آموزش کاشت نعناع

آموزش کاشت نعناع  یک گیاه علفی چندساله با رشد سریع است و گونه های زیادی دارد که تا ارتفاع 3 فوت رشد می کنند و کاملا تهاجمی هستند. نعناع در آفتاب کامل تا نیمه سایه بهترین رشد را دارد، باید در اوایل فصل رشد کاشته شود و به طور کلی تا 20- درجه فارنهایت مقاوم است. نعناع شرایط خاک مرطوب را ترجیح می دهد، اما آب اضافی باعث بیماری ریشه و برگ می شود. برگ ها و ساقه ها را در طول فصل برداشت کنید، یا در فاصله یک اینچ از زمین تقریباً سه بار در فصل، درست قبل از شکوفه دادن گیاه، برش دهید.

انواع نعناع آموزش کاشت نعناع 

آموزش کاشت نعناع  در انتخاب انواع نعناع دقت کنید. طعم و بو بین انواع مختلف بسیار متفاوت است. برای مناطق سرد یوتا، نعناع فلفلی، نعناع و نعناع پشمی بسیار مقاوم هستند. همه گونه ها برای مناطقی از یوتا با زمستان های معتدل تر مناسب هستند. انواع آشپزی شامل موارد ذکر شده در بالا و انواع با طعم نعناع مانند نعناع قرمز راریپیلا، نعناع زنجبیلی (نعناع قرمز)، نعناع اسبی و نعناع آناناسی است. نعناع به طور گسترده در چای و آماده سازی دارویی استفاده می شود شامل نعناع آبی، نعناع ذرت یا مزرعه، و پنی رویال است.

چگونه نعناع را پرورش دهیم

خاک ها

نعناع خاک های غنی، مرطوب و کمی اسیدی را ترجیح می دهد و در آفتاب کامل یا نیمه سایه بهترین رشد را دارد. بیشتر خاک های یوتا برای نعناع مناسب هستند به شرطی که با کمپوست اصلاح شوند. اگر گونه‌ای متنوع (نعنای آناناسی) پرورش دهید، آفتاب کامل ممکن است برگ‌ها را بسوزاند.

آماده سازی خاک

قبل از کاشت، نیاز به کود را با آزمایش خاک تعیین کنید و سپس توصیه های کوددهی داده شده را دنبال کنید. در صورت نیاز به کود، کود را در 6 اینچ بالای خاک قرار دهید. اگر با کمپوست کوددهی می کنید، در هر 100 فوت مربع از سطح باغ، بیش از 1 اینچ از مواد آلی به خوبی کمپوست شده استفاده نکنید.

گیاهان

نعناع را می توان از دانه یا نشا کاشت کرد. از آنجایی که نعناع به راحتی بین انواع مختلف هیبرید می شود، گیاهانی که از بذر رشد می کنند اغلب در نوع درست نیستند. برای ارقام یا واریته‌های خاص، گیاهان تثبیت شده را از منابع معتبر خریداری کنید، از گیاهان شناخته شده قلمه بگیرید، یا یک گیاه ثابت را تقسیم کنید. گیاهان مستقر را در بهار قبل از شروع رشد یا اوایل پاییز تقسیم کنید و دوباره بکارید.

کاشت و فاصله گذاری

بذرها را به عمق ¼ اینچ بکارید و بعد از بیرون آمدن نهالها را نازک کنید. نشاءها باید با ریشه هایی درست در زیر سطح خاک کاشته شوند. فاصله ردیف ها باید حداقل 2 فوت از هم فاصله داشته باشد تا امکان رشد فراهم شود.

اب

در طول فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید، بسته به دما، قرار گرفتن در معرض و شرایط خاک، تا 1 تا 2 اینچ در هفته آبیاری کنید. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید زیرا منجر به بیماری می شود.

لقاح

یک بار مصرف در اوایل بهار از کود آهسته رهاسازی و کامل در خاک، مواد مغذی کافی را برای نعناع تامین می کند. از یک قاشق چایخوری کود 16-16-16 برای هر بوته برای از سرگیری رشد در بهار استفاده کنید. آبیاری بیش از حد و کود دهی باعث زنگ زدگی و کاهش تولید روغن نعناع می شود.

مشکلات رشد نعناع آموزش کاشت نعناع 

رشد تهاجمی

نعناع بهتر است در ظروف یا جایی که ریشه ها محدود است کاشته شود. نعناع به سرعت در مناطق باز باغ پخش می شود و بیشتر از گیاهان باغی رقابت خواهد کرد. پس از استقرار، ریشه کن کردن آن بسیار سخت است.

آفات و بیماری

اکثر بیماری ها را می توان با آبیاری مناسب و اطمینان از نور خورشید مناسب به گیاهان به حداقل رساند یا از بین برد. آبیاری قطره ای را به عنوان یک روش عالی برای تامین آب معمولی و خشک نگه داشتن شاخ و برگ در نظر بگیرید. با رشد و تکثیر نعناع، ​​نازک شدن یا تقسیم ممکن است برای حفظ گیاهان سالم ضروری باشد.

