها ضعیف می شوند و برگ های پایینی می ریزند. نکروز در برگهای مسن ایجاد می شود. رشد جدید ضعیف و دوکی می شود. تاپ و ریشه رشد ضعیفی دارند.

هنگامی که گیاهان در اواسط تا مراحل بعدی رشد یا گلدهی هستند، رشد مسن تر و برگ های بادبزن بزرگ ممکن است کمبود نیتروژن را نشان دهند.

این در اواخر مرحله رشد گل طبیعی است زیرا گیاهان در اواخر عمر خود در حال مصرف ذخایر مواد مغذی و کربوهیدرات خود هستند. با زرد شدن کامل برگها، آنها را از گیاه جدا کنید.

نیتروژن اضافی شاخ و برگ را به رنگ سبز تیره در می آورد و می تواند گیاهان را مستعد خشکسالی، بیماری و شکار حشرات کند.

نیتروژن برای فتوسنتز و عملکرد تولید مثل بسیار مهم است. نیتروژن پروتئین می سازد و برای رشد سلول های جدید ضروری است. نیتروژن عمدتاً برای رشد برگ و ساقه و همچنین اندازه و بنیه کلی گیاه استفاده می شود.

نیتروژن به راحتی به سمت شاخه های جوان فعال و برگ ها حرکت می کند و کندتر به سمت برگ های مسن تر حرکت می کند. نیتروژن در ساختار اسیدهای آمینه، آنزیم ها (پروتئین های تخصصی که وظایف درون گیاهان را انجام می دهند)، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک نقش دارد. همه اینها برای تقسیم سلولی و سایر عملکردهای گیاه ضروری هستند. بدیهی است که نیتروژن برای رشد گیاه ضروری است.

نمک هایی که معمولا به عنوان منبع نیتروژن استفاده می شوند عبارتند از: نیترات پتاسیم (KNO3)، نیترات آمونیوم (NH4N03) و نیترات کلسیم (Ca (N03)2.4H2O).

نیترات از طریق آوند چوبی به تمام قسمت های گیاه منتقل می شود و در آنجا در جذب نیتروژن شرکت می کند. نیترات در واکوئل های سلولی ذخیره می شود و عملکردهای مهمی را در تنظیم اسمز و تعادل آنیون-کاتیون در سلول های گیاهی انجام می دهد.

نیتروژن غیر آلی به آمونیاک کاهش می یابد و در مولکول های آلی گنجانده می شود. آمونیوم در ریشه بیشتر به عنوان نیتروژن آلی ذخیره می شود.

این واکنش توسط دو آنزیم نیترات و نیتریت ردوکتاز انجام می شود. نیترات ابتدا توسط نیترات ردوکتاز به نیتریت تبدیل می شود. سپس نیتریت توسط نیتریت ردوکتاز به آمونیاک تبدیل می شود.

تبدیل نیترات به نیتریت در سیتوپلاسم اتفاق می افتد. نیترات ردوکتاز شامل FAD، سیتوکروم [Fe2/Fe3] و مولیبدن [Mo(V)/(VI)] است.

این اجزا بخش‌های جدایی‌ناپذیر زنجیره انتقال الکترون را تشکیل می‌دهند که از طریق آن الکترون‌ها برای کاهش نیترات به نیتریت استفاده می‌شوند. اگر غلظت نیترات بالا باشد، می‌توان آن را به برگ‌ها منتقل کرد و سپس کاهش داد.

گلوتامین سنتتاز و گلوتامات سنتاز آنزیم های کلیدی در تبدیل آمونیوم به گلوتامین هستند. سپس به آسپاراژین، آرژنین و آلانتوئین به عنوان منابع اصلی نیتروژن برای بیوسنتز همه ماکرومولکول ها تبدیل می شود.

شما باید هر روز گیاهان خود را تحت نظر داشته باشید و روی برگ های آنها تمرکز کنید. اگر برگهای رنگ پریده با رنگ زرد مانند تصویر مشاهده کردید، ممکن است کمبود نیتروژن داشته باشید. چنین کمبودی می تواند رشد را کاهش دهد، اندازه برداشت را کاهش دهد و به سلامت کلی گیاهان شما آسیب برساند.

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود نیتروژن استفاده از محصولات Advanced Nutrients و حفظ pH ناحیه ریشه در محدوده ایده آل 5.8 تا 6.3 است.

 


 

فسفر – (P) (متحرک در گیاه، بی حرکت در خاک)

فسفرکمبود فسفر ابتدا در رشد سالمندان خود را نشان می دهد. نوک برگ ها را خواهید دید که به سمت پایین خم می شوند.

در صورت کمبود فسفر، گیاهان کند و دوکی با کاهش رشد به وجود می آیند.

آسیب برگ ناشی از کمبود فسفر اغلب خود را به صورت لکه هایی نشان می دهد که سبز تیره تا سبز مایل به آبی هستند. در موارد شدید، برگ ها و دمبرگ های مسن تر به رنگ ارغوانی متمایل به قرمز می شوند.

در صورت کمبود نیتروژن، برگ های جوان سبز مایل به زرد با رگبرگ های ارغوانی به نظر می رسند، اما در صورت کمبود فسفر، رگبرگ های سبز تیره خواهند داشت.

لکه های نکروز در حاشیه برگ در مراحل پیشرفته کمبود فسفر ایجاد می شود. نوک برگ ها به نظر می رسد که سوخته اند.

