کمبودها و افراط کود در رشد گیاه

کمبودها و افراط کود در رشد گیاه

کمبودها و افراط کود در رشد گیاه در محصولات ما می توانیم سایه های مختلف بین گونه ها را درک کنیم. گاهی اوقات این تفاوت صرفاً به دلیل نژادها یا فنوتیپ های مختلف در یک تنوع است. مشکل واقعی زمانی رخ می‌دهد که این سایه‌های مختلف نشانه‌ای از کمبود و بیش از حد مواد مغذی در گیاهان باشند.

چرا برگ های زرد می شوند؟

به طور کلی به دلیل کمبود مواد مغذی مختلف ماری جوانا، نوک برگ های زرد و خشک را می بینیم.

کمبود در این زمینه ممکن است به دلیل تغذیه ناکافی یا کمبود برخی عناصر غذایی در یک لحظه حیاتی خاص از زندگی گیاهان ماری جوانا باشد. برای جلوگیری از پایان دادن به کمبود ماری جوانا چه اقداماتی باید انجام داد؟

کمبود حشیش به چه علت است؟

  • محیط کشت . اولین نکته محیط کشت خواهد بود. اگر در خاک یا نارگیل رشد می کنیم، مهم است که بستر مناسبی را انتخاب کنیم که تعادل خوبی از ریزمغذی ها داشته باشد، علاوه بر هوادهی مناسب برای رشد مناسب ریشه، علاوه بر این، گیاهان می توانند از مواد مغذی محیط استفاده کنند. علاوه بر کودها کاشت ماری جوانا در خاک بسیار بی کیفیت  ، خاک چین یا زمینی  که از کجا برداشته اید، باعث می شود که گیاهان بسیار ضعیف تری داشته باشید، با مشکلات بسیار قوی، محصول کمتری در پایان فصل برداشت کنید. به همین ترتیب، اگر محصول شاهدانه ما هیدرو یا هوا باشد، باید از رکود آب جلوگیری کنیم و آن را تمیز و مطبوع نگه داریم.

 

  • کمبود نیتروژن
  • کود کافی برای جلوگیری از کمبود ماری جوانا، دومین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که با کود مناسب برای محیطی که در آن رشد می کنیم و مرحله محصولی که در آن قرار داریم آبیاری کنیم. هرچه کمپوست کاملتر باشد بهتر است.
  • پی اچ _ فاکتور بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد PH آب آبیاری است که باید آن را کنترل کنیم و با توجه به نوع کشت انجام شده چه در خاک، چه در گلدان، چه در خاک کامل و چه در کشت هیدروپونیک تغییر دهیم.  سطح صحیح PH کلید این است که گیاهان بتوانند تمام مواد مغذی را از محیط و کودها جذب و جذب کنند. اگر با کودهای خوب آبیاری کنیم اما سطح PH بدی داشته باشیم، دچار کمبود ماری جوانا خواهیم شد .
  • عدم آبیاری زمانی که گیاه به آن نیاز دارد و زمین خیس نیست باید آبیاری کنیم. ضمناً باید مراقب بود که محصول را با آب خیلی سرد یا خیلی گرم آبیاری کرد.در تابستان نباید گیاه را با آبی که مدت زیادی در معرض آفتاب بوده آبیاری کرد.اگر قصد استفاده از شلنگ را دارید. ، باید دما را اندازه بگیرید زیرا آب باقی مانده در داخل گاهی اوقات در حال جوش بیرون می آید. در زمستان باید آب را در دمای 18 تا 20 درجه قرار دهیم تا روی رشد گیاه ماری جوانا تأثیری نداشته باشد.
  • کمبودها و افراط کود در رشد گیاه
    کمبودها و افراط کود در رشد گیاه

 

  • گلدان یا ظروف ناکافی یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات در زمینه کاشت حشیش استفاده از ظروف نامناسب است تا شک نکنید، برای  کشت در فضای باز  گلدان های پلاستیکی سفید ایده آل هستند و برای کشت داخلی گلدان های سیاه بهترین هستند، همیشه مراقب باشید که مطابقت داشته باشد. اندازه مناسب برای انواع ماری جوانا که قرار است پرورش دهید.
  • بهداشت . برای رعایت بهداشت، بسیاری از افراد تمایل دارند برای جلوگیری از کثیف شدن محل قرارگیری گیاه، ظروف زیر گلدان قرار دهند، اما این امر باعث تجمع املاح و  پوسیدگی ریشه  می شود.توصیه در این زمینه این است که بشقاب را دائماً تمیز کنید. که با حفظ ضایعات در آن روی رشد گیاه تاثیری نداشته باشد.

