چگونه کمبود CAL MAG را در گیاهان برطرف کنیم
چگونه کمبود Cal Mag را در گیاهان برطرف کنیم رفع کمبودهای کلسیم و منیزیم به آن آسانی که پرورش دهندگان شاهدانه باور دارند، نیست.

تاکتیک رایج افزودن کلسیم و منیزیم به ناحیه ریشه یا به صورت محلول پاشی است . و در حالی که این می تواند کار کند، بسته به اینکه چه چیزی باعث کمبودها می شود، می تواند مشکلات جذب مواد مغذی بیشتری را نسبت به حل آن ایجاد کند.

خوشبختانه، برنامه بهتری برای مقابله با کمبود کلسیم یا منیزیم مشکوک وجود دارد:

  • ابتدا، محلول پاشی یک افزودنی cal-mag مخلوط با سورفکتانت و تقویت کننده ویتامین B-52 با 240 قسمت در میلیون و 5.7 pH.
  • ناحیه ریشه را با استفاده از آب اسمز معکوس و دوز کامل Flawless Finish® با pH 5.9 برای آب شستشو بشویید.
  • پس از خشک شدن ناحیه ریشه از فلاش، گیاهان را با دوز متوسطی از مواد مغذی پایه با کیفیت، مانند pH Perfect® Sensi Grow & Bloom یا pH Perfect® Connoisseur® Grow & Bloom تغذیه کنید . آنها نه تنها به طور خودکار سطوح pH شما را متعادل می کنند، بلکه به طور خاص برای شاهدانه با نسبت های صحیح ماکرو، ثانویه و ریز مغذی های مورد نیاز در هر مرحله از رشد مهندسی شده اند.
  • حداقل پنج روز صبر کنید تا با بررسی رنگ و سلامت برگ، همراه با رشد کلی گیاه، اثرات فلاشینگ را مشاهده کنید. برگ‌هایی که قبلاً آسیب دیده‌اند بهبود نمی‌یابند، اما برگ‌های جدیدتر بهتر به نظر می‌رسند و سرعت رشد و قدرت کلی باید بهبود یابد.
  • اگر هنوز به کمبود کلسیم و/یا منیزیم مشکوک هستید، Sensi Cal Mag Xtra® را ریشه کن کنید. در بیشتر موارد، مکمل خوراک ریشه cal-mag را بیش از یک بار در هفته و حداکثر برای دو تا سه هفته انجام نمی دهید.

جامع ترین راه برای مقابله با کمبود کال مگ

افزودنی های cal-mag زیادی در بازار وجود دارد که اکثر آنها عمومی و بی اثر هستند. برخی از آنها در فروشگاه های تخفیف فروخته می شوند که برای مبارزه با پوسیدگی انتهای شکوفه در گوجه فرنگی در نظر گرفته شده اند، در حالی که برخی دیگر در فروشگاه های کشت هیدروپونیک موجود هستند.

اگر می‌پرسید چگونه کمبودهای ماگ cal را برطرف کنید، این راه‌حل‌های عمومی هرگز پاسخگو نیستند.

چاقوی ارتش سوئیسی شاهدانه رشد می کند، Sensi Cal Mag Xtra به طور خاص برای گیاهان شاهدانه ساخته شده است و حاوی اشکال پایدار و قابل جذب کلسیم و منیزیم در نسبت های صحیح است. همچنین حاوی آهن کلات است – که اغلب در مناطق ریشه هیدروپونیک عرضه نمی شود یا به طور محدود در دسترس است – که به جذب و استفاده کلسیم و منیزیم کمک می کند.

ما می دانیم که حل کمبود مواد مغذی شاهدانه می تواند بی نهایت خسته کننده باشد و در اولین نگاه به مشکلات برگ و اشکال در رشد گیاه باعث وحشت شود.

و می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که متعاقباً شروع به ریختن افزودنی‌های cal-mag و سایر مواد روی محصولات خود کنید، که در نهایت مشکلات را بسیار بدتر می‌کند.

با پیروی از برنامه ارائه شده در بالا، بهترین شانس را برای رفع کمبودهای کلسیم و منیزیم در محصولات شاهدانه خود خواهید داشت تا آنها به عملکرد مطلوب خود برگردند و با برداشت های سنگین جوانه های قوی و خوش طعم به شما پاداش دهند.

چرا کمبود کلسیم و منیزیم در شاهدانه ایجاد می شود؟

پیکربندی نامناسب محیط ریشه یا محلول غذایی اغلب دلیل این کمبودها است.

اگر از آب چاه یا آب شهری به جای آب اسمز معکوس استفاده می‌کنید ، H2O شما ممکن است حاوی عناصری باشد که در جذب سایر مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کنند یا بر pH ناحیه ریشه تأثیر منفی می‌گذارند و در نتیجه چنین کمبودهایی ایجاد می‌شود.

در بسیاری از باغ‌های شاهدانه، ناحیه ریشه با مواد مغذی بیش از حد اشباع می‌شود یا به PH اشتباه می‌رود و جذب کلسیم یا منیزیم را مسدود می‌کند.

برخی از خاک ها همچنین دارای مشکلات ساختاری فیزیکی یا شیمیایی هستند که جذب کلسیم و منیزیم را مسدود می کند، در حالی که کوکو به برنامه تغذیه تخصصی خود برای رفع قفل شدن مواد مغذی نیاز دارد. دمای بیش از حد گرم یا خیلی سرد ناحیه ریشه نیز در جذب عناصر غذایی اختلال ایجاد می کند.