کمبود فسفر زمانی شایع است که ph بالای 7 یا کمتر از 5.5 باشد. فسفر به راحتی با خاک می چسبد و این می تواند باعث فسفر اضافی شود. فسفر اضافی می تواند کمبود روی و آهن ایجاد کند.

گیاهان از فسفر برای فتوسنتز، تنفس، ذخیره کربوهیدرات ها، تقسیم سلولی، انتقال انرژی (ATP، ADP)، اسیدهای نوکلئیک، آنزیم ها و فسفولیپیدها استفاده می کنند.

فسفر ریشه های قوی می سازد و برای تولید دانه و گل حیاتی است. بیشترین میزان فسفر در طول جوانه زنی، رشد اولیه گیاهچه و گلدهی مورد نیاز است.

برخی از محصولات به مقدار زیادی فسفر نیاز دارند، اما بیشتر آنها به پتاسیم و نیتروژن و منیزیم بیشتری نسبت به فسفر نیاز دارند. چندین نوع از گیاهان هیدروپونیک در طول گلدهی نسبت به مرحله رشد رویشی به فسفر بسیار بیشتری نیاز دارند.

فسفر بیش از حد باعث کاهش جذب روی، آهن و مس می شود که یک واکنش زنجیره ای از سایر کمبودهای ماکرو و ریز مغذی را آغاز می کند.

هنگامی که دما به زیر 55 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد) می رسد، گیاهان برای جذب فسفر مشکل دارند.

فسفر در گیاه به صورت فسفات معدنی (Pi) یا متصل به اتم کربن وجود دارد. فسفولیپیدهای موجود در غشاهای زیستی حاوی مقدار زیادی فسفر هستند. در این مولکول ها فسفر از طریق یک پیوند فسفات استری بین یک دی گلیسرید و یک اسید آمینه، آمین یا الکل ارتباط برقرار می کند.

فسفولیپیدها از یک دم آبگریز، دی گلیسیرید و یک سر آبدوست حاوی PO4 تشکیل شده اند. غشاها از دو تک لایه فسفولیپید تشکیل شده اند که به عنوان دو لایه لیپیدی شناخته می شوند. انتهای آبدوست فسفولیپیدها به سمت آب (به سمت خارج) جهت گیری می شود در حالی که انتهای آبگریز به سمت داخل جهت گیری می شود.

فسفر نقش بسیار مهمی در تعیین متابولیسم کل انرژی گیاه دارد زیرا استرهای فسفات غنی از انرژی (CP) مانند گلوکز-6-فسفات را تشکیل می دهد.

انرژی آزاد شده در طی گلیکولیز، فسفوریلاسیون اکسیداتیو یا فتوسنتز برای سنتز ATP استفاده می شود و این انرژی در طی هیدرولیز ATP در ADP و فسفات معدنی آزاد می شود. ATP ناپایدار است و بنابراین به سرعت تغییر می کند.

سلول های گیاهی حاوی دو شکل مختلف ذخیره فسفات هستند. در انبار متابولیک، فسفات در درجه اول به عنوان استرهای فسفات ذخیره می شود که می تواند در سیتوپلاسم و میتوکندری سلول یافت شود.

با ذخیره سازی غیر متابولیکی، فسفات به عنوان فسفات معدنی (Pi) در واکوئل ها ذخیره می شود.

فسفر تولید نشاسته در کلروپلاست را تنظیم می کند. ADP-glucose-pyrophosphorylase، آنزیمی که در سنتز نشاسته نقش دارد، توسط Pi مهار شده و توسط تریوز فسفات ها تحریک می شود.

در دسترس بودن فسفر تأثیر مستقیمی بر تعادل انرژی در سلول و بیوسنتز اسید نوکلئیک دارد.

کمبود فسفر می تواند باعث کاهش سرعت رشد شود و به صورت رنگ سبز تیره برگ ها نشان داده شود که ناشی از تجمع کلروفیل در برگ ها است.

در طول گلدهی، می توانید با استفاده از Advanced Nutrients Big Bud® تنظیمات مناسبی را برای سطوح فسفر انجام دهید .

 


 

پتاسیم

پتاسیمکمبود پتاسیم ابتدا در برگهای مسن نشان داده می شود و به صورت زیر نشان داده می شود: زرد شدن. لبه‌های برگ‌ها با نواحی نکروزه کوچک که از کوچک شروع می‌شوند و بزرگ‌تر می‌شوند، ایجاد می‌شود. ساقه های شکننده همراه با پژمرده شدن نوک برگ ها؛ کلروز بین رگبرگی که از پایه برگهای جوان شروع می شود. قرمز شدن و پیچ خوردگی برگ به سمت بالا در برگ های مسن تر.

در مرحله رویشی، رشد گیاهان بسیار آهسته و کوتاه می‌ماند. در مرحله شکوفه، گلها به کندی رشد می کنند و به اندازه طبیعی نمی رسند. کمبود پتاسیم یکی از دلایل عمده برداشت های کوچک است.

پتاسیم اضافی در جذب کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می کند.

پتاسیم در عملکرد و تشکیل آنزیم ها و پروتئین ها ضروری است. همچنین در تنظیم فشار اسمزی و در اکثر فرآیندهای سلولی متابولیک ضروری است.

افزایش پتاسیم در مرحله گلدهی را می توان با تجویز Big Bud® بدست آورد .