حشرات
شناسایی
کنترل
شته ها حشرات سبز یا سیاه رنگ نرم که از برگها تغذیه می کنند. شاخ و برگ پیچ خورده، زرد می شود یا رشد می کند. برای از بین بردن حشرات از صابون های حشره کش، حشره کش های ثبت شده یا اسپری گیاه با جت آب قوی استفاده کنید.
سوسک کک سوسک های سیاه و براق کوچکی که سوراخ های ریز برگ ها را می جوند. با حشره کش های ثبت شده یا گیاهان پوششی در بهار با پوشش های ردیفی مبارزه کنید.
کرم بریده لاروها در زمین یا زیر زمین تغذیه می کنند و ساقه نهال ها یا گیاهان را قطع می کنند. گیاهان فردی را با طوق یا تله محافظت کنید، از حشره کش های ثبت شده استفاده کنید.
 بیماری
 علامت
 کنترل
 آنتراکنوز  لکه های کوچکی که روی برگ ها و ساقه ها خیس شده اند. مناطق کاشت را بچرخانید، گیاهان بیمار را حذف کنید و گیاهان سالم را در پاییز روی زمین هرس کنید.
 مثل رست  لکه های کوچک مایل به سفید و کمی برجسته که در قسمت زیرین برگ ها به رنگ نارنجی متمایل به قرمز یا قهوه ای در می آیند.  از برگ های مرطوب در طول شب خودداری کنید. از آبیاری قطره ای استفاده کنید یا قبل از اواسط روز از آب سربار استفاده کنید.
ورتیسیلیوم پژمردگی زرد شدن برگ ها از حاشیه شروع می شود و در نهایت جمع می شوند و می میرند. نواحی کاشت را بچرخانید، گیاهان آلوده را حذف کنید و گیاهان را بیش از حد کود ندهید.

نحوه برداشت و نگهداری نعناع

هنگامی که گیاهان 3-4 اینچ بلند شوند، ممکن است برگ های تازه در طول فصل رشد برداشت شوند. از یک چاقوی تیز یا قیچی برای جدا کردن برگ ها و ساقه ها استفاده کنید. جوان ترین برگ ها و ساقه ها خوش طعم ترین هستند. ساقه ها را تا 1 اینچ از خاک برش دهید و در اواخر صبح در روزهای خشک و آفتابی بچینید. نعناع تازه را می توان به مدت یک هفته در آب در یخچال نگهداری کرد.

خشك كردن

ساقه‌ها و برگ‌های کاملاً رشد یافته را برداشت کنید و قلمه‌ها را به صورت وارونه در یک مکان سایه‌دار و داغ آویزان کنید تا شکننده شوند یا روی صفحه‌ای در سایه پخش کنید تا خشک شود. نعناع خشک را تا 1 سال در ظرف دربسته نگهداری کنید.

آموزش کاشت نعناع

 

انجماد

تک برگ ها خوب یخ نمی زنند. برای حفظ طعم هنگام ذوب، برگ های نعناع خرد شده را با آب در یک سینی یخ منجمد کنید.

بهره وری گیاه نعناع

یک یا دو گیاه قلمه های تازه کافی برای استفاده روزانه را فراهم می کند. چندین گیاه اضافی برای خشک کردن و ذخیره سازی فراهم می کنند. هر بوته را می توان دو تا سه بار در هر فصل برداشت.

حقایق تغذیه ای نعنا

نعناع سرشار از فیبر، آهن، ویتامین A و B6، فولات، کلسیم، منیزیم و منگنز است. ارزش غذایی یک وعده نعناع خشک به میزان قابل توجهی بیشتر از نعناع تازه خواهد بود.

سوالات متداول آموزش کاشت نعناع 

س. چگونه می توانم از تصرف باغ من توسط ضرابخانه جلوگیری کنم؟ برنامه ریزی قبلی قبل از کاشت نعناع مهم است. بسترهای جداگانه را در نظر بگیرید یا نعناع را در ظروف مدفون بکارید تا ریزوم های پخش شونده را در خود جای دهید. ظروف باید 3-4 اینچ در بالا و 10-15 اینچ زیر سطح خاک قرار گیرند تا از مهار آن اطمینان حاصل شود.

س. آیا باید اجازه داد نعناع شکوفا شود و چگونه باید هرس کنم؟ اگر اجازه گلدهی داده شود، محتوای روغن در برگها کاهش می یابد و طعم کمتری دارد. شکوفه ها را همانطور که نشان می دهند به عقب بچسبانید یا به سادگی دو تا سه بار در سال گیاهان را در فاصله 1 اینچی از خاک برش دهید. هرس بیش از حد گیاه نعناع بسیار دشوار است. قبل از زمستان، هر گیاه را دوباره به زمین ببرید تا از آفات و بیماری ها جلوگیری کنید.

نویسندگان

ابراهیم میران ، کارشناس توسعه خاک