در این وبلاگ قصد داریم در مورد کمبودها و افراط در ماری جوانا صحبت کنیم. مواد مغذی اضافی چیست؟

مواد مغذی اضافی

اضافی  تجمع املاح و مواد معدنی در متابولیسم گیاه به دلیل مواد مغذی اضافی است.

 

کمبود نیتروژن در گلدهی

  1. مازاد مواد مغذی در شاهدانه اساساً توسط کودهای اضافی تولید می شود. استفاده از کودهای مناسب برای محیط کشت و مرحله بسیار مهم است. هنگام افزودن کود به آب آبیاری، همیشه باید دوز توصیه شده توسط سازنده را اضافه کنیم. همیشه توصیه می شود که EC (نمک های موجود در آب آبیاری) را زمانی که کودها برای آبیاری با سطح EC کافی اضافه شدند اندازه گیری کنید. کودهای اضافی می توانند نمک ها را در ریشه جمع کنند و مجاری جاذب آنها را مسدود کنند، بنابراین گیاه با ناتوانی در جذب مواد مغذی دچار کمبود می شود.
  2. ماری جوانا آبیاری بیش از حد . اگر گیاهان را زیاد آبیاری کنیم، ممکن است بیش از حد لازم آب دریافت کنند و ریشه‌هایشان پوسیده شود، بنابراین تاک جذب مواد مغذی را متوقف می‌کند و رشد و نمو متوقف می‌شود.

علائم آبیاری زیاد 

چرا نوک برگ ها سیاه می شود؟ علائم اصلی آبیاری زیاد به شرح زیر است:

  • ورق های سوخته در لبه ها ما می توانیم ببینیم که چگونه برگ ها شروع به زرد شدن و نکروز شدن در انتها می کنند، یعنی به دلیل وجود مواد مغذی اضافی در گیاهان می سوزند .مواد مغذی اضافی
  • برگ های پنجه ای شکل. آبیاری بیش از حد آب را می توان در برگ هایی که رنگ سبز تیره تری به خود می گیرند مشاهده کرد. آنها منقبض می شوند و چروک می شوند و شکل پنجه ای به سمت پایین باقی می گذارند. علاوه بر اینکه سخت تر از حد معمول است.

برای جلوگیری از افراط توصیه می شود از  Cannazym استفاده کنید . ما می‌خواهیم با توجه به مواد مغذی، کمبودها و افراط‌هایی را که گیاهان ممکن است متحمل شوند، بشناسیم، اما قبل از ورود به این موضوع، می‌خواهیم بدانیم  که چه مواد مغذی گیاهی می‌تواند باعث این افراط و کمبود در ماری جوانا شود؟

مواد مغذی گیاهی

هنگام رشد باید از ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌هایی که برای رشد بهینه حیاتی و ضروری هستند آگاه باشید، به طوری که  کمبود ماری جوانا وجود نداشته باشد ، بیشتر مواد مغذی در کودهای پایه موجود است، بنابراین  بسته به کود  مورد استفاده همراه با تعداد زیادی کود سایر مواد مغذی در محیط، ما غذای مورد نیاز درختان انگور را تامین خواهیم کرد.

ما می توانیم مواد مغذی لازم را در  3 گروه بزرگ جمع آوری کنیم:

  • درشت مغذی ها

مواد مغذی اولیه و ضروری برای رشد و گلدهی گیاهان علف هرز.

کمبودها - ماری جوانا

  1. نیتروژن
  2. همخوانی داشتن
  3. پتاسیم
  •  مواد مغذی ثانویه

مواد مغذی ثانویه برای رشد خوب و گلدهی مطلوب ضروری هستند. آنها از جمله عوامل دیگر، قدرت و سلامتی را برای گیاهان فراهم می کنند.

کمبودها، افراط ها و راه حل ها در حشیش

  1. منیزیم
  2. کلسیم
  3. گوگرد
  • ریز مغذی ها یا عناصر کمیاب

ما می توانیم  کمبود ماری جوانا  را با کمبود این مواد مغذی، برگ های خشک، بدشکلی ها، رشد آهسته، گلدهی کمیاب تر…

گیاهان سوخته با کود اضافی

  1. اهن
  2. منگنز
  3. کلر
  4. فلز روی
  5. مس
  6. بور
  7. مولیبدن

 

کمبود و مازاد عناصر غذایی در گیاهان

ما قصد داریم افراط و کمبود ماری جوانا و علائمی  را که بسته به هر ماده مغذی ممکن است متحمل شوند، متمایز کنیم.