 


 

کلسیم – (بی حرکت در گیاه، بی حرکت در خاک)

کلسیمکمبودها ابتدا در رشد جدید و جوان خود را نشان می دهند. کلسیم به آرامی در گیاهان حرکت می کند و در ریشه ها و رشد پیرتر متمرکز می شود. به همین دلیل است که رشد جوان ابتدا علائم کمبود را نشان می دهد.

علائم کمبود کلسیم عبارتند از: نوک برگ ها، لبه های برگ و رشد جدید قهوه ای می شوند و می میرند. کلروز، نکروز، و تحریف حاشیه برگ. نوک برگ ها قلاب می شوند، قهوه ای و سیاه می شوند و می میرند.

کمبود تنها مشکل مرتبط با کلسیم نیست. اگر کلسیم بیش از حد در اوایل چرخه زندگی گیاه وجود داشته باشد، رشد آن متوقف می شود. در سایر مراحل رشد، کلسیم اضافی در جذب منیزیم و پتاسیم اختلال ایجاد می کند.

کلسیم از طریق آب به بافت‌های گیاه منتقل می‌شود، اما اگر سطح کلسیم در محیط‌های ناحیه ریشه خیلی کم باشد، کمبود کلسیم می‌تواند بدون توجه به سطوح بالای زمین در گیاه رخ دهد.

از آنجایی که کلسیم بی حرکت است، نمی توان آن را به راحتی به ناحیه رشد فعال در نوک ساقه منتقل کرد. بنابراین، کمبود کلسیم می تواند باعث کاهش شدید رشد جدید شود.

اگرچه ممکن است کلسیم در پایین ترین برگ ها کافی باشد، اما سطوح در ناحیه مریستمی گیاه بالایی هنوز می تواند کم باشد و باعث رشد معیوب برگ بالایی و به دنبال آن لکه های نکروز در برگ های جوان شود.

در مرحله اولیه گلدهی، کمبود کلسیم می تواند بر رشد ساقه تأثیر بگذارد و در نتیجه ساختار گل و جوانه سقط شود.

کمبود متوسط ​​کلسیم منجر به خم شدن یا پیچ خوردگی برگ ها، همراه با رگه های سفید یا حاشیه برگ سفید در رشد برگ جدید می شود.

کمبود کلسیم باعث خمیدگی و پیچ خوردگی ریشه ها می شود و می تواند باعث مرگ ریشه شود.

کمبود شدید کلسیم می تواند تمام رشد جدید را از بین ببرد و باعث جهش برگ شود.

کلسیم برای افزایش طول سلول بسیار مهم است و یک جزء مهم در دیواره سلولی است. به عنوان یک عامل اتصال بین سلول ها عمل می کند و جذب یون های دارای بار منفی مانند نیترات، سولفات، بورات و مولیبدات را افزایش می دهد.

کلسیم برای جذب بیشتر مواد مغذی ماکرو و میکرو مهم است. کلسیم مسئول رشد قوی است و در جوانه زدن و جذب آب بسیار مهم است.

کلسیم جزء اصلی دیواره های سلولی است، برای رشد ریشه و برگ، تولید بذر، جوانه زنی گرده، میتوز سلولی، تقسیم سلولی و بلوغ گل ضروری است.

کلسیم در درجه اول به دیواره سلولی و غشای سلولی متصل می شود. غلظت بالای کلسیم در دیواره سلولی و غشای سلولی استحکامی را برای ساختار دیواره سلولی گیاه فراهم می کند. عدم وجود کلسیم باعث تخریب دیواره سلولی و نرم شدن بافت گیاه می شود.

کلسیم کافی به گیاهان کمک می کند تا در برابر عفونت های قارچی مقاومت کنند که اغلب مشکل بزرگی در اتاق های رشد هیدروپونیک است.

کلسیم نقش حیاتی در تکثیر سلولی و ریشه دارد.

برای افزایش مناسب کلسیم، از OG Organics™ Sensi Cal-Mag Xtra استفاده کنید.

 


 

منیزیم – (Mg) (متحرک در گیاه، بی حرکت در خاک)

منیزیمکمبود منیزیم ابتدا در برگ های مسن تر و پایین تر ظاهر می شود. علائم از حاشیه به داخل شروع می شود. دنده میانی برگ و رگبرگها سبز باقی می مانند در حالی که حاشیه برگ زرد یا سفید است و گاهی اوقات یک شکل سر پیکان سبز در مرکز تیغه باقی می ماند.

با تشدید کمبود منیزیم، لکه‌های کلروتیک بین رگه‌ای یا مرمر شدن برگ‌های مسن‌تر به سمت برگ‌های جوان‌تر پیش می‌رود. گاهی اوقات با پیچ خوردن نوک برگ ها به سمت بالا همراه است.

لکه های زرد رنگ بین رگبرگی می تواند در نزدیکی مراکز برگ ایجاد شود. در این موارد، حاشیه برگ ها آخرین رنگی است که زرد می شود.

لکه های زرد رنگ بین رگبرگی سپس به لکه ها یا لکه های نکروزه و سوزاندن حاشیه برگ تبدیل می شوند. در برخی موارد برگها می میرند و می ریزند.

کمبود منیزیم منجر به تولید جوانه معیوب و رشد ناکافی جوانه می شود.

منیزیم اضافی در جذب کلسیم و پتاسیم اختلال ایجاد می کند.

گیاهان از منیزیم برای تولید کلروفیل استفاده می کنند. تنظیم آنزیم ها برای انتقال مواد مغذی و کربوهیدرات ها در گیاه؛ تکثیر سلولی؛ تولید بذر

منیزیم یک عامل کمکی مهم در تولید ATP است، ترکیبی که به گیاهان در انتقال انرژی کمک می کند. همچنین پلی بین ATP و فعالیت آنزیمی است.

