لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی

در این مقاله ارائه می دهیم

لامپ های HPS

لامپ های CFL

چراغ رشد LED

کدام لامپ را انتخاب کنیم؟

رنگ لامپ و رشد گیاه

کشت تجاری و خانگی – از چه لامپ هایی استفاده کنیم؟

تنظیم روشنایی مناسب برای محصولات کشاورزی

لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی
لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی

لامپ های HPS

اخیراً لامپ های سدیم وارد دنیای رشد شده اند – قبل از آن بیشتر برای روشنایی خیابان ها استفاده می شد. در سال های اخیر لامپ های HPS به محبوب ترین انتخاب برای پرورش دهندگان خانگی تبدیل شده اند. لامپ‌های HPS از رشد در هر مرحله از رشد، از جوانه زدن تا شکوفه‌دهی حمایت می‌کنند و نهال‌ها را با انرژی لازم برای فتوسنتز تامین می‌کنند.

لامپ های HPS

از طیف کامل نور از 280 نانومتر تا 1000 نانومتر استفاده می کنند، به همین دلیل است که نور آنها بسیار شبیه نور طبیعی خورشید است. در واقع این گیاه کمتر از نیمی از نور ایجاد شده توسط لامپ های پرانرژی را در هنگام روشنایی استفاده می کند. این از نیاز گیاه به طول خاصی از امواج نور ناشی می شود. چراغ های HPS نیز با تولید گرمای زیاد مشخص می شوند. برای استفاده از لامپ HPS ابتدا باید یک منبع تغذیه (معروف به بالاست) و یک بازتابنده (برای توزیع مناسب نور) خریداری کنید. علاوه بر این، لامپ سدیم شما باید به خوبی تهویه شود تا گرمای تولید شده توسط لامپ کاهش یابد.

 

لامپ رشد انواع لامپ و نکاتی برای روشنایی
لامپ رشد انواع لامپ و نکاتی برای روشنایی

لامپ های CFL

لامپ های فلورسنت فشرده یا به اختصار CFL یکی از کم هزینه ترین راه حل ها برای پرورش دهندگان خانگی است. بزرگترین مزیت آن قیمت نسبتا پایین و سهولت مونتاژ است (بر خلاف لامپ های HPS، نیازی به خرید یک منبع تغذیه اضافی ندارید، فقط باید لامپ را به بازتابنده پیچ کنید.

یکی دیگر از مزایای CFL ها مصرف برق کمتر آنها در مقایسه با HPS است که باعث کاهش هزینه های کاشت در خانه می شود. دو ضعف عمده عبارتند از فرکانس خرابی و نفوذ نور کمتر، که منجر به رشد ضعیف در مقایسه با HPS و Led Grow می شود.

نورپردازی LED Grow

Led Grow یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش های روشنایی گیاهان در محیط های حرفه ای و خانگی است. Led Grow به شما امکان می دهد طیف کاملی از طول موج های مورد نیاز برای مراحل رشد خاص را انتخاب کنید. مزیت دیگر اندازه جمع و جور لامپ های LED است – کاربر نیازی به منبع تغذیه یا بازتابنده اضافی ندارد، فقط لامپ را وصل کنید یا لامپ را به یک سوکت کلاسیک بپیچید.

شما می توانید لامپ های جداگانه برای مراحل رشد خاص خریداری کنید – یکی برای مرحله رشد، دیگری برای شکوفه دادن و یک تقویت کننده UV برای کمک به مبارزه با آفات. از طرف دیگر، می‌توانید نورپردازی Led Grow را با طیف جهانی یا گزینه جابه‌جایی بین فازهای رشد و شکوفایی را انتخاب کنید. Led Grow به شما امکان می دهد با حداقل هزینه به برداشت های عالی برسید. Led Grow به همان اندازه که قوی است، الکتریسیته بسیار کمی مصرف می کند و دوام بیشتری نسبت به سایر لامپ های مورد استفاده برای روشنایی دارد.

لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشناییطول عمر دیود در پانل های Led Grow تا 50000 ساعت است. ایمنی محصول و قابلیت اطمینان روشنایی طولانی مدت را تضمین می کند. علاوه بر این، به لطف فناوری جدید LED، در مصرف آب و مکمل های گران قیمت که در محیط های با دمای بالا تبخیر می شوند، صرفه جویی خواهید کرد. هنگام انتخاب یک لامپ LED باید به خاطر داشته باشید که دیودها با 100٪ ظرفیت کار نمی کنند، به این معنی که مصرف انرژی واقعی کمتر از چیزی است که توسط سازنده اعلام شده است (شما باید به مصرف برق به طور مستقیم از دیوار)