نیتروژن

برای گیاهان ماری جوانا، عنصر نیتروژن یکی از مهمترین و حیاتی ترین عناصر درشت در طول چرخه رشد آنها است. نیتروژن به گیاهان کمک می کند تا با ایجاد پروتئین، کلروفیل و سایر عناصر ضروری برای رشد سویه ها، مواد مغذی را متابولیزه کنند.

کمبود نیتروژن

  1. رشد برگ های زرد. آنها شروع به زرد شدن در قسمت های زیرین می کنند و در نهایت سطحی ترین آنها را زرد می کنند.
  2. برگها خشک می شوند و می ریزند.
  3. رشد راکد.
  4. ساقه بنفش.

جداول کمبودها و مازادها

کمبود نیتروژن در گلدهی شایع است. در واقع این به خودی خود کمبود نیست، بلکه گیاهان وقتی به گل می رسند دیگر نیازی به نیتروژن برای رشد خود نخواهند داشت، زیرا تقریباً به طور کامل رشد کرده اند. به همین دلیل است که کودها شامل سایر عناصر درشت مغذی هستند که برای گلدهی بیشتر مورد نیاز هستند. بنابراین، دیدن برگ های زرد یا روشن تر هنگام تغییر به گل طبیعی است.

لازم به ذکر است که فقدان این جزء به دلیل مطالعه ضعیف خاکی است که در آن کشت می شود، بنابراین در صورتی که گیاه به مقدار بیشتری نیتروژن نیاز داشته باشد، اندازه گیری نادرستی از آنچه برای رشد سالم آن لازم است ایجاد می کند. و تهیه نمی شود، این باعث تغییر ناگهانی رنگ برگ ها می شود،  ساقه نیز زرد می شود،  شایع است که برگ ها را از دست می دهد، رشد آن فلج می شود.

پس از پوشاندن کامل رنگ زرد، تمام شاخه های خود را از دست می دهد و ساقه را در معرض دید قرار می دهد.به خاطر داشته باشید که آخرین چیزی که به این رنگ تبدیل می شود جوان ترین قسمت های گیاه است. در صورت بروز این علائم، نمی‌توانید انتظار تولید  از آن داشته باشید، اما اگر به موقع مشکل را تشخیص داده‌اید، می‌توانید از کودی که دارای جزء نیتروژن است برای جبران پس از آبیاری استفاده کنید.

برای رفع کمبود یک کود رشد خوب یا نیتروژن کانا به آب آبیاری اضافه کنید.

 نیتروژن اضافی

نیتروژن اضافی در گیاهان خود را نشان می دهد:

  • برگ‌ها  به رنگ سبز تیره  در می‌آیند و در نوک آن شکل پنجه‌ای مشخص می‌شود.
  • رشد ضعیف و دوکی.

کمبود حشیش

در این مورد، معمولاً ناشی از نیتروژن آمونیاکی و ناآگاهی از استفاده از آن توسط کسانی است که گیاه را پرورش می دهند، به دلیل جذب سریع آن از نظر مقدار ماده مغذی مصرفی گیاه ناهماهنگی وجود دارد، بنابراین اینطور نیست. تعیین آن مشکل است اما این امر باعث  رشد بیش از حد برگها متناسب با ساقه می شود.

حساسیت غیر طبیعی به آفات و همه موجوداتی که قادر به آسیب رساندن به گیاهان هستند، ایجاد می کند، شکل رشد بیش از حد برگ ها ظاهری پنجه مانند به آنها می دهد و بلوغ زودرس آخرین مرحله از افراط است که  نه تنها میوه های اسیدی می دهد. بلکه برای یک گیاه معمولی بسیار کوچک است.

اگر قبل از ارائه آخرین مرحله متوجه شده اید، می توانید با دو بار افزایش مقدار آب در آبیاری، گیاه را بازیابی کنید، باید یک نمک سنج داشته باشید که به شما کمک کند تعیین کنید آیا آبی که استفاده می کنید برابر با سطح توصیه شده برای آن است یا خیر. گیاه.