گیاهان گلدار و بارده با پیشروی به سمت بلوغ و برداشت، منیزیم بیشتری مصرف می کنند.

منیزیم به گیاهان کمک می کند تا از طریق فتوسنتز انرژی تولید کنند و همچنین برای سنتز پروتئین بسیار مهم است.

برای افزایش منیزیم، از OG Organics  Sensi Cal-Mag Xtra® استفاده کنید.

 


 

گوگرد – (S) (در گیاه با تحرک متوسط، در خاک بی حرکت)

گوگردکمبودها ابتدا در برگهای مسن ظاهر می شوند. سپس روی برگ‌های جوان‌تر ظاهر می‌شوند و آنها را سبز روشن و سپس زرد می‌کنند. این علائم با رشد آهسته همراه است. برگ ها رنگ خود را از دست می دهند، اما رگبرگ ها سبز می مانند.

علائم کمبود گوگرد به راحتی قابل تشخیص است و اغلب با علائم کمبود نیتروژن اشتباه گرفته می شود.

کمبود گوگرد باعث می شود گیاهان کوچک و دوکی با ساقه های کوتاه و باریک و کاهش سرعت رشد با تاخیر در بلوغ ایجاد شوند.

مصرف بیش از حد گوگرد می تواند باعث ریزش زودرس برگ ها شود.

برخی از گیاهان به اندازه نیاز به فسفر به گوگرد نیاز دارند. گوگرد جزء سیستین و متیونین (اسیدهای آمینه سازنده پروتئین های گیاهی) است. بنابراین گوگرد جزء پروتئین های گیاهی است.

همچنین نقش عمده ای در رشد ریشه و تولید کلروفیل دارد. گوگرد برای تولید بذر و مقاومت کلی گیاه ضروری است. این یک فعال کننده آنزیم و ترکیب کوآنزیمی است. گوگرد طعم و بو را افزایش می دهد. همچنین بخشی از کلروپلاست ها و پروتئین های اسید نوکلئیک است. کمبود گوگرد باعث کاهش سنتز پروتئین و کاهش قابل توجه سطح کلروفیل برگ می شود.

لطفا توجه داشته باشید که افزایش گوگرد با استفاده از مشعل های گوگرد حاصل نمی شود.

 


 

بور – (B) (بی حرکت در گیاه، متحرک در خاک)

بورکمبودها ابتدا در برگهای جوان ظاهر می شوند. زرد می شوند کمبود بور شبیه کمبود کلسیم است. علائم عبارتند از کوتاهی رشد، تغییر رنگ، مرگ نوک های در حال رشد و سقط گل.

کمبود بور باعث کاهش ریشه ها، جهش در برگ ها و ایجاد برگ های شکننده می شود که برنزی یا سوخته به نظر می رسند.

علائم کمبود بور ابتدا در نقاط رشد ظاهر می شود. این منجر به یک ظاهر کوتاه و میانگره های کوتاه (رزت) می شود. هم مغز و هم اپیدرم ساقه ها ممکن است ساقه های توخالی، زبر یا ترک خورده ایجاد کنند.

حاشیه برگ ها تغییر رنگ داده و پس از آن خشک می شوند. لکه های نکروزه بین رگبرگ های برگ ایجاد می شود. برگ های کم ضخیم می شوند و ممکن است با لکه های نکروزه و کلروتیک پژمرده شوند.

اگر کمبود پتاسیم دارید، گیاهان برای جذب بور مشکل دارند.

بور بیش از حد می تواند همان مشکلاتی را ایجاد کند که کمبود کلسیم ایجاد می کند. برای پیچیده تر کردن مسائل، علائم بور اضافی می تواند شبیه علائم کمبود بور باشد.

بور برای انتقال قند در داخل گیاه استفاده می شود. به تکثیر سلولی، تولید اسیدهای آمینه، گرده افشانی، تولید بذر، سنتز و انتقال کربوهیدرات ها، تقسیم سلولی، تمایز، بلوغ، تنفس و رشد و جذب آب کمک می کند.

بور برای رشد گیاه ضروری است اما نحوه عملکرد آن به خوبی شناخته نشده است. بور از طریق ریشه جذب می شود و از طریق آوند چوبی به قسمت های دیگر گیاه منتقل می شود. در غشای سلولی عمدتاً به صورت استر بورات وجود دارد. بور در lignification دیواره های سلولی و در تمایز آوند چوبی نقش دارد.

بور نقش تنظیم کننده ای در سنتز دیواره های سلولی دارد. و همچنین در تثبیت اجزای تشکیل دهنده دیواره سلولی و غشای سلولی. کمبود بور بلافاصله منجر به مهار رشد اولیه و ثانویه ریشه می شود.

بور متابولیسم فنل و سنتز لیگنین ها را با تشکیل یک استر بورات پایدار با اسیدهای فنولیک تنظیم می کند.

برای تقویت صحیح بور، مس، کبالت و سایر ریز مغذی‌ها، از Advanced Nutrients Micro یا Well Water Micro استفاده کنید.

 


 

کبالت – (Co) (بی حرکت در گیاه/بی حرکت در خاک)

کبالتکمبودها نادر هستند، اما خود را به صورت کلروز برگهای جوان نشان می دهند.

