درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس  پوسیدگی ریشه های درخت گیلاس که در بسیاری از مناطق رایج است، کشاورزان را با مشکل مواجه می کند و به تدریج درختان را ضعیف می کند و حتی آنها را به ویژه در نهال های جوان ضعیف می کند.

این بیماری به یکی از بیماری های اصلی درخت گیلاس تبدیل شده است. اگر مشغول باغچه خود هستید یا نگران شیوع بیماری ها از باغ کنار باغ خود هستید، توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

علت اصلی پوسیدگی ریشه های درخت گیلاس :

ریشه درختان گیلاس توسط قارچی به نام فایتوفتورا ایجاد می شود، این شبه قارچ مرطوب برای رشد و انتقال خود به رطوبت زیادی نیاز دارد و به همین دلیل در اینجا به علل ریشه های درخت گیلاس می پردازیم.

1. خاک سنگین :

در باغات گیلاس وقتی خاک سنگین است یعنی درصد رس در خاک زیاد است، چون قدرت جذب آب خاک کم است، آب را در تاج و ریشه درخت نگه می دارد، بنابراین این قارچ ها به اندازه کافی برای ورود به باغ گیلاس، ریشه و تاج درختان گیلاس فرصت دارند.

2. آبیاری سنگین و غرقابی :

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس آبیاری سنگین و غرقابی در باغات گیلاس یکی دیگر از دلایل خسارت این بیماری زا است، به یاد داشته باشید که این پاتوژن دارای هاگ های زرد رنگی است که با آب آبیاری قابل انتقال است و در صورت استفاده از آبیاری غرقابی، این بیماری خیلی سریع قابل انتقال است.

3. اثر متقابل آب آبیاری با ریشه و طوقه :

در سیستم های آبیاری که در تماس مستقیم با ریشه و تاج درختان گیلاس هستند این بیماری مشکلاتی را ایجاد می کند.

4. ضعف درختان بیمار :

خرید نهال گیلاس حساس و عدم تقویت درخت می تواند خسارت این بیماری را در باغ افزایش دهد، به یاد داشته باشید که این بیماری از ریشه و طوقه وارد بدن گیاه شود.

5. وجود زخم روی ریشه و طوقه :

اگر کاشت نهال ها به درستی انجام نشود و در حین انتقال ریشه نهال یا طوقه آنها آسیب ببیند و یا زخمی شود، به راحتی می توانند راه را برای انتشار عامل بیماری زا به طوقه و ریشه باز کنند.

شرایطی که در بالا ذکر شد تمام شرایطی است که این بیماری برای وارد شدن به یک درخت سالم نیاز دارد، بهتر است بدانید وجود ترکیبی از این شرایط در باغ می تواند باعث بیمار شدن درختان و آسیب زیادی شود.

 

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس

پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه گیلاس :

اگر در باغات نزدیک خود این بیماری وجود دارد و یا در حال احداث باغ گیلاس هستید و نگران این هستید که درختانتان به این بیماری مبتلا شوند، خوب است اقدامات زیر را برای پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه گیلاس انجام دهید.

1. نهال سالم :

این بیماری یکی از جدی ترین بیماری هایی است که می تواند با نهال های آلوده وارد باغ شما شود و به همه درختان سرایت کند پس در انتخاب نهال گیلاس دقت کنید و مرکزی را برای خرید نهال انتخاب کنید که برای سلامتی گیاه بی خطر باشند و از تولید آن مطمئن باشید.

2. خاک سالم :

این بیمارگر خاک زاد است و می تواند با انتقال خاک آلوده وارد باغ شود، بنابراین در صورت نیاز به انتقال خاک به باغ خود، از خاک مشکوک به خاک کشاورزی یا باغ استفاده نکنید و برای اطمینان از سلامت خاک، آن را آزمایش کنید.

3. آب سالم :

این پاتوژن با کمک اسپورهای تاژکدار از طریق آب منتقل می شود و نفوذ فاضلابی که از منطقه آلوده باغ شما می گذرد می تواند بیماری را به باغ شما منتقل کند، بنابراین در صورت استفاده از آب آبیاری که از باغ یا مزرعه دیگری می گذرد و به باغ شما می آید، از سلامت آب اطمینان حاصل کنید.