بهترین کاری که در هر دو مورد می توانید انجام دهید این است که کود رشد را کاهش دهید و شرایط را مطالعه کنید زیرا این دو به روش های متضاد درمان می شوند، باید تعیین کنید که آیا کمبود آن به دلیل رنگ آن است یا زیاده روی به دلیل عجله رشد.

تغییر رنگ در صورت کمبود از نوک تا مرکز شروع می شود و ابتدا به برگ هایی می رسد که ابتدا روی گیاه رشد کرده  اند.این ترتیب رنگ متوالی تشخیص این موضوع را آسان می کند.

اما اگر منجر به زیاده‌روی شود، علائم آن زمانی آشکار می‌شود که خیلی دیر شده است، بنابراین باید از میانگین زمان کشت آگاه باشید، با افرادی که می‌شناسید و حتی صفحات وب مشورت کنید، برخی پیشنهاد می‌کنند که به رنگ آن نگاه کنید. برگها به دلیل اینکه سبزی که تولید می کنند قوی تر از حد معمول است.

همخوانی داشتن

فسفر یک درشت مغذی ضروری در کل محصول ماری جوانا است. بخشی از انرژی که گیاهان جذب می کنند به فسفر لازم برای عملکردهای فتوسنتز تبدیل می شود. اندازه ریشه ها را افزایش می دهد، به رشد نیرو می بخشد و در نهایت تولید گل را افزایش می دهد و کربوهیدرات ها را برای کیفیت بهتر میوه ها به قند تبدیل می کند.

کمبود فسفر

  1. برگها سبز مایل به آبی می شوند.
  2. لکه های سیاه روی برگ ها ظاهر می شود
  3. ما از رشد کندتر از حد معمول قدردانی می کنیم
  4. برگها در نهایت نکروز می شوند و به وفور می ریزند.

کمبود و مازاد مواد مغذی در گیاهان

برای رفع کمبود، یک پایه گلدهی خوب یا فسفر کانا اضافه کنید.

گیاهان فسفر اضافی

فسفر اضافی جذب سایر مواد مغذی را مسدود می کند، بنابراین می توان آن را به عنوان کمبود موارد زیر تشخیص داد:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • فلز روی
  • مس
  • اهن

 

 

پتاسیم

این یک کاتالیزور برای فرآیندهای متابولیک گیاه ماری جوانا از جمله فتوسنتز است. این به سنتز کربوهیدرات ها، پروتئین ها و اسیدهای آمینه و سایر عناصر کمک می کند. گیاهان را تقویت می کند، مقاومت آنها را به خشکی افزایش می دهد، به رشد آنها کمک می کند و وزن جوانه ها را افزایش می دهد.

کمبود پتاسیم

  1. تیره شدن برگها.
  2. ساقه ضعیف
  3. نوک برگها سوخته و پیچ خورده به نظر می رسند.
  4. نکروز و ریزش برگ.
  5. انگورها در برابر آفات بسیار آسیب پذیر به نظر می رسند.

مواد مغذی گیاهی

یک پایه گلدهی خوب یا کانا Potasio را به آب آبیاری اضافه کنید.

ماری جوانا پتاسیم اضافی

پتاسیم اضافی در گیاهان با کمبود:

  • اهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • فلز روی

 

منیزیم

منیزیم اساس کلروفیل است. عملکرد اصلی آن در جذب انرژی ای است که ماری جوانا از خورشید دریافت می کند.

کمبود منیزیم در گیاهان

کمبود منیزیم شاهدانه با موارد زیر تشخیص داده می شود:

  1. برگ هایی با لکه های زرد یا قهوه ای
  2. رگبرگ های برگ شروع به روشن شدن می کنند
  3. برگ ها تا شده
  4. ریزش زیاد برگها

گیاهان فسفر اضافی

برای رفع کمبود،  یک افزودنی خوب یا منیزیم کانا اضافه کنید.

منیزیم اضافی در گیاهان

علائم منیزیم اضافی :

  • مسدود کردن جذب سایر مواد مغذی

 

 

کلسیم

در کشت حشیش، کلسیم یک عنصر تغذیه‌ای است که  بسیار مهم است،  این ماده غذایی مستقیماً بر رشد و ایجاد سلول‌های گیاهی تأثیر می‌گذارد. یک همزیستی با هوموس و سایر مواد مغذی انجام دهید.

کمبود کلسیم در گیاهان

  1. رشد گیاه کندتر از حد معمول است.
  2. ساقه های ضعیف
  3. برگ هایی با لبه های زرد که در نهایت قهوه ای می شوند.