کبالت یک “پل” کیلاسیون است که به جذب سایر فلزات و تثبیت نیتروژن کمک می کند. به آنزیم های مربوط به ساخت ترکیبات معطر کمک می کند. همچنین برای چند باکتری و جلبک مورد نیاز است.

کبالت برای استفاده مناسب از نیتروژن ضروری است. سه سیستم آنزیمی باکتری ریزوبیوم حاوی کوبالامین هستند. بین غلظت کبالت، تثبیت نیتروژن و ایجاد گره ریشه همبستگی وجود دارد.

کبالت برای سنتز متیونین، سنتز ریبونوکلئوتید و سنتز متیل مالونیل کوآنزیم A موتاز مورد نیاز است. دومی برای سنتز لگهموگلوبین ضروری است، که نقش مهمی در محافظت از نیتروژناز در برابر اکسیژن ایفا می کند که می تواند به طور غیر قابل برگشتی به آنزیم آسیب برساند.

 


 

مس – (مس) (بی حرکت در گیاهان / متحرک در خاک)

فلز مسکمبودها ابتدا در جوانترین برگها، نوکهای جوان، جوانه ها و شاخساره ها ظاهر می شوند. برگ های مسن تر دچار کلروز می شوند، نوک های در حال رشد می میرند و رشد جوانه ها کوچک است. کمبود مس باعث رشد نامنظم و برگ های سبز کم رنگ می شود که در حاشیه برگ ها پژمرده می شوند.

ابتدا برگ‌های بالای گیاه پژمرده می‌شوند و سپس نواحی کلروتیک و نکروزه روی برگ‌ها و نکروز مریستم آپیکال (ساقه مرکزی گیاه) رخ می‌دهد.

برگها در نیمه بالایی گیاه چروکیدگی غیرمعمول همراه با کلروز سیاهرگی را نشان می دهند. کمبود مس روی برگ نیز دیده می شود، جایی که دمبرگ به ساقه اصلی گیاه می پیوندد و حدود 10 برگ یا بیشتر زیر نقطه رویش شروع می شود.

مس اضافی برای گیاهان بسیار خطرناک است. گیاهان می توانند کلروز آهن، توقف رشد و رشد ریشه را متوقف کنند. تجمع مس در خاک های اسیدی سریعتر اتفاق می افتد.

مس چندین آنزیم را فعال می کند، برای فتوسنتز مورد نیاز است و به متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک می کند. رنگ و طعم را تشدید می کند. در چندین سیستم آنزیمی و در تنفس گیاه ضروری است.

مس یک کاتیون دو ظرفیتی است و به صورت Cu+ یا به صورت کمپلکس کلات مس توسط گیاه جذب می شود و از طریق آوند چوبی و آوند آبکش منتقل می شود.

کمبود مس بلافاصله به فعالیت آنزیم های حاوی مس آسیب می زند، اما به یاد داشته باشید، مس بیش از حد برای سلول های گیاهی سمی است.

 


 

کلر – (CL) (بی حرکت در گیاهان، متحرک در خاک)

کلرباور کنید یا نه، کلر برای رشد گیاه ضروری است. برای فتوسنتز مورد نیاز است. این یک فعال کننده آنزیم است که به تولید اکسیژن از آب و تنظیم حمل و نقل آب کمک می کند.

گیاهان از کلر به عنوان یون کلرید استفاده می کنند. کلر به عنوان یک یون متعادل کننده بار و برای تنظیم توری مفید است و سلول های گیاهی را عاری از عفونت ناشی از بیماری نگه می دارد. با افزایش فشار اسمزی در سلول ها به باز و بسته شدن روزنه ها کمک می کند.

کلر اضافی باعث سوختگی نوک و حاشیه برگ های جوان می شود. اگر سطح کلر خیلی زیاد باشد، قلمه ها به خوبی ریشه نخواهند داشت و ممکن است بذرها جوانه نزنند.

سطوح بالای کلر نیز باعث می شود که برگ ها رنگ برنزی مایل به زرد به خود بگیرند و رشد آنها کند است. کلر معمولاً برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می شود، بنابراین به احتمال زیاد به جای کمبود کلر در باغ خود، کلر اضافی را مشاهده خواهید کرد.

اگر تشخیص دادید که کلر در باغ شما در سطح سمی است، یک دستگاه اسمز معکوس یا دستگاه تقطیر برای حذف کلر از آبی که برای گیاهان خود استفاده می کنید، تهیه کنید.

 


 

مولیبدن – (Mb) (متحرک در گیاه، غیر متحرک در خاک با pH پایین)

مولیبدنومکمبودها ابتدا در برگهای مسن و میانسال ظاهر می شود و سپس در برگهای جوانتر ظاهر می شود.

مولیبدن به ندرت در بیشتر گیاهان کمبود دارد، اما علائم کلروز مشابه کمبود نیتروژن، با سوزاندن و بند انداختن حاشیه برگ ها، نمونه ای از کمبود مولیبدن است.

کمبود مولیبدن اغلب زمانی رخ می دهد که گوگرد و فسفر کمبود داشته باشد. می تواند خود را به صورت لکه های زرد بین رگبرگی و لک شدن برگ های مسن نشان دهد. کمبود همچنین به صورت رنگ پریدگی برگها (مشابه کمبود نیتروژن) همراه با مقداری کلروز حاشیه ای برگ نشان می دهد. برگ های جدید ممکن است پیچ خورده و برگ ها ممکن است ضخیم شوند.

مولیبدن بیش از حد مانند کمبود آهن یا مس به نظر می رسد.

