کلیدهای موفقیت هنگام ایجاد قلمه

کلیدهای موفقیت هنگام ایجاد قلمه

کلیدهای موفقیت هنگام ایجاد قلمه برای یک پرورش‌دهنده هیدروپونیک بی‌تجربه، گاهی اوقات شنیدن اینکه چگونه به نظر می‌رسد برخی افراد به راحتی قادر به رشد گیاهان جدید از قلمه هستند، ناامیدکننده باشد. شبیه سازی گیاهان یک روش دشوار و ظریف به نظر می رسد که ممکن است برای پرورش دهندگان معمولی سرگرمی شما غیرممکن به نظر برسد. حقیقت این است که هر کسی می‌تواند با موفقیت کلون‌سازی کند—شما فقط باید شرایط مناسبی را برای وقوع آن ایجاد کنید. در اینجا عوامل اولیه ای وجود دارد که بر میزان موفقیت تلاش های شبیه سازی شما تأثیر می گذارد.

  1. سلامت گیاه مادر – حتی اگر گیاهی دارید که فکر می‌کنید از نظر ژنتیکی مطلوب است، اگر نشانه‌هایی از سلامت ضعیف را نشان می‌دهد، تلاش برای شبیه‌سازی آن بی‌فایده است. قبل از برداشتن قلمه، گیاه والدین خود را به دقت مشاهده کنید. آیا برگها به سمت داخل پژمرده یا پیچ خورده هستند؟ آیا “لکه های مرده” در وسط برگ ها یا هر نشانه ای از زردی یا تغییر رنگ می بینید؟ اگر متوجه علائمی از سلامت ضعیف شدید، سعی کنید قبل از اقدام به برش، مشکل را تشخیص داده و اصلاح کنید. همچنین باید مطمئن شوید که ساقه ها بسیار سفت و سبز هستند. اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد گیاه منبع کافی کربوهیدرات دارد که برای موفقیت در شبیه سازی ضروری است.
  2. عصر گیاه مادر – گیاهان از برخی واقعیت‌های ناخوشایند پیری رنج می‌برند که مردم انجام می‌دهند، و بنابراین یک گیاه مسن‌تر ممکن است نتواند هر کاری را که یک گیاه جوان می‌تواند انجام دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که شانس موفقیت در شبیه سازی گیاه با افزایش سن گیاه کاهش می یابد. این امر به ویژه در مورد گیاهانی صادق است که در حال حاضر تکثیر آنها از طریق شبیه سازی دشوار است. تنها راه واقعی برای دور زدن این موضوع این است که قلمه خود را از ساقه هایی که اخیراً روی گیاه شما شکل گرفته اند، بگیرید.
  3. وجود جوانه یا برگ – البته مشکلی که در مورد قلمه زدن یک ساقه جوان وجود دارد این است که ممکن است هنوز جوانه یا برگ کافی تشکیل نشده باشد. وجود جوانه ها اغلب به شکل گیری ریشه ها در قلمه ها کمک زیادی می کند، به خصوص اگر آن جوانه ها جوان باشند. مطالعات حتی نشان داده اند که حذف جوانه ها در واقع می تواند تشکیل ریشه در قلمه را متوقف کند. همچنین قلمه باید دارای برگهای بزرگ و سبز باشد. یک کلون بدون کربوهیدرات های حاصل از فتوسنتز نمی تواند موفق باشد و فتوسنتز نمی تواند بدون شاخ و برگ انجام شود. شما باید سعی کنید بین یافتن ساقه ای جوان، اما هنوز به اندازه کافی بالغ باشد تا جوانه ها و برگ های کافی داشته باشد، تعادل خوبی برقرار کنید.
  4. رطوبت – هنگامی که یک ساقه را می برید، منبع اصلی آب برگ های قلمه خود را قطع می کنید. در نتیجه، باید با افزایش رطوبت اتاق رشد، میزان رطوبتی که برگ های شما دریافت می کنند، افزایش دهید. اگر مرطوب‌کننده ندارید یا نمی‌توانید تهیه کنید، می‌توانید به سادگی سعی کنید به طور منظم برگ‌های قلمه‌هایتان را با یک غبار ریز اسپری کنید.
  5. محیط ریشه زایی – محیط ریشه زایی که هوا یا رطوبت را به اندازه کافی در خود نگه نمی دارد، می تواند احتمال ریشه زایی قلمه های شما را کاهش دهد. می‌توانید روی یک محیط ریشه‌زایی پیشرفته‌تر مانند مکعب‌های پشم سنگ سرمایه‌گذاری کنید و ببینید آیا این روش موفقیت بیشتری نسبت به رسانه‌ای که معمولاً استفاده می‌کنید نشان می‌دهد یا خیر.
کلیدهای موفقیت هنگام ایجاد قلمه
کلیدهای موفقیت هنگام ایجاد قلمه