چرا برگ های ماری جوانا زرد می شوند؟

 برای رفع کمبود، کانا کلسیم اضافه کنید.

 کلسیم اضافی

  • مسدود کردن سایر مواد مغذی

 

گوگرد

گوگرد  عنصری  است که امکان ساخت ویتامین ها و  هورمون ها را در چرخه زندگی گیاه فراهم می کند، بخشی از اسیدهای آمینه است و به طور مستقیم بر طعم محصول نهایی محصول تأثیر می گذارد.

کمبود سولفور

  1. برگها به رنگ زرد مایل به سبز در می آیند.
  2. دمبرگ ها به رنگ بنفش هستند.
  3. ساقه ها چوبی می شوند.

کمبود منیزیم در گیاهان

 

هرگاه کمبود این ماده مغذی رخ می دهد به این دلیل است که کلسیم اضافی آن را مسدود می کند یا به این دلیل است که گیاه PH بسیار بالایی دارد.   راه حل این ناراحتی تنظیم PH به طوری که از 6.0 تجاوز نکند، قرار دادن گوگرد به شکل معدنی است تا ریشه گیاه بتواند آن را به طور مؤثرتری جذب کند. در صورت بیش از حد این عنصر، راه حل سریع و ساده است، فقط باید ریشه ها را بشویید.

گوگرد اضافی در گیاهان

  • رکود رشد.
  • سمیت گیاهی در برگ
  • نکروز.

 

آهن

آهن عنصری است که مستقیماً به رنگدانه و تنفس برگ‌های گیاه ماری جوانا کمک می‌کند و به طور مستقیم در ایجاد بسیاری از آنزیم‌ها اثر متقابل دارد.

کمبود آهن در گیاهان

  1. برگ های زرد ماری جوانا.
  2. کلروز در رگبرگها و برگها.

انتهای سوخته ماری جوانا

علت اصلی کمبود آهن استرس است.

یک احیا کننده برای رهایی گیاه از استرس و هیرو کانا برای رفع کمبود اضافه کنید.

آهن اضافی در گیاهان

  • گیاه در کل زرد خواهد شد.

 

منگنز

منگنز یک عنصر ضروری برای فرآیندهای فتوسنتز است. این ریزمغذی به تشکیل سیستم ریشه کمک می کند، سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد و حتی تشکیل تریکوم ها را افزایش می دهد.

کمبود منگنز در گیاهان

  1. کند شدن رشد
  2. حاشیه های برگ زرد که در نهایت کل برگ را زرد می کند.

افراط و کمبود ماری جوانا

راه حل می تواند آبیاری با کودهای کامل باشد.

منگنز اضافی در گیاهان

  • خاک با سمیت.

کلر

با  کلر  بسیار دشوار است که از کمبود رنج ببرید زیرا آب لوله کشی حاوی این عنصر است. کلر ارتباط نزدیکی با فعال شدن آنزیم و انتقال کاتیون دارد، به طور خلاصه، کلر برای عملکرد مناسب سلول حیاتی است.

کمبود کلر در گیاهان

  1. برگ ها با رنگ مسی.

کمبود حشیش

اگر با آب آبیاری آبیاری کنیم، از قبل کلر دارد.

 کلر اضافی

  • علائم مانند علائم کمبود است.

فلز روی

روی به طور خاص یکی از عناصر حیاتی در گیاه ماری جوانا است زیرا به طور مستقیم با ایجاد کلروفیل در تعامل است و به طور غیرمستقیم بر هورمون های رشد تأثیر می گذارد، قابل ذکر است که جذب روی با روی از طریق شاخه ها و اپیدرم جذب گیاه می شود.

کمبود روی در گیاهان

  1. از دست دادن قدرت.
  2. کلروز در نوک برگ و رگبرگ.
  3. تغییر شکل در برگ ها، از جمله افزایش طول آنها.
  4. سنبله گیاه.

کمبود ماری جوانا

برای رفع کمبود باید با کودهای کامل و با PH مناسب آبیاری کنیم.

روی اضافی در گیاهان

  • مرگ سویه.

مس

مس به طور فعال در متابولیسم گیاه ماری جوانا شرکت می کند و به تولید کربوهیدرات ها، تولید پروتئین ها و قندهای لازم برای رشد کمک می کند.

کمبود مس

  1. شاخه های جدید می میرند.
  2. برگه های زرد.

کمبود پتاسیم

در صورت ابتلا به کمبود، آبیاری کمی کود معدنی مانند  کودهای هسی  غنی از مس، می توانید کمبود را برطرف کنید.