مولیبدن برای کاهش نیترات های جذب شده به آمونیاک قبل از ادغام در اسیدهای آمینه مورد نیاز است. این عملکرد را به عنوان بخشی از آنزیم نیترات ردوکتاز انجام می دهد.

علاوه بر عملکرد مستقیم گیاه، مولیبدن برای تثبیت نیتروژن توسط باکتری های تثبیت کننده نیتروژن استفاده می شود.

مولیبدن عمدتاً به شکل MoO4 وجود دارد. بسته به شرایط محیطی، یک یون مولیبدات می تواند یک یا دو پروتون را بپذیرد. پلیانیون ها مانند تری و هگزامولیبدات می توانند تحت شرایط فیزیولوژیکی خاصی تشکیل شوند. مولیبدن (Mo) تحرک محدودی در گیاهان دارد و ظاهراً از طریق آوند چوبی و آوند آبکش منتقل می شود.

چندین آنزیم شناخته شده است که از Mo به عنوان یک عامل کمکی استفاده می کنند. دو آنزیم مهم حاوی مولیبدن نیتروژناز و نیترات ردوکتاز هستند.

مولیبدن به طور مستقیم در کاهش نیتروژن نقش دارد. مولکول های نیتروژن به اتم های مولیبدن در کمپلکس نیتروژناز متصل می شوند. پس از فعال شدن کمپلکس نیتروژناز، کمپلکس آهن-مولیبدن ساختار خود را تغییر می دهد و در نتیجه کاهش نیتروژن رخ می دهد. الکترون های مورد نیاز برای این کاهش توسط یک پروتئین آهن-گوگرد که بخشی از کمپلکس نیتروژناز است تامین می شود. این یک واکنش انرژی بر است.

نیترات ردوکتاز نیترات را در فرآیند جذب نیتروژن گیاه کاهش می دهد و به نیتریت تبدیل می کند. نیترات ردوکتاز حاوی یک مولکول هم-آهن و دو اتم مولیبدن است. FAD، سیتوکروم‌ها [Fe2/Fe3] و مولیبدن [Mo(V)/(VI)] بخش‌های کاربردی کمپلکس نیترات ردوکتاز و زنجیره انتقال الکترون هستند. الکترون های مشتق شده از NADPH برای کاهش نیترات به نیتریت استفاده می شود. فعالیت نیترات ردوکتاز در طول کمبود مولیبدن کاهش می یابد، اما می توان با افزودن مولیبدن آن را بازسازی کرد.

همانطور که می بینید، تلفظ این ریز مغذی سخت برای عملکرد گیاه مهم است.

 


 

منگنز – (Mn) (بی حرکت در گیاه، غیر متحرک در خاک با pH بالا)

منگنزکمبودها ابتدا در برگهای جوان ظاهر می شود: آنها کلروز بین رگبرگی (زرد شدن بین رگبرگها یا لکه دار شدن جانبی در امتداد حاشیه برگ) ایجاد می کنند. تغییر رنگ از سبز روشن به سفید می شود، اما رگه ها سبز باقی می مانند. برگها به رنگ برنزی در می آیند و سپس می میرند.

اگر منطقه ریشه یا pH آب مواد مغذی بسیار بالاتر از 6.9 باشد، منگنز دچار کمبود می شود. کمبود شدید منگنز باعث ایجاد لکه نکروزه در برگ، ریزش زودرس برگ و رشد کوتاهی برگها، شاخساره ها و جوانه ها می شود. کمبود شدید منگنز شبیه کمبود منیزیم است.

منگنز بیش از حد در جذب روی و آهن گیاه اختلال ایجاد می کند. همچنین رشد کلی گیاه را کند می کند و باعث ایجاد لکه های قهوه ای رنگ می شود که توسط دایره های کلروتیک احاطه شده اند، روی برگ های مسن تر.

اگر گیاهانی با مقادیر بالای کلسیم یا فسفر مصرف می کنید، گیاهان شما به منگنز بیشتری نیاز خواهند داشت.

منگنز با آنزیم های گیاهی برای کاهش نیترات ها و کمک به تولید پروتئین کار می کند. منگنز در جوانه زنی گرده، تنفس گیاهان، فتوسنتز و جذب نیتروژن نقش دارد. آنزیم های متعددی را فعال می کند و نقشی محوری در سیستم غشای کلروپلاست ایفا می کند.

 


 

آهن – (Fe) (بی حرکت در گیاه، بی حرکت در خاک با ph بالا)

اهنکمبود آهن در بسیاری از گیاهان، به ویژه گیاهانی که در خانه رشد می کنند، رایج است.

کمبودها در ابتدا به صورت کلروز بین رگبرگی در برگ‌های جوان، با رنگ رگبرگ‌های برگ سبز و برگ‌های مسن‌تر بدون تأثیر نشان می‌دهند. برگها کوچکتر از حد معمولی هستند.

کمبود آهن به ویژه در شرایط قلیایی یا در محیط های مرطوب و ضعیف منطقه ریشه مشکل ساز است. زمانی که ناحیه ریشه و آب مواد مغذی اسیدی‌تر می‌شوند یا زمانی که کلات‌های مناسب با آهن متصل می‌شوند، آهن در دسترس‌تر می‌شود.