شما به احتمال زیاد با کمبود کلسیم یا منیزیم مواجه خواهید شد که در مرحله شکوفایی با آن مواجه می شوید، به خصوص هنگام استفاده از چراغ های رشد شدید مانند LED های حرفه ای و HID های دو طرفه. نور شدید فتوسنتز را تسریع می کند که نیاز گیاهان شما به کلسیم و منیزیم را افزایش می دهد.

اهمیت کلسیم برای شاهدانه چگونه کمبود Cal Mag را در گیاهان برطرف کنیم

کمبود هر یک از این مواد مغذی کلیدی می‌تواند باعث ایجاد گیاهان ناسالم و آسیب‌پذیر با رشد آهسته یا متوقف شده، ساقه‌ها و ساقه‌های ضعیف و عملکرد کوچک‌تر و کم‌تر شود .

به عنوان مثال، تحقیقات شاهدانه نشان می دهد که خشکسالی، گرما یا سرمای شدید، باد، آفات، بیماری ها و سایر عوامل استرس زا باعث می شود شاهدانه با انتقال کلسیم به مناطق آسیب دیده گیاه از خود دفاع کند. کمبود کلسیم در شاهدانه این واکنش دفاعی را فلج می‌کند و گیاهان را مستعد آسیب‌های مهاجمان باغی مانند کنه‌های عنکبوتی می‌کند.

و درست مانند کلسیم که جزء جدایی ناپذیر اسکلت های انسان سالم است، برای دیواره های سلولی و غشاهای گیاه نیز ضروری است . کمبود کلسیم گیاهان را از نظر ساختاری ضعیف می کند و توانایی آنها را برای ساختن بافت های جدید سالم از جمله ریشه، ساقه، ساقه و جوانه کاهش می دهد.

کمبود منیزیم اغلب همراه با کمبود کلسیم رخ می دهد.

بیایید نگاهی به…

چرا منیزیم مهم است

چگونه کمبود Cal Mag را در گیاهان برطرف کنیم

چرا کمبود منیزیم برای شاهدانه مشکل ساز است؟

به عبارت ساده، منیزیم برای موتور اصلی زندگی گیاهان ضروری است: فتوسنتز.

این عنصر مرکزی در کلروفیل است ، ماده‌ای که گیاهان را قادر می‌سازد نور را جذب کرده و آن را به انرژی برای تقویت متابولیسم خود تبدیل کنند. منیزیم کلید فرآیندهای متابولیک است که به گیاهان شما در جذب و پردازش مواد مغذی، استفاده از دی اکسید کربن ، فعال کردن آنزیم ها و ایجاد پروتئین ها و کربوهیدرات های ضروری برای تولید گل و دانه کمک می کند.

بدون آن، گیاهان شما نمی توانند به حداکثر پتانسیل خود نزدیک شوند.

علائم و نشانه های کمبود کلسیم و منیزیم

اگرچه تشخیص قطعی کمبودها فقط بر اساس ظاهر برگ دشوار است، اما شاخص های زیر در کنار هم ممکن است نشان دهنده کمبود کلسیم باشند :

  • گیاهان شاهدانه به کندی رشد می کنند و به ارتفاع طبیعی نمی رسند.
  • برگها در ابتدا سبز تیره می شوند.
  • لبه های برگ ممکن است قهوه ای یا خشک شوند. همین امر می تواند برای نوک برگ ها اتفاق بیفتد، که ممکن است خمیدگی خفیف رو به پایین نیز نشان دهند.
  • رشد ریشه کند است. توده ریشه کوچک است. ریشه های دارای کمبود کلسیم خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پوسیدگی ریشه را افزایش می دهند و در دریافت مواد مغذی، اکسیژن و آب کارایی کمتری دارند.
  • در مرحله آخر کمبود کلسیم، لکه‌های زنگ‌رنگ یا لکه‌هایی با اندازه بزرگ‌تر روی برگ‌ها ظاهر می‌شوند. در قسمت های زیرین، لکه ها قرمز، کم رنگ، شفاف یا سفید به نظر می رسند. این مشکلات از برگ های جوان شروع می شود و بعداً روی برگ های مسن ظاهر می شود.
  • ساقه ها و ساقه ها ضعیف و شکننده هستند و در صورت تشکیل جوانه های سنگین به شاخه هایی منجر می شوند که می شکند.

چگونه کمبود Cal Mag را در گیاهان برطرف کنیم

علائم کمبود منیزیم تا حدودی با علائم کمبود کلسیم همپوشانی دارند، اما همیشه با علائم کمبود کلسیم یکسان نیستند.

این علائم عبارتند از:

  • رشد شاخه هایی که دوکی، باریک تر یا ضعیف تر از حد معمول هستند. زرد شدن رشد جدید نیز ممکن است وجود داشته باشد.
  • رشد ریشه کندتر است و توده ریشه کوچکتر از حد معمول است.
  • لکه های نکروزه (تیره، مرده، قهوه ای مایل به قرمز) در حاشیه برگ ظاهر می شوند. قسمت هایی از برگ شروع به از بین رفتن می کند.
  • زرد شدن بین رگبرگهای برگ، با ناحیه مرکزی برگ هنوز سبز است.
  • کمبود منیزیم ابتدا در برگ های مسن تر و بزرگتر، معمولاً در برگ هایی که روی گیاه پایین تر هستند، ظاهر می شود. اگر کمبود اصلاح نشود، ممکن است برگها بمیرند و از گیاه بیفتند.

چگونه کمبود CAL MAG را در گیاهان برطرف کنیم