کدام لامپ را انتخاب کنیم؟

تنظیم روشنایی صحیح می تواند عملکرد محصول شما را به شدت بهبود بخشد. چند نوع لامپ روشنایی وجود دارد. هر یک از آنها دارای مشخصات، کارایی و توان مصرفی متفاوتی هستند

نوع لامپ HPS CFL رشد LED
شدت نور بالا، سازگار کم تنظیم صاف
طول عمر حدود 10000 ساعت 8 تا 10 هزار ساعت 50 تا 100 هزار ساعت
کیفیت نور 25 – 65 CRI 60 – 80 CRI 60 – 90 CRI
منطقه استفاده کشت تجاری مکمل نور طبیعی کشت خانگی و تجاری
طرفداران خروجی نور بالا قیمت پایین، مونتاژ آسان بهره وری انرژی، قابلیت اطمینان
منفی مصرف برق بالا عدم اطمینان، نفوذ نور کم هزینه بالای مونتاژ

رنگ لامپ و رشد گیاه

لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی لامپ های رشد مدرن طیف کاملی از نور را ارائه می دهند که تأثیر مثبتی بر روند فتوسنتز دارد. در کشت بیشتر گونه ها نور قرمز و آبی کلیدی است. یکی مسئول شکوفه دادن و ایجاد بذر است و دیگری وظیفه رشد برگ ها و ساقه ها را بر عهده دارد. همچنین برای تنظیم روشنایی خوب است که مقدار کمی نور مادون قرمز و ماوراء بنفش (UV) ساطع کند.

در مورد HPS و Led Grow پارامترهای رنگ نور را می توان با توجه به نیازهای فعلی گیاهان پیکربندی کرد. گیاهان در مراحل مختلف رشد به چیزهای مختلفی نیاز دارند. لامپ‌های CFL (یا لامپ‌های UV که کمتر توصیه می‌شود) برای روشن‌کردن گیاهانی که هنوز به نور خورشید نیاز دارند، مناسب هستند. در مورد آنها طیف باریک است یا پیکربندی آن غیرممکن است.

کشت تجاری و خانگی – از چه لامپ هایی استفاده کنیم؟

هنگامی که به دنبال لامپ مناسب برای روشنایی محصولات خود هستید، باید نه تنها روی قیمت، بلکه بر هزینه نهایی سرمایه گذاری نیز تمرکز کنید. نسبت مصرف انرژی به قدرت نور کلیدی است. این امر به ویژه در مورد کشت تجاری با سطح وسیع، که در آن بهینه سازی هزینه ها و کارایی بسیار مهم است، صدق می کند. موارد دیگری که باید در نظر داشت عبارتند از:

  • اثرات زیست محیطی، که ارتباط نزدیکی با مصرف انرژی دارد،
  • طول موج بهینه برای مراحل رشد و شکوفایی،
  • زمان مونتاژ و لوازم جانبی،
  • تعمیر و نگهداری مربوط به طول عمر لامپ

لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی در مورد لامپ های کشت خانگی، به عنوان مثال گیاهان گلدانی، مهمترین پارامتر طیف نور و بازده انرژی است. لامپ های LED و CFL های کم کارآمد راه حل های نسبتا ارزانی هستند. برای مزارع بزرگتر لامپ های سدیم و ال ای دی گزینه های جذابی هستند.

در بین محصولات Grow Led می توانید لامپ های تقویت کننده UB را نیز پیدا کنید که برای محافظت از نهال ها در برابر کپک و حشرات، آنها را در کنار لامپ های معمولی نصب می کنید. اشعه ماوراء بنفش تولید گلیکوزیدها را افزایش می دهد که به طور موثر حشرات را می ترساند.

تنظیم روشنایی مناسب برای محصولات کشاورزی

لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی صرفاً انتخاب لامپ مناسب برای محصولاتتان همه چیز نیست. همچنین باید آنها را به گونه ای تنظیم کنید که نهال ها را بسوزانند، اما نور کافی برای آنها فراهم کنید. هیچ فاصله کاملی بین لامپ ها و محصولات وجود ندارد. چند عامل وجود دارد که ممکن است بر انتخاب شما تأثیر بگذارد:

  • برق لامپ،
  • نوع لامپ،
  • نیازهای گیاهان،
  • اندازه رشد و نهال شما

لامپ رشد انواع لامپ نکاتی برای روشنایی پارامتر lux، که مقدار لومن در هر متر مربع را توصیف می کند، بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال، یک لامپ 50 واتی که در فاصله 60 سانتی متری محصولات شما قرار دارد، با شدت 1050 لوکس تابش می کند. چنین تنظیمی برای گیاهان مقاوم در برابر سایه بهینه است. گونه هایی که به نور بیشتری نیاز دارند به نوبه خود به فاصله کوتاه تری نیاز دارند (15 سانتی متر برای کم و 30 سانتی متر برای تقاضای زیاد).