کمبود آهن نیز خود را به صورت لکه بینی کلروتیک بین رگبرگی برگهای نارس نشان می دهد. در موارد شدید، برگ های جدید فاقد کلروفیل هستند اما لکه های نکروزه کمی نشان می دهند یا اصلاً وجود ندارند. لکه‌ریزی کلروتیک برگ‌های نابالغ ابتدا در نزدیکی پایه برگچه‌ها شروع می‌شود به طوری که وسط برگ دارای رگه‌های زرد به نظر می‌رسد.

دمای خنک، رطوبت بالا و شرایط منطقه مرطوب ریشه باعث کمبود آهن می شود، به خصوص اگر آهن در حال حاضر کمبود داشته باشد.

جذب و انتقال آهن برای گیاهان دشوار است. به همین دلیل است که شما باید فقط از فرمول‌های مغذی Advanced Nutrients استفاده کنید – آنها برای جذب سریع و آسان آهن و سایر ریزمغذی‌های کلیدی به‌درستی کلات شده‌اند.

جذب آهن توسط گیاهان با افزایش pH خاک کاهش می‌یابد و سطوح بالای فسفر، منگنز و روی موجود در خاک تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد. آهن زیاد باعث برنزه شدن برگ ها با لکه های قهوه ای ریز می شود.

گیاهان از آهن برای متابولیسم پروتئین و اسید نوکلئیک، تشکیل کلروفیل و انتقال الکترون استفاده می کنند. آنزیم ها (کاتالاز، پراکسیداز، سیتوکروم ها) و اجزای فتوسنتز به آهن نیاز دارند.

نسبت آهن و گوگرد موجود در گیاهان به طور مستقیم بر توانایی آنها در جذب نیتروژن تأثیر می گذارد.

آهن در گیاهان و نواحی ریشه عمدتاً به کلات متصل است. به همین دلیل سطح آهن آزاد بسیار کم است (10 میلی‌مولار). آهن باید قبل از انتقال به سیتوپلاسم به Fe+ در سطح ریشه کاهش یابد (فقط علف‌ها می‌توانند آهن را به شکل Fe3+ جذب کنند). در آوند چوبی آهن به شکل کمپلکس آهن-کربوهیدرات حمل می شود.

آهن یکی از اجزای کلیدی فرمول هایی مانند Advanced Nutrients Revive است که باعث می شود محصولات پس از تحمل استرس، حمله شکارچیان، بیماری، خشکسالی یا گرمای بیش از حد به زندگی بازگردند.

 


 

سیلیکون – (Si) (بی حرکت در گیاه)

سیلیکونسیلیکون یک ماده مغذی گیاهی بسیار مهم است. این یک جزء حیاتی از دیواره سلولی اپیدرم است. گیاهان را تقویت می کند تا بتوانند با بیماری ها مبارزه کنند و در برابر حشرات، خشکسالی، گرما و استرس مقاومت کنند.

مزایای افزایش عملکرد سیلیکات پتاسیم به آسانی با استفاده از Advanced Nutrients Barricade ارائه می شود. Advanced Nutrients Barricade به طور قابل ملاحظه ای توانایی گیاهان را برای انتقال مواد مغذی و سایر مواد در ریشه و سلول های داخلی گیاه تقویت می کند.

Barricade پایداری دیواره سلولی را افزایش می‌دهد، تکثیر سلول‌های ریشه را تسریع می‌کند، سیستم‌های ریشه قوی‌تر و گسترده‌تری می‌سازد، جذب مواد مغذی و مقاومت در برابر تنش/خشکی را افزایش می‌دهد و توانایی گیاهان را برای مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا و حشرات افزایش می‌دهد.

Barricade حاوی اشکال برتر سیلیس است که برای افزایش قدرت و عملکرد با ریشه ها و سلول ها متصل می شود. سیلیس یک ماده بافر و متعادل کننده است که به گیاهان کمک می کند تا با سطوح سمی بالقوه نمک ها، مواد معدنی و آلاینده ها مقابله کنند.

Barricade به گیاه شما کمک می کند تا زیرساخت زندگی بزرگتر، قوی تر و قوی تر داشته باشد. مطالعات ما نشان می دهد که استفاده از Barricade منجر به عملکرد بالاتر و کیفیت بهتر میوه ها، گل ها، آجیل و سبزیجات می شود.

تعیین اینکه آیا گیاهان کمبود سیلیکون دارند یا نه، دشوار است، اما دوزهای منظم Barricade طیف گسترده ای از مزایای را ارائه می دهد.

 


 

روی – (Zn) (متحرک در گیاهان، غیر متحرک در خاک های با PH بالا)

فلز رویکمبود روی یکی از جدی‌ترین کمبودهای ریزمغذی‌ها است و به محض تشخیص باید اصلاح شود.

کمبود ابتدا به صورت کلروز بین رگبرگی مشخص در برگهای جوان و برگهای میانی ساقه خود را نشان می دهد. همچنین ممکن است نواحی زرد رنگ بین رگه ای را ببینید که از نوک برگ و حاشیه شروع می شود و در نهایت بر تمام نقاط رشد گیاه تأثیر می گذارد.

لکه‌های کلروتیک بین رگه‌ای ممکن است شبیه کمبود آهن و منگنز باشد، به جز اینکه همراه با برگ‌های ریز و گل زا (بینگره‌های کوتاه) است.

از دیگر علائم کمبود روی می توان به لکه های قهوه ای مایل به خاکستری اشاره کرد که روی برگ ها در نیمه راه گیاه ایجاد می شود و سپس پخش می شود. هنگامی که کمبود روی ناگهانی شروع می شود، مانند زمانی که روی در محلول غذایی وجود ندارد، کلروز می تواند مشابه کمبود آهن و منگنز باشد.