4. بهبود ساختار خاک :

هنگام تهیه باغ توجه داشته باشید که خاک رس و ساختار خاک علاوه بر اختلال در رشد و باردهی درختان، در بروز بیماری های درختان نیز نقش دارند، پس برای خاک زمین خود، خاک لومی را در نظر بگیرید تا در برابر آسیب بیماری ها محافظت کند.

5. بهبود سیستم آبیاری :

استفاده از سیستم آبیاری قطره ای برای جلوگیری از انتقال این بیماری و احتمال ابتلای درخت به این بیماری بسیار موثر است و در صورت عدم امکان استفاده از این سیستم آبیاری توصیه می شود آبیاری درختان را در سیستم آبیاری سطحی به صورت تشتکی طوری انجام دهید که آب با تاج و ریشه درخت تماس پیدا نکند.

6. تقویت درختان :

کوددهی به درختان با تامین عناصر مورد نیاز درخت که بر اساس آزمایشات خاک و تجزیه برگ به آنها نیاز دارند به ویژه کود های پتاسیم دار به تقویت درخت و پیشگیری از بیماری ها کمک زیادی می کند.

7. پرالیناژ نهال در زمان کاشت :

آیا می دانید وجود زخم در ناحیه طوقه و ریشه می تواند در بیماری نهال پس از کاشت تاثیر گذار باشد و اگر نهال یک یا دو ساله به این بیماری مبتلا شود، نهال ممکن است خشک شود. بنابراین در صورت سالم بودن یا نبودن ریشه ها و حلقه های نهال، ریشه و حلقه های نهال را قبل از کاشت در محلول پرالیناژ آغشته کرده و بعد در چاله قرار دهید.

8. کود حیوانی کاملاً تجزیه شده :

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس تغذیه دام از علف و عامل بیماری زا فایتوفتورا در خوراک مورد استفاده برای تغذیه دام یافت می شود، بنابراین استفاده از کود دامی پوسیده نشده می تواند منجر به ورود عامل بیماری زا به داخل آن شود.با استفاده کردن از کود کاملا پوسیده ی دامی از ابتلای درختان خود به این بیماری پیشگیری کنید.

 

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس :

برای درمان ریشه درخت گیلاس باید نکات زیر را رعایت کنید:

• درختان بیمار را قرنطینه کنید :

درختان بیمار از نظر آبیاری باید از درختان دیگر جدا شوند در صورت استفاده از آب قطره ای نگران نباشید اما در صورت استفاده از آبیاری سطحی توصیه می شود درختان بیمار را از سایر درختان جدا کنید و در درجه دوم در آبیاری، تمام درختان را از یکدیگر جدا کنید، با ایجاد پشته ای در اطراف تاج و ریشه درخت می توانید از انتقال عوامل بیماری زا از طریق آب آبیاری از درخت بیمار به درخت سالم جلوگیری کنید.

• ارزیابی شدت بیماری در درختان بیمار :

درختان بیمار که بیش از نیمی از تاج خود پوسیده شده اند نباید در باغ رها شوند و باید حذف شوند و حداقل تا یک سال هرس ممنوع است.

• برداشتن بافت آلوده و درمان :

به تاج درخت بیمار نگاه کنید، بافت پوسیده را بتراشید و بردارید و بسوزانید و روی طوقه را با بوردو فیکس بپوشانید، خاک اطراف طوقه را نپوشانید و در هوا رها کنید و با ایجاد پشته در اطراف تاج و ریشه، اجازه تماس آب آبیاری با تاج درخت بیمار را ندهید، در نهایت درخت بیمار را جدا از درختان دیگر آبیاری کنید.

• آبیاری درمانی :

در صورت وجود درختان سالم و مریض باید آبیاری درمانی و پیشگیری انجام شود، بنابراین آبیاری با آب مخلوط با سمومی مانند الیت، فوزتیل آلومینیوم و یا مخلوط متالاکسیل مانکوزب انجام شود.

سخن پایانی درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس :

درمان پوسیدگی ریشه درخت گیلاس بیماری ریشه درخت گیلاس می تواند صدمات زیادی به باغ گیلاس شما وارد کند، اما برای جلوگیری از شیوع این بیماری در باغ خود، بهتر است علائم درخت را در نظر داشته باشید.هرگونه زردی و کم برگ و باری در ریشه و تاج درخت مشاهده شد، بررسی شود و در صورت یافتن بافت پوسیده اقدامات کنترلی، پیشگیری و درمانی شرح داده شده در این مقاله را انجام دهید.