مس اضافی در گیاهان

اگر مقدار زیادی از این ماده مغذی، هر چقدر هم کم باشد، برای گیاه بسیار سمی خواهد بود . اولین علائم عبارتند از:

  • رشد آهسته
  • کلروز آهن

 

 

بور

بور به سنتز اسید ریبونوکلئیک و انتقال قندها کمک می کند. به رشد کامبیوم و اپیکال ها کمک می کند که به تولید تریکوم کمک می کنند.

کمبود بور

  1. لکه های قهوه ای روی شاخه های جدید.

کمبود ماری جوانا

آبیاری با کودهای گلدار کامل و غنی برای رفع کمبود.

بور اضافی

  • نکروز برگ.
  • ریزش برگ.

 

 

مولیبدن

مولیبدن مسئول تثبیت نیتروژن و جذب گیاه نسبت به نیتریت ها و نیترات ها است. بنابراین مستقیماً در رشد گیاهان اختلال ایجاد می کند.

کمبود مولیبدن شاهدانه

  1. برگهای مرکزی و میانی زرد می شوند.
  2. اعصاب زرد می شوند.
  3. برگ های نکروزه
  4. عدم توانایی در تشکیل جوانه.

برگ های زرد ماری جوانا

برای رفع کمبود مقداری افزودنی معدنی یا کود معدنی کامل اضافه کنید.

مولیبدن اضافی در گیاهان

  • نوک برگ ها سوخت
  • کمبود مواد مغذی مانند مس و روی.

 

 جدول کمبودها و مازادها

جدول گوشت و ماری جوانا و حشیش

کمبودها و راه حل ها

ما به تازگی شاهد تمام کمبودها و مفرط هایی هستیم که شاهدانه از نظر مواد مغذی رنج می برد. راه حل چه خواهد بود؟

راه حل کمبود

  1. یک محیط کشت مناسب انتخاب کنید، از بسترهای بی کیفیت که ریشه ها را در شرایط خوبی نگه نمی دارند و توانایی جذب مواد غذایی را به خوبی ندارند، استفاده نکنید.
  2. اگر در آب رشد می کنیم باید آب را با پمپ و دیفیوزر در حرکت نگه داریم تا مواد مغذی راکد نشوند.
  3. برای هر مرحله از محصول باید با کودهای مناسب آبیاری کنیم . کودهای بسیار کاملی در بازار وجود دارد.
  4. ما می توانیم از افزودنی ها و محرک هایی استفاده کنیم که ویتامین ها، ریز مغذی ها و عناصر کمیاب را اضافه می کنند.
  5. باید آبیاری را با PH مناسب انجام دهیم تا گیاهان بتوانند تمام مواد غذایی را جذب و جذب کنند.
  6. افراط-و-کاستی-ماری جوانا
  7. اگر قبلاً کمبود را تشخیص داده باشیم، محصولی با مواد مغذی لازم به آب آبیاری اضافه می کنیم.

محلول کود اضافی

  1. مهم است که فقط زمانی که گیاه به آن نیاز دارد آبیاری کنید و دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید، هرگز دوزهای بیشتری از توصیه شده اضافه نکنید تا بیش از حد تولید نشود و انگورها نسوزند.
  2. پس از اضافه شدن کودها به آب آبیاری باید EC را اندازه گیری کنیم .کمبود منیزیم شاهدانه
  3. در صورت زیاده روی فقط با آب یعنی شستن ریشه باید آبیاری کنیم و مازاد آن را حل می کنیم.

کمبود و افراط در گلدهی خودکار به همین ترتیب تشخیص داده می شود، سویه ها از علائم مشابهی رنج می برند. اگر در فضای باز، در زمین مادر، خاک رشد کنیم، تحمل زیاده روی برای علف های هرز دشوارتر است، اگرچه ممکن است کمبودهایی داشته باشد.

کمبودها و زیاده‌روی‌ها هر چه زودتر شناسایی شوند بهتر است تا محصول ما کم نشود یا در بدترین حالت محصول را از دست بدهیم.

امیدواریم مفید بوده باشیم. به یاد داشته باشید که با کمبود ماری جوانا برگ های ریخته یا زرد . با این حال، اگر بیش از حد باشد، می توانیم نوک های سوخته را روی برگ های ببینیم. به دلیل کود اضافی اکنون می توانید بین افراط و کمبود در ماری جوانا تفاوت قائل شوید.