سمیت بیش از حد روی اغلب شبیه کمبود مس است زیرا در جذب مس اختلال ایجاد می کند. علائم برخی از بیماری های قارچی و ویروسی می تواند شبیه علائم روی اضافی باشد که می تواند به صورت پیچ خوردگی برگ ها به سمت بالا ظاهر شود.

روی اضافی می تواند باعث کمبود آهن شود و در موارد شدید می تواند باعث مرگ گیاه شود، اما وجود روی اضافی غیر معمول است. یکی از راه هایی که می توان روی اضافی تولید کرد، زمانی است که تولیدکنندگان از مخزن خوراک مزرعه یا سطل زباله فلزی برای آب مغذی استفاده می کنند. اینها اغلب دارای روکش روی هستند و این پوشش می تواند به راحتی جدا شود و گیاهان شما را با تجمع روی سمی مسموم کند.

همچنین توصیه می شود که برخی از انواع محیط های منطقه ریشه سنگ گدازه تولید شده حاوی سطوح بالای روی هستند.

روی برای تنظیم رشد و تنظیم مصرف کربوهیدرات ضروری است. روی عملکرد کلروفیل را بهبود می بخشد. این جزء در بسیاری از آنزیم ها است و در سیستم های آنزیمی، به ویژه برای جذب و استفاده آب، مهم است. برای تعادل هورمون گیاهی، به ویژه فعالیت اکسین (IAA) و انتقال الکترون ضروری است.

روی از طریق ریشه جذب می شود. پس از رسیدن به آوند چوبی به عنوان یک یون Zn+ آزاد منتقل می شود. گیاهان به چندین آنزیم حاوی روی از جمله الکل دهیدروژناز وابسته هستند. در سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)، روی با مس با استفاده از یک اتم نیتروژن از هیستیدین کمپلکس می شود. کربنیک انیدراز به دی اکسید کربن متصل می شود که امکان ذخیره برگشت پذیر CO2 را به عنوان HCO3- فراهم می کند. این آنزیم که در کلروپلاست و سیتوپلاسم یافت می شود از شش زیر واحد تشکیل شده است که هر کدام یک اتم روی را متصل می کنند.

روی برای سنتز پروتئین و برای فعالیت RNA پلیمراز ضروری است. روی همچنین در سنتز تریپتوفان از ایندول نقش دارد بنابراین بر تشکیل اسید ایندول اکتئیک توسط گیاه تأثیر می گذارد.

روی یک ریزمغذی حیاتی است و باید به شکلی مناسب در اختیار گیاهان قرار گیرد که در دسترس زیستی آنها باشد.

 


 

بررسی اطلاعات مواد مغذی

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در بالا به همراه تصاویر به شما در درک نحوه تشخیص مشکلات مواد مغذی کمک کند.

درک این نکته مهم است که مواد مغذی با یکدیگر، با محیط ناحیه ریشه و با شرایط محیطی تعامل دارند.

اگر به کمبود یا بیش از حد مواد مغذی مشکوک هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ناحیه ریشه خود را با استفاده از Advanced Nutrients Flawless Finish پاکسازی کنید.

سپس با استفاده از کود جامع Advanced Nutrients مانند Sensi Pro یا Connoisseur یک محلول غذایی ایجاد کنید.

اگر کاملاً مطمئن هستید که کمبود مواد مغذی دارید، می‌توانید با استفاده از محصولات Advanced Nutrients مانند Well Water Micro، Micro و دیگر فرمول‌های مواد مغذی خاص، آن را برطرف کنید.

 

به طور مداوم pH محلول غذایی و منطقه ریشه خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که بین 5.8 و 6.3 pH هستند.

گیاهان خود را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید آنچه که به نظر می رسد مشکلات مواد مغذی است در واقع ناشی از آفات، بیماری ها، گرما، خشکسالی یا استرس محیطی نیست.

قبل از استفاده از هر فرمول خاص، مشکلات را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. و هنگامی که از فرمول های خاص استفاده می کنید، با استفاده از مقادیر کم شروع کنید و گیاهان را به دقت مطالعه کنید تا ببینید آیا کلروز، لکه بینی یا سایر مشکلات در حین استفاده از فرمول کاهش می یابد یا خیر.

اگر به درستی فرمول‌های Advanced Nutrients را با استفاده از pH مناسب برای گیاهانی با ناحیه ریشه تمیز مخلوط و تجویز می‌کنید، احتمالاً مشکلات گیاهی که مشاهده می‌کنید ناشی از مشکلات مواد مغذی نیست.

ما تضمین می‌کنیم که فرمول‌های ما در صورت ترکیب و استفاده مطابق دستورالعمل، نتایج چشمگیری ایجاد خواهند کرد. اگر از مواد مغذی ما استفاده می کنید و مشکلاتی دارید که فکر می کنید مواد مغذی هستند، با کارکنان پشتیبانی فنی ما تماس بگیرید.

اگر از مواد مغذی ساخته شده توسط شرکت های دیگر استفاده می کنید و مشکلات تغذیه ای دارید، بهترین راه حل این است که ناحیه ریشه خود را شسته و بلافاصله شروع به استفاده از مواد مغذی ما کنید، که تنها مواد مغذی در صنعت باغبانی سرپوشیده هیدروپونیک هستند که با ضمانت 100٪ بازگشت پول پشتیبانی می شوند.